ET UFORLØST POTENSIAL ‣ 16.000 fagskolestudenter kontra 230.000 studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
KVALITET I FJERNUNDERVISNING
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Hvordan kan fagskolene bli mer synlig og kjent?. Informasjonsarbeid Nasjonalt Fagskoleråd Synliggjøre fagskoleutdanningen som en attraktiv utdanning Muligheter.
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Konferanse om fagskoleutdanning
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Livet som fagskolestudent
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Fagforbundet Vest-Agder
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Kontaktutvalget 19.november 2015
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Oppdrag fra KD og mandat for
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvorfor velge fagskole? Onsdag 17. oktober Rådgiversamling
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet innen EU og Nord-Amerika etter finanskrisen ‣ Godt egnet til å løse arbeidsløshet, omstilling og mismatch mellom kompetansebehov og tilgjengelig kompetanse ‣ I Slovenia går 20% på tertiært nivå på fagskole og 97% får jobb ‣ Canada: 50/50 community college (fagskole) og tradisjonell college ‣ NHOs kompetansebaromenter – kompetansebehov i norske bedrifter om fem år: ‣ 21% fagskolekompetanse ‣ 13% kompetanse på bachelornivå ‣ Bidra til å redusere det store frafallet i høyskoler og universiteter

NY STRUKTUR I FAGSKOLEUTDANNINGEN ‣ Fra å bygge på videregående til nivå over videregående skole ‣ Vil kunne sette høyere og mer spesifiserte opptakskrav ‣ Mulig med mer spisse og spesialiserte studier ‣ Varighet – utvide til 3 år? ‣ Unngå parallelle studier som egentlig er en fordypning ‣ Yrkesbachelor som i Danmark? ‣ Robuste fagskoler ‣ Sammenslåing til større enheter? ‣ Robust administrasjon ‣ Robust fagmiljø – antall ansatte lærere eller nettverk? ‣ Dimensjonering via nasjonale fagråd og nasjonalt fagskoleråd ‣ Krav til kvalifikasjoner? ‣ Hvem skal være representert? ‣ Hva skal de gi råd om?

ATTRAKTIV KARRIEREVEI OG FLEKSIBLE OVERGANGER I UTDANNINGSSYSTEMET ‣ Fleksible inn- og utganger av fagskolesystemet hvor oppnådd kompetanse annerkjennes i høyskole/universitet og omvendt ‣ Modell utviklet av Fagskolerådet basert på erfaringsinnhenting: ‣ Etablering av samarbeidsavtaler med gjensidig kvalitetssikring ‣ Sammenligninger av studier og emner basert på læringsutbyttebeskrivelser på institusjonsnivå ‣ Individuelle krav til opptak ‣ Bevisstgjøring av studentenes valg ‣ Samarbeid mellom fagskolene og høyskolene/universitetene ‣ Eventuelt forkurs, oppstartprogrammer og tilpassede løp for fagskolestudenter ‣ Felles poengsystem i fagskole og høyskole/universitet ? ‣ Egen gradsbetegnelse – Vocational Diploma

GODKJENNING AV FAGSKOLEUTDANNING ‣ Hvordan raskt utvikle nye tilbud som møter kompetansebehov i arbeids- og næringsliv – til god kvalitet? ‣ Institusjonsakkreditering? ‣ Kan fagområdegodkjenningen forenkles og gjøres tilgjengelig for flere? Eller erstattes med en institusjonsgodkjenning? ‣ Kan et gitt antall enkeltgodkjenninger kvalifiserer for en forenklet behandling? ‣ Kan et gitt antall enkeltgodkjenninger kvalifisere for fagområde eller institusjonsgodkjenning? ‣ Effektivisere og forenkle søknadsbehandlingen? ‣ Økt kontakt mellom søker, NOKUT og sakkyndige underveis? ‣ Betinget godkjenning når søknaden kun har få mindre mangler?

FINANSIERING ‣ Finansiering av all fagskoleutdanning? ‣ Samle all finansiering under KD? ‣ Kartlegging av faktiske kostnader spesifiserte for ulike fagområder – med jevnlig oppdatering ‣ Modell foreslått av Fagskolerådet ‣ Basistilskudd – sikrer kontinuitet og kvalitet ‣ Tilskudd basert på antall studenter ‣ Utviklingstilskudd for å imøtekomme nye kompetansebehov

SYNLIGGJØRING AV FAGSKOLEUTDANNING ‣ Fagskoleutdanning skal i allmenheten være like kjent og anses som å være et likeverdig med utdanning i høyskoler og universiteter ‣ Informasjons‐ og kommunikasjonsstrategi for synliggjøring av fagskoleutdanningen ovenfor ungdom, voksne og arbeidsgivere med tilhørende informasjonsmateriell ‣ Samarbeider med rådgivere i videregående skole, karrieresentere, NAV og andre karriereveiledere

Problemstillinger til debatt ‣ Hva kjennetegner en robust fagskole? ‣ Hvordan gjøre fagskoleutdanningen til en integrert del av en attraktiv karrierevei? ‣ Hvordan raskt utvikle godkjente nye tilbud som møter kompetansebehov i arbeids- og næringsliv – til god kvalitet?

FOR MER INFORMASJON KONTAKT  Benedikte Sterner – Leder Nasjonalt Fagskoleråd  Knut Erik Beyer-Arnesen Nestleder Nasjonalt Fagskoleråd