Grunnkurs i webpublisering Oslo kommune Byrådslederens avdeling Informasjonsseksjonen Grunnkurs i webpublisering Intro: Sentral redaktør, Bente M. D. Bastiansen Praktisk del: Torolf Stålvik og Slavomir Polivka Hei! Navn – tatt over. Kort sagt går dette ut på at jeg har kontakt med de virksomheter og byråer som trenger veiledning i designprogrammet – og også er den som påpeker når noen har gjort noe som ikke er i henhold til bestemmelsene i designhåndboka. Jeg skal i dag gi dere en kort intro til noen av bestemmelsene i designhåndboka, og se litt spesielt på bruk av byvåpenet, den typografiske signaturen og stillingsannonser.
Webarbeidet i Oslo kommune Felles plattform Publiseringsverktøy Brukerstøtte Drift- og utvikling Benytter publiseringsverktøyet CorePublish Alle virksomheter har eget nettsted Underkant av 100 nettsteder Hvert nettsted har egen webredaktør Webredaktør – kontaktpunkt for virksomheten
Webarbeidet i Oslo kommune Brukerstøtte sentralt: Torolf og Slavomir Brukerstøttesider på intranett oslo.kommune.no/brukerstøtte Webforum
Nordmenn er på nett Norge er det land i verden hvor flest er på www Rundt 90 % har tilgang til nett Det offentlige Norge på nett Hovedkanal for informasjon til og kommunikasjon med publikum Hvorfor? Tilgjengelig hele døgnet Raskere, enklere Når ut raskere enn noe annet medium
Stiller krav til oss som publiserer Offentlig informasjon = vanskelig tilgjengelig Benytt brukernes ord Informasjonen må være oppdatert, korrekt og etterrettelig Skrive på nett-regler
www.oslo.kommune.no Oslo kommunes største kommunikasjonskanal Ca 600 000 besøk pr mnd Totalt mellom 20 000 og 30 000 innom daglig
Web: Kommunikasjonskanal nr 1 Eks: oslovannet 17. okt 2007 Besøk på Vann- og avløpsetatens nettsider 17.10.07: Nærmere 38.000 I snitt har etaten 300 besøk daglig
Skrive på nett 10 regler Skriv for brukeren – ikke for deg selv Lag luftig tekst; et avsnitt skal aldri være mer enn 100 ord Skriv kort og konsist Lag meningsbærende overskrifter Bruk mellomtitler Bruk kulepunkter Si det viktigste først (spesielt i ingressen, som ikke bør være lengre enn 20-25 ord) 8. Benytt brukernes ord; dagligtale 9. Lag riktige lenker; unngå ”klikk her” og ”les mer” – lenketeksten skal beskrive innholdet 10. Les korrektur