Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Risikostyring i staten
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Et bilde av en offentlig leder..
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
10Velstand og velferd.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
God mål- og resultatstyring for offentlige bevilgninger
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Styringsprinsipper Styringssystem
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Departementets styring og styrenes rolle
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
En mer produktiv stat Kristin Clemet Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Organisatoriske barrierer i Statoil
Nøklene til handlingsrommet
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Husbanken og kommunene
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Virksomheten din skal effektivisere
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utskrift av presentasjonen:

Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne Andreassen Administrerende direktør i Lånekassen 24. september 2014

Felles utfordringer - stort behov for endring og innovasjon i staten Offentlige utgifter som andel av Fastlands-BNP og andel offentlige ansatte er høy (sammenlignet med andre OECD-land) Kostnadsutfordringer (Baumol) Etterspørselsvekst (Wagner) Aldring av befolkningen Perspektivmeldingen 2013: Offentlig forvaltning ½ prosent mer effektiv hvert år, der halvparten tas ut i reduserte utgifter, gir en reduksjon i bruk av arbeidskraft og andre innsatsfaktorer på 13 prosent frem mot 2060.

Handlingsrom - innenfor rammene av vedtatt politikk Politiske mål og budsjettrammer ‒ Operasjonalisering ‒ Fullmakter ‒ Prosess- og prosedyrekrav Stort mangfold av ulike virksomheter ‒ Styringen må tilpasses egenarten Gripe de mange mulighetene som er innenfor rammebetingelsene ‒ Men også påvirke rammebetingelsene gjennom faglige innspill og analyser/beslutningsgrunnlag

Styringsproblemer i staten – godt dokumentert og debattert!

Hva har vi lært? Mål- og resultatstyring som styringsprinsipp er ikke problemet, men styringspraksis ‒ Et styringsprinsipp for delegasjon og frihetsgrader Økt bevissthet om viktige dilemma ‒ Overordnet styring og detaljstyring ‒ Gjennomføring og forankring ‒ Åpenhet og sikkerhet

Konsekvenser av detaljert styring på høyt nivå Utydelig ansvar For mye rapportering Redusert oppmerksomhet på helhet og sammenhenger Ineffektivitet fordi man ikke utnytter kompetanse Stor opplevd kontroll, men liten reell kontroll. I verste fall alvorlig målforskyvning.

Finansielle midler AktiviteterTjenesterEffekterRessurser Finansiell styring Aktivitets- og ressursstyring Mål- og resultatstyring Politiske mål Bevilgning Felles forståelse for hva som er viktigst!

Mål for det som teller – ikke nødvendigvis det som lett kan telles Måleproblemer må ikke hindre oss i å ha mest oppmerksomhet på det som er viktigst Kvantitativ resultatmåling er et startpunkt for resultatdialogen – ikke et sluttpunkt Samfunnsøkonomiske analyser og budsjettvurderinger som forplikter Mer analyse i resultatrapporteringen ‒ ledelsesvurdering og sunn dømmekraft

Prioritere Sterke mekanismer for å legge til mer, svake mekanismer for ta noe bort Stor oppmerksomhet på feil og mangler fra mange hold, for svake motkrefter ‒ Riksrevisjonen ‒ Media (herunder «eksempeltyranni») For sterk vektlegging på prosess- og prosedyrekrav fremfor å oppnå resultater Resultater med effektiv ressursbruk

Økt vekt på å ta muligheter – utnytte handlingsrommet Felles verdier ‒ Lojalitet til politiske beslutninger ‒ Likebehandling og rettsikkerhet ‒ Faglig integritet ‒ Effektivitet Økt risiko? Flere feil? Økt gevinstrealisering – tøffere omstillingsprosesser Mer medvirkning og mer bruk av styringsrett

Etatsstyringen Tydelige mål og resultatkrav ‒ Størst oppmerksomhet på viktige endringer i de årlige tildelingsbrevene ‒ Avviksstyring for øvrig Støtte til lederrollen Anerkjenne gode resultater og la manglende resultater ha konsekvenser Mer åpenhet om (akseptert) risiko, mer toleranse når risikoer inntreffer Aksept for utprøving

Gjennomføring av reformer Lære av suksesser ‒ Digitalisering av Skatteetatens tjenester ‒ EFFEKT-programmet UDI ‒ Perform-prosjektet i Statens Pensjonskasse ‒ MATS-prosjektet i Mattilsynet ‒ Lånekassens digitalisering Viktige hindre: ‒ manglende analyser av konsekvenser ‒ undervurdering av kompleksitet ‒ for lite tid og ressurser til gjennomføring ‒ ivrige politikere som detaljstyrer DIFI-rapport 2014:1

Lånekassens digitalisering – et eksempel Klart overordnet politisk mål, strategivalg og hovedvirkemiddel Samfunnsøkonomisk analyse Politisk evne og vilje over tid ‒ Bevilgninger til investeringer ‒ Uvanlig tøffe krav til egenfinansiering i selve programperioden (40 %) ‒ Ikke store regleverksreformer, men tilpasse regelverket til digitale løsninger Departementet har vært tett på, men ikke detaljstyring ‒ Oppmerksomhet på effekter ‒ Budsjettkutt i forkant

Politikk God styring handler også om god politisk styring Politikk Finansielle midler Ressurser AktiviteterTjenester Effekter Forvaltning