Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Komme i gang med eportfolio i et strukturert førstelektorløp Seminar: Utviklingsprosjekt som ledd i kompetanseoppbygging Universitetet i Agder
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Hovedprosjekt, våren 2000 Pål Are Sætre & Bjørn Erik Beitnes, 3DDT Tilpasning, klargjøring og uttesting av digitalt, videobasert målesystem for bestemmelse.
Bbbb Regionplan Agder 2020 Samarbeidet med UiA-en merverdi for oppfølgingen?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Sats på nyskaping – utnytt skatteFUNN
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
Oppsummering av FOU - prosjekt
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Om å disponere masteroppgaver
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Ulike faser av kvalifiseringsarbeidet: ”Midtveis i førstelektorprogrammet” Forkurs/søkekurs for de som vil søke om opptak til førstelektorprogrammet.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Om opprykk til førstelektor
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seksjon for primærhelsetjenesten
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING 6.4.05 Vibeke Bjarnø

Hvorfor er utviklingsaspektet så viktig i vår FoU Hvorfor er utviklingsaspektet så viktig i vår FoU og hva er gode formidlingskanaler? Holde oss faglig oppdatert, prege profesjonsutviklingen Utdanningsløp er kollektive prosesser Det å engasjere kollektiver = utviklingsarbeid Utviklingsarbeid inviterer og motiverer til forksning Førstelektorprogrammet, institusjonell forankring 6.4.05 Vibeke Bjarnø

Hvordan definerer HiO FoU-begrepet, og da utviklingsarbeid spesielt? ”..Forskning og utviklingsarbeid (FoU) er kreativ virksomhet som utføres systematisk for å oppnå økt kunnskap…” FoU omfatter både forskning og nyskapende utviklingsarbeid. Videre uttrykkes det at HiO: ”…vil legge vekt på at gode utviklingsprosjekter skal betraktes som fullverdige FoU-tiltak. For å regnes som FoU-tiltak, må imidlertid virksomheten være systematisk, og det stilles krav om faglig kvalitet og relevans. Det må foreligge en beskrivelse av prosjektet, med opplysninger om målsetting, metodikk, framdrift og dokumentasjon. Resultatene må gjøres tilgjengelige.” HiO definerer utviklingsarbeid som en: ” en systematisk virksomhet som anvender eksisterende kunnskap fra forskning og praktisk erfaring for å utvikle nye eller vesentlig forbedrede materialer, produkter eller innretninger, eller å innføre nye eller vesentlig forbedrede prosesser, systemer og tjenester.” http://www.hio.no/content/view/full/20527 6.4.05 Vibeke Bjarnø

Foreløpig konklusjon: F’en og U’en – hånd i hånd I HiOs strategiplaner er forskning og utviklingsarbeid likeverdige Hva er forskjellen? For å kunne drive et vellykket utviklingsarbeid må en også forske – Problemstilling, målformuleringer, teoretisk forankring, metodisk tilnærming, refleksjon og dokumentasjon Kan vi da drive med utviklingsarbeid uten å forske? 6.4.05 Vibeke Bjarnø

Førstelektor versus førsteamanuensis Likeverdige stillingskategorier på papiret Viktig å skille – ellers kan de som arbeider med førstelektorkvalifisering og utviklingsarbeid bli sett på som et B-lag sammenlignet med de som tar doktorgrad Gjennomgå de stadig snevrere kriteriene for ”tellende” dokumentasjon Unngå av FRIDA ”skviser” U’en 6.4.05 Vibeke Bjarnø

Hva er forskjellen på… Anvendt forskning og dokumentert utviklingsarbeid? Faglige forskjeller? Metodiske forskjeller? Politiske forskjeller? Økonomiske forskjeller? Annet? 6.4.05 Vibeke Bjarnø

Utdanning – utvikling - forskning Tre sider av samme sak Forskning bunner ofte ut i utviklingsarbeid og omvendt Førstelektor bredde Førsteamanuenser dybde Begge like viktige! 6.4.05 Vibeke Bjarnø

Et eksempel – Høgskolen i Agder - Sigbjørn Hernes Vurdering av Ikke godkjente/godkjente vitenskapelige  dokumenter ved Høgskolen i Agder: http://ansatte.hil.no/hernes/bibliometri/HiAlle.html Simulering av forskningsfinansiering - statlige høgskoler http://ansatte.hil.no/hernes/bibliometri/FoU2003.html 6.4.05 Vibeke Bjarnø