Nasjonal transportplan 2010-2019 Vilnius 9. april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Advertisements

Bergen en sykkelby med potensiale
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Energikonferansen Sør 2010 UiA, Campus Grimstad Effektiviseringspotensial i industrien og virkemidler Jens Christian Fjelldal, Selvstendig/NHO Agder.
Regional transportplan Agder
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – Alternative title slide.


Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Modeller for korte og lange reiser i sammen brukergrensesnitt Utfordringer tilknyttet koding og presentasjon av resultater.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Skredsikring fra 2010 til nå
3. LTB og foreløpig inntektsfordeling 2018
Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Nasjonal transportplan
Langtidsplan og budsjett
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008

Hovedbudskap i SamferdselsLøftet (1) -Økte rammer, primært til investeringer i stamnettet, prioritert satsing på stamveier -Nye finansieringsløsninger for forsering og rasjonell gjennomføring av investeringsplaner, herunder OPS -Bedre organisering og samordning av samferdselssektoren og NTP-arbeidet

Hovedbudskap i SamferdselsLøftet (2) -Med dagens bevilgningsnivå vil det ta år å få gjennomført de planer som ligger i den nåværende transportplanen -NHO mener gjennomføringen bør skje på 20 år. Derfor må bevilgningen økes betydelig Planer i NTP

Prioriteringer i Midt-Norge og Innlandet

Utfordringer på samferdselsområdet -Mangelfull infrastruktur, høye transportkostnader og dårlig kapasitet -Stort etterslep i riksvei- og jernbaneinvesteringer -Mangelfull satsing på samfunnsmessig lønnsomme investeringer i stamveinettet -Stor slitasje på infrastrukturen som følge av økt trafikk -Et undervurdert vedlikeholdsbehov tar store deler av de økte rammene til samferdsel og etterlater lite til nyinvesteringer

Økonomisk ramme i planforslaget 2010–2019 (1) –Transportetatenes handlingsrom begrenses av en snever økonomiske ramme –Rammen dekker ikke behovet og imøtekommer ikke utfordringene på samferdselsområdet –Rammen gjør at nødvendig stamvegnett ikke kan bygges om til ønsket standard –Allerede planlagte tiltak i inneværende NTP får ikke plass i kommende periode –Mindre tiltak vil gå på bekostning av større strekningsvise prioriteringer. –Drift og vedlikehold spiser opp budsjettene på bekostning av investeringer. Prioriteres foran nyinvesteringer –Bruk av midler til investering til å reparere forfall i veikropp, bruer, kaier og tunneler som allerede har oppstått. Størst etterslep på øvrige riksveier. –Investeringsrammen til jernbane redusert med over 30 pst.

Fordeling av ramme til stamveitiltak

Stamveiprosjekter i Sør-Norge

Stamveiprosjekter i Nord-Norge

Næringslivets anbefalinger til NTP 2010–2019 -Doble investeringsrammen til stamvei -Øk bevilgningen til en sammenhengende utbygging av større strekningsvise prosjekter -Doble investeringsrammen til jernbaneinfrastruktur -Øk bevilgningen og synliggjør den økonomiske ramme til tilknytningsveier i planforslaget -Utnytt det statsfinansielle handlingsrommet, få på plass forpliktende finansiering av samferdselstiltakene i NTP

Dagens finansieringsløsninger er mangelfulle –Ingen forpliktende finansiering knyttet til tiltak i NTP – de årlige budsjetter avgjør –Oppstykking av midlene hindrer rask og rasjonell fremdrift –Kortsiktighet i og størrelse på kontraktene gjør det lite attraktivt å legge inn anbud både fra norske og utenlandske entreprenører –I basisrammen i kommende NTP ligger det få nye store prosjekter. –Investeringsrammen til vei og jernbane vil bli betydelig lavere enn i inneværende NTP. –Investeringsrammen til store prosjekter foreslås halvert i planforslaget

Hva er Offentlig-Privat Samarbeid (OPS)? -Et privat foretak forplikter seg til å gjennomføre et prosjekt for det offentlige til en gitt kontraktssum -Samme foretaket drifter og vedlikeholder anlegget. Denne perioden bør være lang (20-40 år) -Forutgående anbudskonkurranse hvor det beste og mest effektive foretaket får oppdraget -Offentlige definerer forventet resultat, men gi frihet mht hvordan oppgaven løses

SamferdselsLøftet krever forpliktende og forutsigbare finansieringsformer -Ulike former for OPS fremstår som helt nødvendig grep -Erfaringer fra OPS-samarbeid i andre land viser: -budsjettmessige besparelser -raskere gjennomføring -et forpliktende vedlikehold -Profesjonelle långivere/investorer stiller krav til styring av prosjektet -Utbyggingen gjøres uavhengig av årlige offentlige budsjetter -Fokus på livsløpskostnader - utbygging, drift og vedlikehold -Fastpris på OPS-kontrakten gir maks insentiver til innsats med følgende resultat: –Kortere byggetid –Lavere byggekostnader

OPS for realisering av investeringsplaner Utnytt kompetansen private entreprenører har opparbeidet seg ved å igangsette flere OPS-prosjekter OPS på større infrastrukturprosjekter: –Profittmotivet til private aktører arbeider for allmennheten. –Prislappen på bordet gjennom bindende kostnadsoverslag. –Bedre kostnadskontroll. –Raskere byggetid. –Høyere effektivitet. Hensiktsmessig risikofordeling mellom det offentlige og det private –Ikke gi private aktører ansvaret for risiko de har liten kontroll over (jf. reguleringsplaner, fornminnevern, grunnundersøkelser). Gjør kapitalen dyrere. –Private bør ta ansvaret for kostnadsoverskridelsene

Fremdrift E39 Stavanger -Ålesund

Fredrift Fremdrift E 39 Ålesund- Trondheim