Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære
Godt verktøy er halve jobben
Poteten – kjærlighet og glede!
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Den autentiske læringsdialogen
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Konsekvenser ved skifte av e-postsystem Hovedprosjekt AITeL, HiST Våren 2002 Prosjektgruppe 34E Oppdragsgiver: Bjørn Østbye, IVT, NTNU.
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Norgesuniversitetet:
Kvalitet i nettbaserte studier Muligheter med HD og 4K konferanse
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Mer praksis – bedre lærere?
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Salgspresentation.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
ATEA.
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt

Bakgrunn Spørreundersøkelse av –1000 nettstudenter (alle fag) –60 studenter i Prosjektrettet systemarbeid Oppsummering av undersøkelsene –en del ensomme sjeler –35% mener de vil være mer aktive dersom det hadde vært enklere å få kontakt med andre studenter! –ønsker mer kontakt med lærerressurser

Motsigelser Undersøkelsene ”er uenige” på et punkt –de i Prosjektrettet systemarbeid mener at samarbeidsverktøy er nyttig (brukte dette i prosjektet) –de andre som ikke brukte et slikt verktøy mener at det ikke er viktig, MEN ville ha mer kontakt med andre studenter!?? Vet ikke hvordan behovet kan dekkes? Classfronter dekker behovet for lettere kontakt mellom studenter.

Nettbasert undervisning i dag I dag brevmodell –e-post –news (asynkron kommunikasjon) Tydelig at mange studenter vil ha større gruppetilhørighet Asynkron kommunikasjon passer dårlig i en del tilfeller. Studenter mener at arbeidsmengden med diskusjonsgrupper kan bli et problem, særlig de flittige. Alt er skriftlig.

Muligheter/begrensninger Faglig felleskap gir bedre gjennomføringsprosent. Fleksibilitet er viktig for fjernstudenter, men må balanseres mot andre krav –f.eks. lærerressurser. Vi må søke løsninger som gir minst mulig arbeid for læreren. –studenter som hjelper hverandre? –lette kontakt studentene seg i mellom og mellom studenter og lærer(e) –underveisevaluering => datamaskinevaluering?