Løten kommune ● www.loten.kommune.nowww.loten.kommune.no Våre utfordringer Rådmann Gaute Arneson Utvidet ledergruppe Onsdag 9.1.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Nordisk tilsynskonferanse
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Hva var utgangspunktet?
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Kontostreng og annet artig…
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Et bilde av en offentlig leder..
…å få ting gjort… via Vassli… Dialogseminar Levanger – en oppsummerende sluttkommentar April 2006 Oddbjørn Vassli Dialogseminar Levanger – en oppsummerende.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Organisasjonsutvikling og lederroller
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Styringsprinsipper Styringssystem
Rådmann i Modum kommune
Mål- og resultatstyring når målet er bevegelig
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Ordfører Bente Elin Lilleøkseth i utvidet ledergruppe onsdag
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
Strategikonferansen 2009 Kommentarer del 1 Molde kommune v/ Personal- og organisasjonssjef Mette Holand.
Velkommen til Økonomiplanseminar Stiklestad Nasjonale kultursenter 8.mars 2006 Verdal - en kommune i vekst. Rådmann Rudolf Holmvik.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Medarbeiderundersøkelsen 2015
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Erfaringer fra Høylandet
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Den gode skoleeier I Nes.
Velferdsteknologi i det kommunale planhierarkiet
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Kvalitetskommuneprogrammet
Prosjektleder Kari Andreassen
KS Utredning og Dokumentasjon
Organisering og økonomi
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Løten kommune ● Våre utfordringer Rådmann Gaute Arneson Utvidet ledergruppe Onsdag

Løten kommune ● Våre felles mål (jr. kommuneplanens tre satsingsområder) 7300 løtensokninger (helst flere) som opplever at…. Løten er en god kommune for oppvekst og utvikling Hverdagen er preget av trygghet og gode kommunale tjenester Lokalsamfunnet er i framgang og preget av trygghet, stolthet og glede

Løten kommune ● Tre hovedutfordringer Oppvekst og utvikling: Læringsutbytte – læringsmiljø Innbyggernes hverdag: Kvalitet – bruketilfredshet Løtensamfunnet: Kommunens omdømme - befolkningsutvikling

Løten kommune ● Lederskap Lederskap er å ta ansvar – å sette / akseptere målene og sørge for at vi kommer dit. Vi er kommunens ledere og tilhører løsningen, ikke problemet Vi retter primært oppmerksomheten mot innflytelsessfæren, ikke interessesfæren

Løten kommune ● Brukerens preferanser 1) Kvalitet 2) Leveringsdyktighet 3) Pris

Løten kommune ● Fire hovedgrep A) Organisasjonen B) Omdømme C) Kvaliteten D) Økonomien

Løten kommune ● A) Organisasjonen I 20 virksomhetsområder – 5 stabsenheter Konsentrasjon om drift – tjenesteproduksjon – brukertilfredshet – kvalitetsavvik – medarbeidertilfredshet – sykefravær – resultat – målekart Myndiggjorte ledere i alle virksomhetsområder - ”hold fokus”

Løten kommune ● A) Organisasjonen II Et tydelig og samlende overordna lederskap En ledelsesdialog med virksomhetsledere som preges av; Resultatorientering – knf. målkartene Brukertilfredsheten og kvalitetsavvikene Medarbeidertilfredsheten og sykefraværet Økonomistyringen

Løten kommune ● B) Omdømmet ”Det skal 10 gode inntrykk til for å rette opp ett dårlig” Endrer strategi – vender oppmerksom- heten fra søndager til de 6 hverdager Systematisk arbeid nødvendig Fortelle om de gode nyhetene – svare på de dårlige Viktigst for befolkningsveksten

Løten kommune ● C) Kvaliteten Erkjenne kvalitetsbrist Utvikle kvalitetssystem / internkontroll – logisk og praktisk Oppmerksomhet på forebygging og ”riktig første gangen”

Løten kommune ● D) Økonomien På gjeldstoppen Nr 411 av 431 mht frie inntekter pr. innb. Økonomi/behov = 90% 4 år – to omstillingsprosesser – reduksjon 23 åv og 6 åv Løten kommune ved et hovedveivalg – den politiske agenda i februar 2008;