Strategi for utvikling av Gjøvikbanen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Høyhastighetsutredningen
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Jernbaneverket Utbygging Regionale Prosjekter Vest (URV)
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Kommunereform for vekst
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Status dobbeltsporet Skøyen - Asker
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
en jernbane for fremtiden
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Utredninger og planfase
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Fornebubanen – Reguleringsplan parsell 1 Bærum
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
ERTMS og Vedlikehold Jernbaneforum Nord konferanse 18. februar 2016 Områdedirektør Thor Brækkan.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Kamp eller samarbeid?.
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen,
På sporet av den tapte tid
Nasjonal signalplan – «milepælsbasert»
Akershus fylkeskommune
Jernbane i Trøndelag
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Handlingsprogram Jernbaneforum Nord.
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for utvikling av Gjøvikbanen v/ Øyvind Rørslett Utviklingssjef Jernbaneverket Plan Øst

Dagens situasjon Hele banen med tilhørende stasjonsområder har nesten ligget slik den er i dag siden banen ble åpnet i 1900 og 1902 som Nordbanen. Strekningen Oslo-Roa fjernstyrt fra Trafikkstyringssentralen i Oslo, TXP nord for Roa. Stort sett en pendlerbane fra Gjøvik, Toten, Hadeland og Nittedal til Oslo. God punktlighet, kanskje den beste i Norge. Økende antall reisende etter at Gjøvikbanen as tok over driften. Fakta lengde 117,51 km enkeltspor 6,32 km dobbeltspor trafikk 10-12 godstog i døgnet fra Grefsen-Roa 2 persontog i hver retning Bergen ukentlig 29 persontog i døgnet inn til Oslo S. 30 persontog i døgnet ut fra Oslo S. 1,3 millioner reiser pr år og økende

Utfordringer Gjøvikbanen Største konkurrent til banen er personbiltrafikk på Rv 4. Fra Nittedal også i konkurranse med busstrafikken. Kapasitetsbrist Grefsen-Roa begrenser antall godstog (Bergensbanen) og forlenger kjøretid Gjøvikbanen. Reisetider Oslo-Gjøvik ikke konkurransedyktige For liten kapasitet i strømforsyningen til å øke antall tog nord for Lunner/Jaren. Verneplan for Gjøvikbanens stasjoner er i ferd med å bli utarbeidet, utfordringer mtp lave plattformer og hensyn til verneverdige bygninger. Svært kurverik bane og dertil lav hastighetsstandard (under 100 km/t). Mange planoverganger Gjøvikbanen Gjøvik Eina Jaren Bergen Roa Hakadal Grefsen Alnabru Skøyen Oslo S

Gjøvikbanen – stamnettutredning 2040 Kjøretidsmål: Reisetiden Oslo-Gjøvik skal reduseres fra dagens 2 timer til 1:30. Reisetiden Oslo-Jaren skal reduseres fra dagens 1:16 til 45 minutter. Frekvensmål: Det skal kunne tilbys halvtimesfrekvens mellom Oslo og Nittedal og timesfrekvens på strekningen Oslo-Jaren-Gjøvik i stive ruter. Kapasitet for gods: Strekningen Oslo-Roa skal ha kapasitet til å kunne avvikle en tredobling av dagens godsvolum mellom Oslo og Bergen. Nødvendige tiltak Grefsen – Gjøvik Forlengelse/ bygging av kryssingsspor Forsterket strømforsyning Traseforbedringer/ kurveutrettinger Oslo – Roa Større moderniseringstiltak i form av: Dobbeltsporparseller Linjeomlegging Kryssingsspor

Gjøvikbanen – gjeldende strategi NTP - HP Inneholder ingen store investeringer på Gjøvikbanen for persontrafikk HP (2010-2013) Programområdene Kapasitet Jensrud Harestua Stasjoner/ knutepunkt Grefsen atkomst Storo T-bane Sikkerhet Planoverganger Godsstrategi Godsstrategien sier en 3dobling av dagens godstogtrafikk frem mot 2040. Mao. 15 godstog i hver retning fra Bergen til Oslo. Mye vil gå over Gjøvikbanen. I første rekke (for å få en dobling frem mot 2019) betyr det nytt x-spor på Jensrud og forlengelser av ett sør og ett x-spor nord for Jensrud. Økt kapasitet for gods på Gjøvikbanen viktig for avlastning av kapasiteten i Oslotunnelen

Strategi for å utvikle persontrafikken På kort sikt er det samarbeid med kommunene langs banen, fylkeskommunen og NSB Gjøvikbanen om strakstiltak, publikumsrettede tiltak Viktig med fornyelse/ vedlikehold Tiltakspakke på mellomlang sikt Jernbaneverkets egen utredning og Jernbaneforum Gjøvikbanens utredning Kryssingsspor/ dobbeltsporparseller Kurveutrettinger Forsterket strømforsyning Konklusjon: Høy kostnad og relativt små effekter = lite samfunnsøkonomisk nytte

NTP 2014 - 2023 Grunnlag for ny NTP: Høyhastighetsutredning Revidert stamnettutredning Revidert IC-strategi??? Stasjonsstruktur Utviklingsplan Gjøvikbanen → Ny strategi for utvikling av Gjøvikbanen

Utviklingsplan Gjøvikbanen Samordnet plan for fornyelse/ vedlikehold og investeringer Målsettinger 2040, tiltak fram til 2023 (ny NTP) Planprosess 2011 internt og eksternt Utvikle 3 scenarier med ulik ambisjonsnivå Reiseetterspørsel Frekvensbehov

Gjøvikbanen – dagens stasjonsstruktur Oslo S – Gjøvik Regiontog Oslo S – Jaren Lokaltog Oslo S – Hakadal Skøyen  Nationaltheatret Oslo S  Tøyen Grefsen Nydalen Kjelsås Snippen Movatn Nittedal Åneby Varingskollen Hakadal Harestua Furumo Grua Roa Lunner Gran Jaren Bleiken Eina Reinsvoll Raufoss Gjøvik Hvilken struktur stasjonsnettet bør ha for at jernbanen best skal kunne bidra til å dekke behovet for persontransport innenfor dagens og fremtidens arealbruksmønster

Ny stasjonsstruktur Gjøvikbanen Ny stasjon Ensjø erstatter Tøyen Ny stasjon Harestua erstatter Furumo og dagens Harestua st. Følgende stasjoner legges ned: Stryken: ny stasjon Harestua blir nytt utfartssted til Oslomarka Nord Snippen: ligger nært Movatn, svakt trafikkgrunnlag. Fokus rettes mot oppgradering av Movatn st. som stasjon for beboere og Markabruk Bleiken: svakt trafikkgrunnlag, 2 min reisetidsforkortelse eller større robusthet

Sammenknytning Gjøvik–/Dovrebanen? Lillehammer Hamar Elverum Gjøvik Hønefoss Roa Eidsvoll Garder- moen Hokksund Drammen Asker Lysaker Skøyen NTH Oslo S Lillestrøm Sandvika Årnes Kongsvinger Spikkestad Ski Kongsberg Moss Mysen NG Skien Porsgrunn Sarpsborg Halden

Et differensiert banenett på Østlandet? Lillehammer Banetyper: Hurtigbane (200 km/t+) Hamar Elverum Regionbane (120-160 km/t) Godsbane (100 km/t) Gjøvik Øvrig bane Hønefoss Roa Eidsvoll Garder- moen Hokksund Drammen Asker Lysaker Skøyen NTH Oslo S Alnabru Kongsvinger Lillestrøm Sandvika Årnes Spikkestad Ski Kongsberg NG Skien Moss Mysen Porsgrunn Sarpsborg Halden

Framtiden? Lillehammer Banetyper: Hurtigbane (200 km/t+) Hamar Elverum Regionbane (120-160 km/t) Godsbane (100 km/t) Gjøvik Øvrig bane Hønefoss Roa Eidsvoll Garder- moen Hokksund Drammen Asker Lysaker Skøyen NTH Oslo S Alnabru Kongsvinger Lillestrøm Sandvika Årnes Spikkestad Ski Kongsberg NG Skien Moss Mysen Porsgrunn Sarpsborg Halden