KJERNEVIRKSOMHET Vi skaper utviklingsmuligheter og tilpasset arbeid i et aktivt fellesskap. Dette gjør vi gjennom bruk, utvikling og formidling av kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Halsa Interkommunale Psykiatriske Senter
AVLASTNING Melhus
Læring på arbeidsplassen
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Veiledning av elever / lærlinger
Sentralt råd for personer med nedsatt funksjonsevne i Oslo 10.april 2014 Anna M. Kittelsaa NTNU Samfunnsforskning.
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Kontostreng og annet artig…
Strategiarbeid i praksis
Hva kan vi få til? Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Stjørdal 28. november 2011.
Min bolig – mitt hjem Bo-oppfølging av pasienter med dobbeldiagnose
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
TRYVANN VINTERPARK FREMTIDSVISJON
Svein Ivar Hansen Halden Rotary Klubb
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
IDEALER OG REALITETER. BOLIGSITUASJONEN FOR UTVIKLINGSHEMMEDE Regionale konferanser om politikken for mennesker med utviklingshemming Anna M. Kittelsaa,
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Tilpasninger i arbeidslivet – noen erfaringer og utfordringer fremover
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Foreldremøte 8.september trinn
Bokollektivet Målgruppe:
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
Noen erfaringer fra NTNU ?
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
SKU/Innkjøp Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester AGENDA 1.Innledning/bakgrunn ved BK Presentasjonsrunde Fremdriftsplan 2.Kvalifikasjonskrav v/FirstVentura.
HelseNorge i framtida Karianne O. Tung Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet 26. Oktober 2015.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Folkehøgskole og integrering
Distrikt 2310 Hvor står vi? Hvor går vi?.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
MatMedSmak.
MatMedSmak.
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Rekruttering/ Medlemsutvikling i D2250
Utskrift av presentasjonen:

KJERNEVIRKSOMHET Vi skaper utviklingsmuligheter og tilpasset arbeid i et aktivt fellesskap. Dette gjør vi gjennom bruk, utvikling og formidling av kompetanse i samspill med våre omgivelser.

VISJON

De siste 10 årene har andelen i tilrettelagt arbeid gått fra 30 % til 13 % Siden 1994 har andelen som bor sammen i fellesskap med mer enn flere enn 7 gått fra 3 % til 54 % i 2010 Andelen utviklingshemmede som ikke har noen dagaktivitet øker jevnt, og mens arbeidsmarkedsetatens rolle reduseres dreier flere kommunale tiltak over mot aktivisering, eller ingenting. Fritidstilbudene består stort sett bare av sosiale og «hyggelige» tilbud Levekårsundersøkelse for utviklingshemmede 2010 NTNU Samfunnsforskning

VERDIER Vår bedrift skal preges av: –Kvalitet –Respekt –Ansvar –Mot

o Arbeidsplasser tuftet etter samme lest som for 20 år siden? Bare gjør vi det vi alltid har gjort?? o Fritidstilbud står for det meste av kjekke sosiale ting o Organisert opplæring/utvikling stopper opp etter 3-5 års skole og evt. folkehøgskole? o Utfordringer ved å få UH inn i ordinært arbeid uten relevant oppfølging.

HVOR BLE DET AV UTVIKLING I UTVIKLINGSHEMMET???