Udir-2-2010 – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Informasjonsplikt og uttalerett
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Marit Olsen, seniorrådgiver 9a – tilsyn og regelverk.
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
innholdet i enkeltvedtak
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Handlingsplan mot mobbing
Ole Henry Halleraker Rektor
Retten til et godt skolemiljø
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
NOU 2015:2 Å høre til Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Hva sier samelovens språkregler Konferanse om bruk av diakritiske tegn i offentlig forvaltning mars 2005 v/ Per Edvard Klemetsen.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Elevens rett til et godt psykososialt miljø, opplæringslova kapittel 9a Molde, Nicolai Støren, rådgiver Fylkesmannen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
FYLKESMANNEN I TELEMARK 1 Nytt kapittel om skolemiljø – forslagene til endringer Fylkesmannen i Telemark Utdannings- og vergemålsavdelingen Helga Lilleland.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Sosialpedagogikk på Manglerud
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
5 Marius Stub.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
5 Marius Stub.
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Vurdering og klage på standpunkt
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Sentrale lover og regler
Seksjon byggesak.
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Foreldremøte Tau skole
Sentrale lover og regler
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Udir-2-2010 – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre vedrørende det psykososiale miljøet etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Dersom det foreligger en slik henstilling, må skolen snarest mulig ta stilling til om elevens rett er oppfylt og eventuelt hvilke tiltak som skal treffes. Skolen har vedtaksplikt. Det er fem faser i en sak etter § 9a – 3 tredje ledd

Fase 1: henstilling om tiltak - Elev/forelder henstiller om tiltak knyttet til elevens psykososiale miljø

Fase 2: skolen plikter å fatte enkeltvedtak - Skolen utreder saken - Skolen treffer enkeltvedtak hvor det tas stilling til om elevens rett etter § 9a-1 er oppfylt og hvilke tiltak som eventuelt skal settes i verk

Fase 3: eventuell klage - Foreldrene/eleven klager på innholdet i enkeltvedtaket eller saksbehandlingsfeil - Skolen ikke oppfyller innholdet i enkeltvedtaket - Foreldre/elev mener skolen ikke har fattet vedtak innen rimelig tid - Foreldrene/eleven klager til skolen som forbereder saken og sender den til klageinstansen

Fase 4: fylkesmannen behandler klagesaken - Fylkesmannen behandler klagen

Fase 5: gjennomførings- og evalueringsfasen - Hjelpen til eleven settes i gang i samsvar med enkeltvedtaket - Skolen vurderer om tiltakene er tilstrekkelige eller om andre tiltak må settes i verk for å oppfylle elevens rett