Organisasjons- og personalavdelingen ifif-prosjekt: Hvor langt har vi kommet? Hva håper vi på? SFF/SFI-forum 11. juni 2008 Suzanne-Ann Stämpfli, rådgiver,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Senter for Velferdsteknologi
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Kommunen og samhandling - utfordringer
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Internasjonal rekruttering kan gi flere muligheter...
Handlingsplan strategisk HR
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Organisering av flyktningarbeidet
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Folkehelse og universell utforming
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Lokal arbeidstidsavtale
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Anbefalinger fra sekretariatet
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Tilsyn i enkeltsaker Medarbeider-undersøkelser Politikk, reformer, styringssignaler PWC-rapporten Kulturkartlegging Tilbakemeldinger fra eksterne samarbeids-partnere.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Foreign Connections Personalforum
IT-ledernettverket 18. april 2018
Prosjekt internasjonalisering
Utskrift av presentasjonen:

Organisasjons- og personalavdelingen ifif-prosjekt: Hvor langt har vi kommet? Hva håper vi på? SFF/SFI-forum 11. juni 2008 Suzanne-Ann Stämpfli, rådgiver, OPA

Organisasjons- og personalavdelingen Innhold  ifif-prosjekt  Utgangspunkt: oppgaven, aktørene, utfordringene  Løsningsforslag  Status quo implementering  Hva håper vi på?

Organisasjons- og personalavdelingen ifif-prosjekt Hovedfokus Fast organisering

Organisasjons- og personalavdelingen Oppgaven Integreringsprosess

Organisasjons- og personalavdelingen Aktørene Juridisk tilknytning Faglig tilknytning Oppholdslengde Oppholdsstatus Finansiering Nasjonalitet Alder Familieforhold Språkkunnskaper Inviterende forsker Forskermiljø Administratorer på lokalt, fakultets- og sentralt nivå Myndigheter (UDI, politiet, skatteetaten, folkeregisteret, NAV) Samarbeidspartnere (SiO, barnehage, reisebyrå) Tjenesteytere (transport, innkvartering) Fysiske fasiliteter (kontor, lab, utstyr, bolig) Tjenester (tilpasning av regulære tjenester, språk-, innreisetjenester) Skriftlig informasjon Kontaktfora (institusjonskontakter, nettverk) Dokumenter som definerer overordnete rammebetingelser (mål, ansvar, strategier, ressurser) 1400 (25 %) forskere v/UiO med utenlandsk statsborgerskap Årlig mottak: % gjesteforskere - 10 % ph.d.-kandidater - 10 % ansatte over ph.d.-nivå 50% har med familie til Norge 80% ikke skandinavisk språk eller engelsk som morsmål 90 % bosatt i utlandet før tilknytning til UiO 50% kontaktperson 8 fakulteter 80 lokale enheter Flere 100 forskningsgrupper 6000 ansatte Mye å tenke på!

Organisasjons- og personalavdelingen Utfordringene  Klart mål  Mange veier med ulike utgangspunkter og lokale adresser  Forståelse for hver aktørgruppes utfordringer og behov: Mange perspektiver  Samhandling mellom mange aktører  Kompleks kartlegging og problemanalyse  Mottaksapparat = sanerings- og oppgraderingsprosjekt (≠ nybygg)  Rammebetingelser i stadig endring

Organisasjons- og personalavdelingen Løsningsforslag 1.Helhetlig konsept 2.Veiledende prinsipper 3.Tiltak på sentralt nivå 4.Tiltak på lokalt nivå

Organisasjons- og personalavdelingen 1. H e l h e t l i g k o n s e p t 2. V e i l e d e n d e p r i n s i p p e r 3. Sentrale tiltak

Organisasjons- og personalavdelingen 1. Helhetlig konsept  Tar utgangspunkt i institusjonens internasjonaliseringsmål  Har et langsiktig perspektiv  Bygger på grundig kartlegging av utfordringer og behov  Ivaretar alle aktørenes grunnlegende behov  Sikrer at løsninger på enkeltproblemer ikke skaper nye problemer andre steder  Sikrer at mottaksapparatets elementer kan føyes sammen til en helhet Win + Win Synergi + Bærekraft

Organisasjons- og personalavdelingen 2. Veiledende prinsipper  Legger føringer for den grunnleggende ansvars- og oppgavedelingen  Rettesnor for tilpasning av eksisterende og utvikling av nye elementer  Evalueringskriterier

Organisasjons- og personalavdelingen 7 prinsipper Prinsippet om desentralisert integrering og sentral koordinering 3-holdepunkt-prinsippet Matrise-prinsippet Prinsippet om universell utforming Mainstream-prinsippet Helhetsprinsippet Kvalitetsprinsippet

Organisasjons- og personalavdelingen Desentralisert integrering – sentral koordinering  Integrering av utenlandske forskere i det lokale arbeidsmiljøet er vertsenhetens ansvar og oppgave  Vertsenhetene støttes av en felles, sentralt koordinert mottaksinfrastruktur

Organisasjons- og personalavdelingen 3-holdepunkt-prinsippet  Gjelder både forskere og vertskapsaktører  3 holdepunkter for utenlandske forskere: 1.Faglig kontaktperson ved vertsenheten 2.Administrativ kontaktperson ved vertsenheten 3.Sentral kompetanseenhet  3 holdepunkter for vertskapsaktører: 1.Lokalt arbeidsmiljø med gode vertskapspolicies og –rutiner 2.Godt utbygget sentral mottaksinfrastruktur 3.Sentral kompetanseenhet

Organisasjons- og personalavdelingen Matrise-prinsippet  Matrise [lat. matrix = livmor] betegner en struktur som omgir og ordner noe annet.  Matriseorganisering: En institusjons kompetanse og tjenester samles og gjøres tilgjengelig til nye formål uten å løfte dem ut av deres eksisterende organisatoriske plassering.  Mottaksapparatet bygger på eksisterende kompetanse og tjenester som samordnes og videreutvikles.  Forutsetter en initierende og koordinerende enhet.

Organisasjons- og personalavdelingen Universell utforming  Universell utforming: Utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning eller spesiell utforming.  Siden 2007 normgivende for læringsmiljøet ved UiO  Foreslås gjort normgivende for utforming av forskningsmiljøet ved UiO

Organisasjons- og personalavdelingen Mainstream-prinsippet  Mainstream [eng. hovedstrømning, generell]  Internasjonalisering gjennomsyrer hele UiO  Utenlandske forskere = viktig, verdsatt, integrert del av universitetssamfunnet (≠ sær liten gruppe som til tider er mer til bry enn til gagn)  Kommer til uttrykk: ­ generelt i holdninger ­ konkret i utformingen av mottaksapparatets enkeltelementer

Organisasjons- og personalavdelingen Helhetsprinsippet  Garant for kvaliteten på mottaksapparatets sammenføyninger  Enkeltdeler utformes iht. spesifikk funksjon og relasjon til helheten  La oss ikke bare hogge på steiner, men bygge en katedral!  Sikrer: ­ at løsninger ikke skaper nye problemer ­ at vi stiler etter win-win-win-win-win-løsninger ­ at mottaksapparatet får en bærekraftig struktur ­ at vi kan realisere synergieffekter

Organisasjons- og personalavdelingen Kvalitetsprinsippet  Kvalitet på mottaksapparatet = kvalitet på forskning  Mottaksapparat = marketinginstrument ­ ”Forsterket visittkort” / kvalitetsstempel ­ Vektig konkurransefortrinn ifm. rekruttering  Spissmiljøer med høy internasjonaliseringsgrad  fokus på tilrettelegging for utenlandske kolleger  Sikrer UiO en minstestandard

Organisasjons- og personalavdelingen 3. Tiltak på sentralt nivå Spesialtjenester  Hjelpedesk  Skriftlig informasjon  Opplæring  Nettverk  Kompetanseressurs  ”Internasjonal radar”  Dedikert representant for Prosesspådriver  Forskerboliger  Norskkurs  Karriereveiledning  Sosiale og kulturelle integreringstiltak  Støtte i utvikling og drift av lokalt mottaksapparat  Effektivt samarbeid med eksterne aktører  Koordinering av intern med ekstern infrastruktur  Kvalitetssikring UiO i relevante utvalg, nettverk o.l. Sentral enhet

Organisasjons- og personalavdelingen 4. Tiltak på lokalt nivå  Konkretisering av veiledende prinsipper: ­ Lokal vertskapspolicy i tråd med enhetens internasjonale profil ­ Klar ansvarsplassering og tilstrekkelig ressursallokering ­ Systematisk gjennomgang av fysisk, virtuelt og sosialt arbeidsmiljø, tjenester og rutiner og gjøre dem inkluderende for utenlandske forskere: ”international” = ”default mode” ­ Bygge på eksisterende ressurser ­ Bruke egen og sentral mottaksinfrastruktur aktivt i rekrutterings – og profileringsprosesser  Oppkobling mot sentral infrastruktur  Skriftlig informasjon  Kompetanse

Organisasjons- og personalavdelingen Status quo drift: Forskere  Nettportal ”International Researchers”:  Hjelpedesk: tlf  Forskerboliger:  Norskkurs for utenlandske forskere og ektefeller/partnere: ses.html#norwegian  Skatteseminar: ance  Adgang til nyheter på engelsk:

Organisasjons- og personalavdelingen Status quo drift: Vertskapsaktører  Nettportal ”Vertskapshåndbok”:  Hjelpedesk: tlf  Nettverk ­ Aktuell informasjon og diskusjonsforum: ­ Kompetanseutvikling og -overføring: Interne og eksterne kurs, workshop, befaring av Servicesenteret for utenlandske arbeidstakere mm.  Institusjonskontakter ­ UDI: Arbeidsgiverservice og Brukerråd ­ Servicesenter for utenlandske arbeidstakere ­ Skatt øst – seksjon utland ­ SiO

Organisasjons- og personalavdelingen Status quo drift: Eksterne aktører  Institusjonskontakter ­ UDIs brukerråd ­ Servicesenter for utenlandske arbeidstakere ­ Skatteetaten ­ SiO  Nettverk ­ ERA-MORE / EURAXESS (norsk koordinator: NFR) ­ Samarbeid med UiB og NTNU ­ Samarbeid med Best Practise-institusjoner i Tyskland og Sveits ­ Samarbeid med Oslo Handelskammer (International Network Norway)

Organisasjons- og personalavdelingen Hva håper vi på?  Grønt lys for løsningskonsept  Etablering av Servicesenter for internasjonale forskere ­ 3 medarbeidere ­ Del av OPA / FA?  Fokus i 2008 ­ Oppgradering av Vertskapshåndbok ­ Forskerboliger ­ Utrulling av pilotene ­ Dialog med fakultetene og grunnenhetene  God gammeldags norsk dugnadsånd!