Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving
En pitch kan defineres som: Å slå an tonen (musikken) Å stake ut sitt territorium (Ville Vesten) Å sikte seg inn mot målet (Cricket) Kommersiell definisjon: Promotion by means of an argument and demonstration
Pitchens elementer: 1) Fange oppmerksomheten (anslag, ingress, prolog, overtyre) 2) Fastslå subjekt (hvem er hovedperson/hvem forteller) 3) Beskrive forløpet (hva publikum inviteres til å delta i) 4) Gi en opplevelse av hva mottaker/publikum skal sitte igjen med
Presentere for salg en så god ide som mulig så presist som mulig så overbevisende som mulig på så kort tid som mulig Til en (som regel) beslutningstagende kjøper
Veien til pitch - kan bestå av: - ideutvikling - utvikle papirpitch (treatment) - vurdere nettverk/lobby for ide - gjøre research - lære sjargong - tilleggsmateriale - avtale pitchmøte
Skal du fortelle en god historie, kan du fx alltid spørre deg selv: - Hvem er hovedpersonen? - Hva vil han eller hun? - Hvor vanskelig er det for hovedpersonen å nå målet? (indre/ytre konflikt = framdrift) - Hvem er hans medhjelpere? - Hvem er hans motstandere? - Hvilken begivenhet setter i gang handlingen?
Sjekkliste, iflg dramaturgiske grunnregler: - Hvilket interessant spørsmål stilles i starten? - Hvilket klimaks er en nødvendig konsekvens av begivenheten som setter i gang handlingen? - Hva er vendepunkter i hhv første og annen akt? - Hva er tredje akts klimaks? - Hva er point of no return?
Praktisk fremgangsmåte: - Formuler ideen på 2 linjer (logline) - Produser 5 argumenter for ”Audience need” = antatt publikumsforventning - Produser hvis mulig unike salgsargumenter (USP) - Lag synopsis 1 side om tema, innhold, form, metode, dramaturgi - Oppgi formalia (tittel, sjanger, målgruppe, etc)
Praktisk fremgangsmåte forts: - Avklare mulige innholdsmessige støttespillere for ideen (co-produsenter, andre spille-arenaer) - Avklare mulige finansielle støttespillere for ideen (co- produsenter, arrangører, fonds, støtteordninger) - Avklare andre mulige støttespillere (lokale interessenter, media)
Nyttige tips 1: - Øv! Foran speilet, for venner og familie, sjekk reaksjoner - Tenk at du har 5 minutter – og forbered svar på hva de mest sannsynlig vil spørre om - Kom i god tid – ha med for mange kopier av papirpitch og tilleggsmateriale - Husk at din framtreden har noe å si – uansett overfor hvem - Tenk ut en kort, relevant presentasjon av deg selv hvis nødvendig
Nyttige tips 2: - Ha prosjektbeskrivelsen i hodet og fyr den av - Fortell verbalt og med øyekontakt, og ikke fra papir/skjerm - Fortell straks hva slags verk/forestilling/begivenhet dette er og hva som er unikt - Fortell om hovedmedvirkende, framdriftsmotorer og annet viktig fra synopsis – utenat - Fortell om spesielle ting som kjennetegner forslaget (virkemidler, formgrep, etc)
Nyttige tips 3: - Vær straight – ikke klovn – men ha det gøy! - Del aldri ut papirpitch før etter endt presentasjon