Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Når kunnskap blir handling
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Litt mer om PRIMTALL.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Markets for Factor Inputs
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Attføringsmessa 18. januar 2012
Monopolistisk konkurranse og oligopol
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Om skole og næringslivssamarbeid
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden
Landsorganisasjonen i Norge
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Markedsstruktur - teori og empiri
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Samdata 2012 Somatikk.
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
S. 1 Tilbud og etterspørsel Kjersti Steffenak Foto: Crestock.com.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
1 Etterspørsel og tilbud av arbeidskraft etter utdanning ved Ådne Cappelen, Hege Gjefsen, Marit Gjelsvik, Inger Holm og Nils Martin Stølen Statistisk.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Hva er Panda og hva kan det brukes til?
Seniorer i finansnæringen
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Arbeidsmarkedet i Telemark Christine Vatne
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Utskrift av presentasjonen:

Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden? Torbjørn Hægeland, SSB 12. september 2014

Utdanning og økonomisk vekst Produktivitetsvekst gjennom teknologiske endringer (hvordan vi gjør ting) viktigste kilde til vekst og velstand Produktivitetsvekst kommer ikke av seg selv Å skape eller å ta i bruk ny teknologi krever innovasjon, imitasjon eller implementering. Disse aktivitetene krever kunnskap og ferdigheter. Slike ferdigheter tilegnes gjennom investeringer i humankapital, hvor formell utdanning er viktig. Ikke opplagt at «markedet ordner opp» Mengde – type - fordeling Det offentlige er tungt inne i utdanningssektoren i de fleste land – på ulike måter

Utdanner vi rett kompetanse for fremtiden? Spørsmålet er nært beslektet med eller avledet fra Hva (i all verden) skal vi leve av i fremtiden (når oljen tar slutt)? Vi vet egentlig ikke så mye om hvilke næringer som blir viktige i fremtiden Men vi vil trenge en del lærere, og trolig vekst i etterspørsel etter helse- og omsorgstjenester. Kompetent og omstillingsdyktig arbeidsstyrke viktig grunnlag for å ta i bruk ny teknologi og utnytte nye muligheter «De ufødte næringsklyngers behov» Generell kompetanse og basisferdigheter

Utdanningspolitikkens rolle (litt snevert) Bidra til godt samsvar mellom tilgang på kompetanse av ulike slag (tilbud) og samfunnets behov for denne kompetansen (etterspørsel), på en måte som maksimerer velferden og at den nødvendige kompetansen produseres effektivt Tilbudet bestemmes i stor grad av individuelle valg, kapasitet i utdanningssystemet og internasjonal migrasjon, og er nokså gitt på kort sikt Etterspørselen bestemmes av mange faktorer Ofte vil man nå en «likevekt» der tilbud er lik etterspørsel, men ikke alle likevekter er like gode

Hva driver endringer i etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft? Endringer i næringsstruktur (hva vi produserer) Ulike næringer bruker ulike typer arbeidskraft Fra jordbruk til industri til privat og offentlig tjenesteyting Globalisering endrer næringsstrukturen Endringer i teknologi (hvordan vi produserer) Hvordan de samme næringene produserer de samme typer produkter Hånd i hånd med organisasjonsmessige endringer Internasjonal outsourcing

Sterk økning i etterspørselen etter utdannet arbeidskraft over tid Drevet av endringer mellom og innad i næringer Teknologiske endringer viktig faktor Men også økt etterspørsel etter arbeidsintensive tjenester når inntektsnivået øker Demografiske forhold spiller inn

Tilbud av ulike typer arbeidskraft Ungdommers preferanser og valg På hvilket grunnlag foretas de? Når foretas de reelle valgene? Dimensjoneringen av utdanningssystemet Studentenes preferanser gjennom søking Institusjonenes insentiver Politiske prioriteringer Utdanningskvalitet Kompetanse følger ikke automatisk fra antall skoleår eller studiepoeng Internasjonal migrasjon

Framskrivinger av etterspørsel og tilbud av arbeidskraft etter utdanning 2010-2030 Hva skjer hvis ungdommens utdanningsvalg fortsetter som i dag Makroøkonomi og næringsstruktur utvikler seg slik vi tror trender i etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft innad i næringer fortsetter Rapporter 48/2013, Statistisk sentralbyrå Cappelen, Gjefsen, Gjelsvik, Holm og Stølen http://www.ssb.no/forskning/makroookonomi

Hovedtrekk i beregningsopplegget De siste befolkningsframskrivingene (kjønn og alder) Tilbud - MOSART Framskrivinger av utdanningsvalg under forutsetning om gitte (konstante) utdanningstilbøyeligheter Framskriving av befolkning og arbeidsstyrke etter utdanning Avgang gjennom død (befolkning) eller pensjonering (arbeidsstyrke) Etterspørsel - MODAG Makroøkonomisk modell med flere næringer Etterspørsel etter arbeidskraft påvirket av næringsstrukturen Arbeidskraften inndelt i 5 utdanningsgrupper etter nivå – Substitusjon, trender har betydning for sammensetningen Videre oppsplitting i 28 utdanningsgrupper – trender i sammensetningen 9

Viktigste trekk fram mot 2030 Fortsatt klar økning i etterspørselen etter arbeidskraft med utdanning fra universitet og høyskole Også klar økning i etterspørselen etter arbeidskraft med videregående fagutdanning Den største utfordringen består i at for få gjennomfører videregående fagutdanning Knapphet på lærere Økende knapphet på sykepleiere Etter hvert trolig redusert knapphet på ingeniører og andre med realfagsbakgrunn Tilbudet ser ut til å vokse mer enn etterspørselen for høyere utdanning innen økonomi og administrasjon, samfunnsvitenskap, jus og humanistiske fag

Sysselsetting etter utdanningsnivå

Befolkning 16-74 etter utdanningsnivå 12

Tilbud og etterspørsel etter utdanningsnivå 13

Elektrofag, mekaniske fag og maskinfag 14

Bygg og anleggsfag 15

Ingeniører 16

Sivilingeniører 17

Andre realfag, lavere grad 18

Andre realfag, høyere grad 19

Sum ingeniører og realfag

Økonomi og administrasjon – høyere grad 21

Samfunnsfag, høyere grad 22

Humanistiske fag, høyere grad 23

Lærere, lavere grad 24

Pleie og omsorgsfag, høyskole 25

Andre helsefag, høyskole 26

Implikasjoner Behov – mangel - knapphet Markedskreftene vil motvirke eventuelle ubalanser… Arbeidsgiverne vil sysselsette nærliggende typer arbeidskraft Næringsstrukturen kan påvirkes av tilgang Ubalanser kan påvirke relative lønninger Ubalanser kan påvirke ungdoms utdanningsvalg Arbeidsinnvandring …men ikke alle likevekter er gode Likevel: Beregningene Avdekker ubalanser som følger av en framskrivning av dagens situasjon Gir relevant informasjon om dimensjonering av utdanningskapasitet til ungdom og arbeidsgivere