Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HVA BETYR MATEN FOR TURISTENE? Bård Jervan. Sannsynlig ferievalg de tre neste årene? OPTIMA / Innovasjon Norge.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HVA BETYR MATEN FOR TURISTENE? Bård Jervan. Sannsynlig ferievalg de tre neste årene? OPTIMA / Innovasjon Norge."— Utskrift av presentasjonen:

1 HVA BETYR MATEN FOR TURISTENE? Bård Jervan

2 Sannsynlig ferievalg de tre neste årene? OPTIMA / Innovasjon Norge

3 Konkurransesituasjon, når tenkes det på Norge? FerieformNOSVUKFR Arktiske opplevelser1111 Aktive naturopplevelser1232 Rekreasjon/avslapning i naturen 1293 Cruise5111 Vandring i naturen1254 Vinter med snø1435 FerieformNOSVUKFR Lokal kultur og historie310 9 Sightseeing/rundreise610 6 Byferie911

4 Den dominerende oppfatningen; Norge = Natur.

5 Hva tenker mulige norgesturister om mat og drikke? Kilde; OPTIMA/Innovasjon Norge

6 De største barrierene mot å reise til Norge på ferie

7

8 De største barrierene mot å reise i Norge på ferie

9 De største barrierene mot å reise til Norge på ferie

10 J OPTIMA: ”Jeg søker anerkjennelse hos andre, ny kunnskap, berikelse og vil utvide horisonten i ferien!”

11 Hva snakker de som har vært her om på nettet….. “We were surprised at just how good the food was. All fresh, locally produced ingredients, expertly prepared into subtle and delicious dishes. We were stunned that such a tiny and remote place could produce food like this. Quite brilliant. OK, it is not cheap. But our meal cost NOK 600 (GBP 50) each, which included three courses plus cheese (shared), akvavit, large glass of wine and coffee each, which for the quality of the food we thought was pretty good value.”

12 Professor Roberto Sani, Universitetet i Marcerata under Lofoten Matfest: Frimodig gjengitt; ”Moderne turister ønsker å forstå reisemålene de besøker gjennom sansebaserte opplevelser. Mat og drikke, landskap, kulturarv, tradisjoner og kulturhistorie er fundamenter i slik forståelse. Det er her stedets identitet og sjel ligger, og det er den vår tids turister ønsker å møte”.

13

14 POTENSIALET ER MER LOKAL MAT, LOKALE SMAKER OG MÅLTIDS- OPPLEVELSER SOM ER VERD PENGENE


Laste ned ppt "HVA BETYR MATEN FOR TURISTENE? Bård Jervan. Sannsynlig ferievalg de tre neste årene? OPTIMA / Innovasjon Norge."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google