Utenrikstjenesten – en kunnskapsorganisasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Norgga Luonddugáhttenlihttu Nordområdesatsing: Regjering mot miljø Gunnar Reinholdtsen Sentralstyret Norges Naturvernforbund.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Litt mer om PRIMTALL.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
14 Samarbeid over grenser
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Kommunen som arbeidsgiver
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kongsberg, 23. januar 2007 Utenriksminister Jonas Gahr Støre Ansvar og muligheter i nord.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Strategi- og aktivitetsplan
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
utfordringer i en ny region
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Utenrikstjenesten – en kunnskapsorganisasjon Utenriksminister Jonas Gahr Støre 22. mars 2006

Utgangspunktet for endringene Utvikling av en moderne kunnskaps-organisasjon 1. Løse politisk oppdrag 2. Drive profesjonell forvaltning 3. Være et utenrikspolitisk kraftsentrum i Norge Soria-Moria-erklæringen Kulturundersøkelsen Nye muligheter Arbeidsgruppenes rapporter Nye utfordringer Kritikken etter tsunamien Politisk ledelses erfaringer Innspill fra organisasjonene

Min erfaring siden 17. oktober 2005 Stor kunnskap og kompetanse i utenrikstjenesten Betydelig endringsvilje og forventning til en forandring av utenrikstjenesten Noen problemer kan løses ved å endre strukturen ...men det meste må løses gjennom å endre deler av kulturen, tankesettet og måten vi jobber på

Mine oppgaver som utenriksminister Sammen med de ansatte i utenrikstjenesten skal jeg løse regjeringens utenrikspolitiske oppdrag ”Regjeringen vil […] modernisere utenrikstjenesten i retning av en åpen, dynamisk og fremtidsrettet kunnskapsorganisasjon.” (Soria Moria) ... og som ansatt i departementet vil jeg ha det utfordrende, meningsfullt på jobben!

Min holdning Det finnes ikke noe som er galt med utenrikstjenesten som ikke kan løses ved alt det som er bra i utenrikstjenesten Men i en globalisert verden må tjenesten være åpen, lyttende og søkende. Ingen blir gode en gang for alle

Hva er vårt politiske oppdrag?

Soria Moria: Utenrikspolitiske kjerneområder Nysatsing i nordområdene Nordområdene er Norges viktigste strategiske satsningsområde. En mer aktiv Europa-politikk Utnytte alle muligheter for samarbeid og påvirkning for å sikre norske interesser Bidra til fred, forsoning og utvikling Bidra positivt til fred og forsoning samt økonomisk og sosial utvikling. Videreutvikle og styrke FN og folkeretten Arbeide for et kraftig styrket FN og en FN-ledet verdensorden

Hovedspor i norsk utenrikspolitikk (Redegjørelsen 8. februar 2006) Arbeide for en tryggere verden Norge vil ha en verdensorden bygget på internasjonal rett og ikke på den sterkestes rett. Være våre venners venn Norge skal være en troverdig alliert og en forutsigbar internasjonal partner. Være pådriver for fred og utvikling Norge skal være en pådriver for fred, forsoning og utvikling

UD som kunnskaps- organisasjon Satsningsområder UD som kunnskaps- organisasjon Rettferdig global styring Fattigdoms-bekjempelse Aktiv Europa-politikk Bidra til fred, forsoning og utvikling Nysatsning i Nord-områdene Service til publikum Trygge Norges sikkerhet Kvinner og likestilling Menneske- rettigheter Fremme norsk verdiskaping i utlandet

Utfordringer: Hva må endres? Noen utdrag fra studier og rapporter

Reinås-utvalget og tsunamien ”Ledelsen i UD hadde ikke god nok forståelse av helhetsbildet av situasjonen” ”[UDs fremtidige kriseledelse] må omfatte en strategisk ledelse og en operativ ledelse med klart avgrensede og fordelte ansvarsområder og oppgaver”. ”Det var gjennomgående et lavt teknologisk nivå i informasjonsbehandlingen. Dette må skyldes manglende forståelse av behovet for å tilpasse virksomheten til informasjonssamfunnet.” ”...mangelfull personalledelse, organisering og oppfølging av ansatte i UD”.

Kulturundersøkelsen (1) I hvilken grad oppfyller UD målet om smidige arbeidsprosesser

Kulturundersøkelsen (2) I hvilken grad oppfyller UD målet om god ledelseskultur?

ECON-rapporten 2003 Uventede og ad-hoc pregede oppgaver svekker innsatsen i det daglige arbeid

Kulturundersøkelsen – forslag til tiltak Gode lederegenskaper som kriterium for lederrekruttering Profesjonalisere personalforvaltningen Systematisk oppfølging av ledere La saksbehandlere følge sakene og delta i beslutningsprosessen Forenkle beslutningsprosessene og redusere antall klareringsnivåer Disse tiltakene har full støtte fra politisk ledelse, det er vår felles oppgave å omsette dem til praksis

Kommunikasjonsplattform – 2005 Kommunikasjon er et fag – UD har mye å hente på å bli bedre. Vi vil oppmuntre til å bygge kunnskap og dele informasjon. Vi vil utvikle nærmere kontakt med miljøer og enkeltpersoner utenfor tjenesten Flere skal komme til orde: Utenrikstjenesten har tre kanaler ut: 1. Politisk ledelse 2. Pressetalsperson 3. Fagperson

Arbeidsgruppenes forslag – utdrag Etablere en klarere strategisk ledelse i departementet – strategisk ledergruppe En bedre integrering av ute- og hjemmeapparatet i løsning av løpende oppgaver. Vektlegge samarbeid på tvers og mellom nivåer i organisasjonen Færre avdelinger og enklere klareringsrutiner Nye lederkriterier - ledelsesmål og evaluering – ledere vil bli systematisk vurdert etter kriteriene Dette har støtte fra politisk ledelse - vil bli fulgt opp

Egne inntrykk (1) UD har dyktige medarbeidere som står på! UD har utydelig ledelseskultur – uklar ledergruppe Politisk ledelse bidrar selv lett til fragmentering og ad-hoc-arbeid – dette må endres Tendenser til sammenblanding av strategisk og operativ ledelse i måten vi arbeider på, utydelig struktur på toppen fører til at for mange detaljer flyter til topps. ”Supersaksbehandling” nær toppen av organisasjonen, for lite naturlig kontakt med fagsaksbehandlere

Egne inntrykk (2) Tidkrevende klareringsrutiner, men de tilfredsstiller ikke alltid behovet for politiske og faglige avveininger Den vanskelige avveiingen mellom generalist og fagperson På saksbehandlernivå samarbeides det godt på tvers i organisasjonen, vanskeligere lenger opp? Blandet klima for nytenkning og motforestillinger – er dette usikkerhet eller vanetenkning? God stemning på jobben – men vi kan bli bedre til å gi gode tilbakemeldinger

Veien videre: Struktur og organisering

Ny struktur – noen hovedprinsipper Alltid huske: Strukturen er kun ett av tiltakene for å oppfylle målsettingene for departementet, kulturen og arbeidsformen er de viktigste faktorene for endring. Departementets organisering skal avspeile de politiske satsingsområdene Færre nivåer – bedre samordning på tvers Avdelingene skal være mer jevnbyrdige i størrelse Strukturen skal stimulere til et klarere skille mellom strategisk og operativ ledelse

Avdeling for Europa og handel Politisk mandat: Ivareta norske interesser i det europeiske og globale samarbeid om økonomi, næring og handel. Forvalte og videreutvikle EØS-avtalen, nordisk samarbeid og vårt avtaleverk med EU. Sikre norske interesser i WTO og OECD og bidra til en mer rettferdig verdenshandel. Fagområder Prosjektforslag WTO/OECD EU, EØS og EFTA, EØS-finans-ordninger, Europaråd og Norden WTO-forhandlingene Doha-runden Bilaterale forhold til europeiske land Vest-Balkan og Sentral-Europa

Avdeling for sikkerhet og nærområder Politisk mandat: Ivareta norske sikkerhetspol interesser, vår alliansetilhørighet og samarbeid med europeiske og atlantiske allierte. Styrking av norske interesser og forvaltningen av vårt kyststatsansvar i nordområdene og fremme av norske ressurspolitiske interesser. Utvikle en samlet norsk tilnæring til politiske og militære sikkerhetsutfordringer. Ta medansvar for nedrustning, atomsikkerhet og kamp mot terrorisme. Fagområder Prosjektforslag Sikkerhetspolitikk NATO ESDP og FUSP OSSE Nedrustning Ikke-spredning Atomsikkerhet Eksportkontroll Nedrustning, ikke-spredning og IAEA Terrorisme og globale sikkerhets-spørsmål Russland og SUS USA og Canada Energi-, polare- og maritime ressurser Nordområdene

Avdeling for FN, fred og humanitære spørsmål Politisk mandat: Være en pådriver for å styrke FN og et mer kraftfullt globalt styresett og rettsorden i møte med globalisering og internasjonalisering. Målrette og videreutvikle Norges humanitære innsats og fokusere og heve kvaliteten på norske bidrag til fred og forsoning. Fagområder Prosjektforslag FN-saker Bank og multilat. finansieringsmek. Miljø og utvikling Freds- og forsonings-prosesser Forebygging av humanitære katastrofer FN-politikk Menneskerettighet og demokrati-spørsmål Humanitære spørsmål og nødhjelp Div. Fred og forsoning

Avdeling for regionale spørsmål og utvikling Politisk mandat: Ivareta kvalitet og målretting av norsk utviklingspolitikk på en måte som bidrar til å nå FNs tusenårsmål og i tråd med norske satsinger. Sikre god oppfølging av norske interesser i regioner utenfor Europa og Nord Amerika og utvikle en tydeligere artikulering av norsk utenrikspolitikk i disse regionene. Fagområder Prosjektforslag Utviklingspolitikk og fattigdomsbekjempelse Næringspolitikk i sør Utenrikspolitikk for Afrika Strategi for India / Kina Latin-Amerika Asia og Oseania Afrika Midtøsten

Avgrensnings-forhandlinger Rettsavdelingen Politisk mandat: Ivareta høyt faglig nivå på rettslige vurderinger av norsk interessefremme, sikre gjennomslag for norske interesser i sentrale forhandlingsprosesser og bidra til UDs målsetting om å styrke den internasjonale rettsorden. Bidra til fremme av folkerettens utvikling. Fagområder Prosjektforslag Humanitær- og strafferett EØS-, handel- og miljørett Avgrensnings-forhandlinger Traktat- og havrett

Avdeling for profilering og protokoll Politisk mandat: Videreføre en effektiv og god protokoll-tjeneste som bidrar til å profilere en norsk offentlig gjest-frihet. Være faglig og teknologisk i forkant for å profilere Norge internasjonalt. Videreutvikle kultursamarbeidet med partnere hjemme og ute. Støtte fremme av norsk verdiskaping sammen med norske utenriksstasjoner og i samarbeid med andre partnere – private og offentlige. Fagområder Prosjektforslag Norgesprofilering og webinformasjon Globalt kultur-samarbeid Fremme norsk verdiskapning i utlandet Fremme av norsk verdiskapning Besøkstjenester Diplomattjenester Protokoll Omdømme og Norges-profilering

Avdeling for kompetanse og ressurser Politisk mandat: Sikre rekruttering av høyt kvalifisert personell. Legge til rette for god mulighet til kompetanse-bygging. Gjennomføre lederutvikling og handlingsplanen for likestilling. Videreutvikle kompetanse innenfor økonomi-styring slik at ressursene settes inn i overensstemmelse med politiske prioriteringer. Fagområder Prosjektforslag Tilskudds- og forvaltnings- gjennomgang Kompetanse-utvikling Personellforvaltning og -service Budsjett og økonomistyring Ledelse- og organisasjons-utvikling Trekke utenriksstasj. tettere med i UDs løpende arbeid

Service- og publikumsavdelingen Politisk mandat: Utvikle en imøtekommende og profesjonell konsulær- og publikumstjeneste hjemme og ute. Sikre et høyt beredskaps- og sikkerhetsnivå for krise- og katastrofesituasjoner. Gi høy prioritet til gode fysiske og teknologiske betingelser for oppgaveløsningen ute og hjemme, spesielt innenfor satsingsområdene og ved utviklingen av nye arbeidsformer. Fagområder Prosjektforslag Forvaltning Arkiv IKT Sikkerhet og beredskap Utsetting av adm. oppgaver til eksterne Konsulære tjenester Oversettelses-tjenesten Bedre publikums-tjenester

Nysatsing i nordområdene Fattigdomsbekjempelse En mer aktiv Europapolitikk Fremme av norsk verdiskapning i utlandet Bidrag til fred, forsoning og utvikling Service til publikum Kvinner og likestilling Styrke vern om menneskerettighetene Utenriksdepartementet som ledende kunnskaps- organisasjon Trygge norsk sikkerhet

Utviklingsministeren Nysatsing i nordområdene En mer aktiv Europa-politikk Fattigdomsbekjempelse Utviklingsministeren Fremme av norsk verdiskapning i utlandet Bidrag til fred, forsoning og utvikling Utenriksministeren Service til publikum Kvinner og likestilling Styrke vern om menneskerettighetene Utenriksdepartementet som ledende kunnskaps- organisasjon Trygge norsk sikkerhet

Utviklingsministeren Nysatsing i nordområdene En mer aktiv Europa-politikk Fattigdomsbekjempelse Utviklingsministeren Fremme av norsk verdiskapning i utlandet Bidrag til fred, forsoning og utvikling Utenriksministeren Utenriksråd Assisterende utenriksråd Service til publikum Kvinner og likestilling Styrke vern om menneskerettighetene Utenriksdepartementet som ledende kunnskaps- organisasjon Trygge norsk sikkerhet

Utviklingsministeren Nysatsing i nordområdene Avdeling for kompetanse og ressurser Avdeling for protokoll og profilering En mer aktiv Europa-politikk Fattigdomsbekjempelse Service- og publikumsavdelingen Utviklingsministeren Fremme av norsk verdiskapning i utlandet Bidrag til fred, forsoning og utvikling Utenriksministeren Avdeling for Europa og handel Utenriksråd Assisterende utenriksråd Service til publikum Avdeling for sikkerhet og nærområder Avdeling for FN, fred og humanitære spørsmål Kvinner og likestilling Avdeling for regionale spørsmål og utvikling Rettsavdelingen Styrke vern om menneskerettighetene Utenriksdepartementet som ledende kunnskaps- organisasjon Trygge norsk sikkerhet

Utviklingsministeren Nysatsing i nordområdene Avdeling for kompetanse og ressurser Avdeling for protokoll og profilering En mer aktiv Europa-politikk Fattigdomsbekjempelse Utviklings- ministerens sekretariat Service- og publikumsavdelingen Utviklingsministeren Analyse- enhet Fremme av norsk verdiskapning i utlandet Bidrag til fred, forsoning og utvikling Utenriksministeren Utenriksministerens sekretariat Avdeling for Europa og handel Kommunikasjons- enhet Utenriksråd Assisterende utenriksråd Service til publikum Avdeling for sikkerhet og nærområder Avdeling for FN, fred og humanitære spørsmål Kvinner og likestilling Avdeling for regionale spørsmål og utvikling Rettsavdelingen Styrke vern om menneskerettighetene Utenriksdepartementet som ledende kunnskaps- organisasjon Trygge norsk sikkerhet

Utviklingsministeren Nysatsing i nordområdene Avdeling for kompetanse og ressurser Avdeling for protokoll og profilering En mer aktiv Europa-politikk Fattigdomsbekjempelse Utviklings- ministerens sekretariat Service- og publikumsavdelingen Utviklingsministeren Analyse- enhet Fremme av norsk verdiskapning i utlandet Bidrag til fred, forsoning og utvikling Utenriksministeren Utenriksministerens sekretariat Avdeling for Europa og handel Kommunikasjons- enhet Utenriksråd Assisterende utenriksråd Service til publikum Avdeling for sikkerhet og nærområder Avdeling for FN, fred og humanitære spørsmål Kvinner og likestilling Avdeling for regionale spørsmål og utvikling Rettsavdelingen Styrke vern om menneskerettighetene Utenriksdepartementet som ledende kunnskaps- organisasjon Trygge norsk sikkerhet

Struktur – andre tiltak Det opprettes en egen kommunikasjonsenhet for u-min. Denne ledes av en kommunikasjonssjef. Det opprettes en analysestab for utviklingsmininisteren Behovet for et dokumentasjonssenter vurderes Behovet for en egen publikumstjeneste vurderes

Veien videre: Konklusjon – arbeidsform og ledelse

Ledelse og arbeidsform Det opprettes en strategisk ledergruppe som består av utenriksminister, utenriksråd, ass. utenriksråd, lederne i fem avdelinger. Sekretariatsleder og kommunikasjonssjef deltar også. Assisterende utenriksråd vil ha daglig ansvar for tilrettelegging av avdelingenes betjening av utviklingsministeren og sørge for helheten i departementets arbeid med 03-området Mer bruk av operative temamøter med berørt fagkompetanse Utenriksråden sikrer samordning og styring av departementets løpende drift

Arbeidsform - avdelingene De nye avdelingene vil få større rom for intern organisering, men også større ansvar for å prioritere fagområder og tema opp mot tilgjengelige ressurser Avdelingslederen skal utnytte kunnskapene i avdelingen og søke supplerende kunnskap i hele utenrikstjenesten Avdelingslederne skal legge til rette for at mest mulig operativt ansvar utøves i fagseksjonene Avdelingslederen skal sørge for at medarbeiderne er informert om beslutninger i politisk ledelse, og skal medvirke til gode prosesser på tvers av avdelingene. Avdelingslederen er ansvarlig for å utøve god ledelse.

Ledelse Ledere er – og skal være – forskjellige Men, noen nøkkelverdier skal være felles, og ledere vil bli målt på evnen til: å bidra til strategisk tenkning å prioritere mellom oppgaver og nå målsettinger gjennom andre å dele informasjon, delegere og involvere medarbeidere å vise endringsvilje og være åpen for andres syn å uttrykke tydelige forventninger og gi klare tilbakemeldinger til medarbeidere Lederkriterier vil utformes og brukes systematisk i evaluering og rekruttering av ledere

Holde hverandre ansvarlige Utarbeide en kortfattet ”Hustavle” med de ledende prinsipper for ledelse og kollegialitet i UD. Alles mulighet og ansvar å holde ledere og kolleger ansvarlige for bidra til endring i kultur og samarbeid i en moderne kunnskapsorganisasjon.

Kommunikasjon Kommunikasjonssjef tilknyttet U-min vil lede og samordne UDs kommunikasjonsarbeid Vi skal vise større åpenhet internt og eksternt. Vi er på god vei; medarbeidere med fagkunnskap er tydeligere i media. Informasjonsarbeidet skal bli mer aktivt, mer langsiktig og bedre koordinert ute og hjemme Det etableres et prosjekt for å trekke opp retningslinjer for intern og ekstern informasjonsarbeid i den nye strukturen.

Mediearbeid, kultur og Norgesprofilering Arbeidet som i dag utføres i PKI-avdelingen vil delvis overføres til avdeling for profilering og protokoll - delvis overføres til Kommunikasjonssjefen Kultur og Norgesprofilering ses i sammenheng med arbeidet ifm reiser og vertskap – bedre integrering Det politiske og faglige mediearbeidet styrkes I det kommende prosjektet vil det bli rettet særlig fokus på ledelse og organisering av krisekommunikasjon og kommunikasjonsberedskap

Veien videre: Timeplan

Videre prosess (1) Trinn 1: (23. mars) Eksisterende struktur består, endring av avdelingsstruktur forberedes. Trinn 2: (mai/juni) Ny avdelingsstruktur innføres – ledergruppe trer i funksjon. Trinn 3 forberedes. Trinn 3: (juni) Ny seksjonsinndeling og opprettelse av prosjekter

Videre prosess (2) Endringene som berører stillinger og ansatte oversendes Forhandlingsutvalget 23. mars. Endringsprosessen ledes av Utenriksminister og Utenriksråd og støttes av en ressursgruppe. Gruppens oppgaver vil være å veilede, svare på spørsmål og lytte til synspunkter fra ansatte og organisasjonene

Videre prosess (3) Gjennomgang av rekrutteringspolitikken Gjennomgang av personalforvaltningen Gjennomgang av organisasjonens ansvar for å yte service til: a) Publikum b) Egne ansatte Prosjekt for å trekke utenriksstasjonene tettere inn i departementets arbeid Prosjekt for å prøve ut åpent kontorlandskap som arbeidsform Prosjekt for intern og ekstern kommunikasjon

Den som har sin jobb i Utenrikstjenesten skal synge på vei til jobben! ...og husk: Den som har sin jobb i Utenrikstjenesten skal synge på vei til jobben!