Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Bergen en sykkelby med potensiale
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Prospekt Forhåndsalg
Hamar Energi Holding AS
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
STATUS BANEPROSJEKT
Finansiering av Vegbygging
Møreaksen - et samlet fylke
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
HTV konferanse Program: –Status samhandlingsreformen – sett fra KS’ perspektiv” v/Therese Sivertsen er rådgiver i KS Helsesatsing region vest.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Sikring av friluftslivsområder Seniorrådgiver Morten Thaulow Molde, 17 juni 2011.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Norsk Hydros konsekvensutredning (KU) –forutsetter aktivt engasjement fra næringslivet Gass-ROR (6 kommuner i Romsdal) –vedtatt strategiplan for Ormen.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
ASKØY KOMMUNE INVESTERINGER I BYGG OG ANLEGG 2011 – 2014
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
Kommende prosjekt i Region sør
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Leverandørnett Ormen Lange
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret



Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Områdemodeller for finansiering av felles infrastruktur Kurs om Utbyggingsavtaler Vest Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Rv 509 Transportkorridor vest Olav Andreas Sagen Statens vegvesen Risavikadagen
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Statusoppsummering Seismiske målingar. Traséval. Kostnadsberekning. Status i forhold til finansiering: * Endelege vedtak i kommunar og fylke. * Statlege.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Områderegulering for Andøya Space Port, avtale om utarbeidelse av plan
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
E18 Akershus grense - Vinterbro
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen

Møreaksen - Framtidig vegsystem Ny vegforbindelse mellom Otrøy og Gossen Ny hengebru over Julsundet Ny tunnel under Romsdalsfjorden

Historikk - Planstatus Konseptvalgutredning for Ålesund – Bergsøya utarbeidet 2011 med Møreaksen som anbefalt konsept Ekstern kvalitetssikring (KS1) i 2012 – kommer til samme konklusjon Regjeringsbeslutning våren 2013 Kommunedelplan og konsekvensutredning for Møreaksen utarbeidet i 2013 og vedtatt i de fire kommunene Reguleringsplan for nye veg mellom Otrøy og Gossen under oppstart – Forventet vedtak i løpet av 2015. Kommunal behandling 2016

Reguleringsplan – viktige aktiviteter Sjøbunnskartlegging, geotekniske og geologiske undersøkelser Strøm, vind og bølgemålinger Kreativ fase Forprosjekt for alle brukonstruksjoner Detaljering og optimalisering av veglinjene Kostnadsoverslag – Nøyaktighet +/- 10 % Utarbeidelse av detaljtegninger, reguleringsplankart, bestemmelser og beskrivelse ROS-analyse og Ytre-miljø-plan

Forslag til Styringsgruppe for reguleringsplanarbeidet Representant fra Aukra kommune Midsund kommune Kjerringsundet AS Statens vegvesen Konsulent

Delstrekninger Aukratangen – Aukra sentrum 2,5 km 7,5 meter vegbredde + GS-veg Sundsbøen – Aukratangen 6 km 7,5 meter vegbredde + GS-veg Nautneset – Sundsbøen 2 km 8,5 meter vegbredde + GS-veg Ny E39

Fem sund skal krysses med bruer eller fyllinger Det er gjort foreløpige vurderinger for hvert sund i kommunedelplanen Dette skal vurderes på nytt i forbindelse med reguleringsplanen Flatholmen – Kjerringholmen Steinfylling 100 m + kort bru Kjerringsundet Hengebru/ flytebru? 720 m Bollholmsundet Fritt frambyggbru 390 m/ alternativt skråstagbru? Flatholmsundet Fritt frambyggbru 200 m Sundsbøen – Bollholmen Steinfylling 200 m + kort bru

finansieringsutfordringer Foreløpig kostnadsanslag: 2,3 mrd +/-40 % (1,4 – 3,2 mrd) inkl. mva. Mer detaljert kostnadsoverslag vil bli utarbeidet som del av reguleringsplanen (+/- 10 %) Normale finansieringskilder er fylkesvegmidler, bompenger, ferjeavløsningsmidler, kommunale tilskudd Andre prosjekter vil legge beslag på fylkevegbevilgningene i mange år framover Forskuttering er derfor nødvendig dersom prosjektet skal realiseres i overskuelig framtid.

Mulig finansieringsplan

Kommunestyrene I Midsund og Aukra har gjort følgende vedtak: “Det vert etablert et veiselskap, Kjerringsundet AS, med formål å utarbeide ny fylkesveg Gossa – Otrøy I tråd med vedtatt kommunedelplan for området, utarbeide finansieringsgrunnlag for utbygging, samt sørge for realisering av utbyggingen. Aukra kommune sørger for etablering av selskapet.”

Selskapets rolle: Fase 1: Utarbeide reguleringsplaner, kostnadskalkyler, plan for fullfinansiering, arbeid for å få prosjektet opp i fylkeskommunens prioritering, og utarbeidelse av bompengesøknad Fase 2: Tilrettelegge faktisk finansiering i henhold til fullfinansieringsplanen Fase 3: Innkreving av bompenger

Selskapet Kjerringsundet AS ble stiftet 27. juni 2014 Aksjonærer: Midsund og Aukra kommune (1,5 mill hver) Molde kommune (100 000) Aukra og Midsund næringsforum (50 000 hver) Samlet aksjekapital: 3,2 mill. kroner Styre: 5 medlemmer Administrasjon: Selskapet har inngått avtale med Samspleis AS om å administrere selskapet