Høgskolen i Oslo "Min mening i min verden" Om litteraturundervisning, kulturelle felt, metaforer og mytologier i to klasser på ungdomstrinnet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Journalistikk som sosial konstruksjon Sigurd Allern, UiO.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Perioden ideene personene
Religioner og livssyn i dag
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Kjønnsbasert vold i et kulturperspektiv
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Ny rammeplan for barnehagen
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Tordivelen flyr i skumringen
Framtida nå – les og forstå!
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
HVA BETYR MATEN FOR TURISTENE? Bård Jervan. Sannsynlig ferievalg de tre neste årene? OPTIMA / Innovasjon Norge.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
… Gud ikke er stor For opptak:
Forelesning Diskursanalyse
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Forrådt Av Amalie Skram.
Grafitt Kjelde: Heksagon (Sekskant)
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Audio exercises – lytteøvelser Oppgave 1.  Gjenta– Repeat ♬ 21.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan forberede meg til tentamen?
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Filmmusikkens funksjoner II
The Gains from International Trade
Ha evig liv Joh
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo "Min mening i min verden" Om litteraturundervisning, kulturelle felt, metaforer og mytologier i to klasser på ungdomstrinnet.

Språk som medium for mening - Diskurser er meningsnettverk og tungt ladet med verdier - Diskurser er ”identity kits”/ identitetsredskap

Den viktige forskjellen mellom tilegning og læring - primærdiskurs er ”hjemmespråket” - sekundærdiskurs er språk og tekster utenfor hjemmet - metaspråk

Byskolen: Fra plott og spenning som 14-åring, til metafor og mening som 16-åring l ”En god bok skal være spennende, godt fortalt, og det skal være umulig å legge den fra seg. Dessuten liker jeg ikke filosofi eller romantikk”, sa Mikkel

Framtidas norskfag – språk og kultur i eit fleirkulturelt samfunn (2006) Utdannings- og forskningsdepartementet” l Unngå 1800-tallet l Det er uheldig at elevene leser for mange tekster fra 1800-tallet. De skaper l ”bestemte lesehaldningar og forventningar om litteratur som vil vere avgjerande for framtidig litterær smak, preferansar og leseinnstilling. Dei kanoniserte tekstane skaper normer for framtidig lesing og vurdering (min uth.), s.42 l ”Nykritikk” må vekk Det hevdes at l ”det er all grunn til å tru at utvalet til leseverka og av tekster til eksamen er sterkt styrt av den nykritiske lesemåten. Ved sida av ein skjult, faktisk litterær kanon kan ein dermed rekne med at det i norsk skole også finst ein sterk tradisjon for korleis tekstar skal lesast – altså kanoniserte lesemåtar av eit utval tekstar”, s. 42

Litteraturundervisning… …handler ikke først og fremst om tekstene, om hva elevene leser, men om hvordan elevene leser.

Sansen for spillet om litteratur l Elevene viser ”den gode viljen” overfor det spillet som hører til i de voksnes kulturelle verdisystem. Med Roland Barthes kan vi snakke om mytologiseringer, for eksempel av den klassiske litteraturen.

Litteraturen blir ”dyp” på Byskolen? - ”dybde” er en metafor som vi projiserer over på teksten

Mytologisering, metaforer og religiøs tro l Sven Bjerg –Ved nærmere undersøgelse viser det sig, at troens sprog, som svarer til og på åbenbaringens virkelighed, må siges at være det metaforiske sprog, der i særlig ren kultur optræder i lignelsesfortællinger, som også i sig selv kan opfattes som metaforer (Bjerg 1984/1981:149).

What the Weather is Doing l This morning the woman in the bakery said: It’s still lovely, but the heat’s lasting too long! (people around here always feel that it’s too lovely, too hot). I add: And the light is so beautiful! But the woman does not answer, and once again I notice that short-circuit in language of which the most trivial conversations are the sure occasion; I realize that seeing the light relates to a class sensibility; or rather, since there are ”picturesque” lights which are certainly enjoyed by the woman in the bakery, what is socially marked is the ”vague” view, the view without contours, without object, without figuration, the view of a transparency, the view of a non- view (that unfigurative value which occurs in good painting and never in bad). In short, nothing more cultural than the atmosphere, nothing more ideological than what the weather is doing (Barthes1975:175/176).

Aasmund Olavsson Vinje: Ferdaminne frå sumaren 1860 ”Fühlst du was, Heinrich?” spør kona. ”Nein” svarer ektemannen. ”Du sollst aber fühlen,” svarer hun.

”Omvendt” til kunsten.....og ”viktige” tekster på Byskolen

”Viktige tekster”.. l ”Alle stirret nå helt betatt av de enorme fjellene og den vakre naturen…”..

Star Wars.. l Hvorfor kan ikke Darth Vader redde galaksen? Hvilke verdier er i fare om Darth Vader får overtaket?