Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Pedagogisk analyse.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
EIT - landsby 66 homo ludens homo ludens landsby 66 - Urd Schjetne/ Ingrid Olsen Eksperter i Team 2008.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Konsekvenser ved skifte av e-postsystem Hovedprosjekt AITeL, HiST Våren 2002 Prosjektgruppe 34E Oppdragsgiver: Bjørn Østbye, IVT, NTNU.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Stavanger – , Haugesund – , Hjemmeside : Epost : HVA Treningsleir i kreativitet og nytenkning.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
HVORFOR TENKE NYTT? i verdens beste velferdsstat…
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Mer praksis – bedre lærere?
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl D15, Bygg11, nivå.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) 13. februar
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Universitetskommune 3.0 Forberedende diskusjon frem mot ILM 21. nov
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Tips og triks Slide slettes!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder

Forslag til agenda Kort presentasjon av EiT Samarbeidskompetanse: En muliggjørende kompetanse for å ta fagkunnskapen i bruk i arbeidslivet.

Eksperter i team Et yrkesforberedende emne som lærer studentene å samarbeide gjennom å anvende sin fagkunnskap i et tverrfaglig prosjektsamarbeid. Aktuelle problemstillinger fra samfunns og arbeidsliv danner utgangspunkt for prosjektarbeidet. 7,5 Studiepoeng

Historien EiT ble introdusert i sivilingeniørstudiet 2001 etter ønske fra arbeidslivet. Styret ved NTNU bestemte høsten 2002 at EiT på sikt skulle inngå i alle studieprogram på høyere grad. I dag: 2000 studenter 75 lærere (professorer) 150 læringsassistenter (studenter) undervisere

De viktigste kjennetegn ved Eksperter i team Læringsmetoden er erfaringsbasert Studentene arbeider i tverrfaglige team Det er fokus på samarbeid i teamet (fasilitering – refleksjon) Det legges til rette for samarbeid med arbeidslivet

Observasjon av gruppas handlingsmønster To perspektiver i samme undervisning Observasjon av gruppas handlingsmønster Fasilitering Veiledning Endring av praksis?

Hvorfor EiT? Foto: Kjersti Myhr

E-post fra professor Sveinung Sægrov 19. november 2012 Jeg snakket akkurat med oljeselskapet Philips i Stavanger. De ansetter mange nyutdannede kandidater fra flere universiteter og høgskoler i Norge. De hadde reflektert på at NTNUs studenter virket mer modne og samarbeidsorienterte enn andre studenter. De hadde undersøkt litt og konkludert med at EiT var viktig for dette. Vi fikk mye skryt og beskjed om å fortsette dette opplegget! Hilsen Sveinung

Hvor fornøyd er studentene med EiT? 90 % av studentene er fornøyd

Refleksjon over egne handlingsmønster Ta kunnskapen i bruk EiT-samarbeidskompetanse = muliggjørende kompetanse Refleksjon over egne handlingsmønster Samarbeid mellom mennesker med en annen faglig- eller kulturell bakgrunn Fagkunnskapen (forskning og utdanning) må tas i bruk: - medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) - økt samhandling - økt konkuranseevne MDI brukes som en fellesbetegnelse for de ansattes aktive deltakelse i utvikling av nye løsninger.

Middelverdi 3,98 3,74

Samarbeid mellom undervisning og forskning Knytte 150 EiT-studenter til hvert TSO (tematisk satsingsområde): - Kopling mellom undervisning og forskning - Studentene får erfaring med arbeid innenfor NTNUs satsingsområder - Studentgrupper som tenketank for TSO - Eksterne partnere (forskning - undervisning – innovasjon) TSO (tematiske satsingsområder): - Energi - Havromsvitenskap og teknologi - Helse velferd og teknologi - Bærekraftig samfunnsutvikling Landsbyer 2014: www.ntnu.no/eit

EiT-helseklynge Samarbeid mellom EiT og Trondheim Helseklynge - 8 landsbyer (200 studenter) - Felles oppstart og avslutning Langsgående: «Folkehelsa» Ursin, samfunnsmedisin «Utvikling av velferdstjenester/teknologi» Sigurjonsson, produktdesign «Miljøpåvirkning og helse» Flaten, kjemi «Fellesskap gjennom livet i institusjoner og samfunn» Bahl, psykologi Intensive på DMF «Samhandlingsreformen» Bjørnstad-Pettersen «Smarte IKT løsninger for eldre» Helbostad «Mission possible … innovative technologies» Sandvig  «Det personlige genom» Bruland

Samarbeid med eksterne Problemstillinger fra arbeidslivet Fokus på leveranse Våren 2014 25 signerte samarbeidsavtaler Eksempel: Tora Storm videregående skole og Microsoft samarbeidet med «Lev og lær» og «Framtidens arbeidsplass «Et spennende samarbeid som ga mange interessante innspill fra studentene. De viste stor innsikt i temaet, og kom med forslag som gjerne kunne vært realisert.» - Tora Storm videregående skole