RIK GR. C HBU 2009 Teori RIK gr. C.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
”Til Start” Treningsprogram for unghest
Jakttrening med retriever
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
LYDIGHETSØVELSEN FRI VED FOT
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
”SKAUTRAVERN” – VANDRENDE LEIRSKOLE OG SPENNENDE DAGSTURER I MARIDALSMARKA – ARR: BARNAS LANDSKAP Her er to ulike turtilbud til skoleklasser, studentgrupper.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Nettvett.
Brukshund – hva er det? Brukshundprøver er delt i to sett hovedøvelser:
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Historiefaget i skolen
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Ran Det er mye enklere å huske personer fra/under et ran om du kan benytte en av de følgende ansiktformer. Tren og test deg selv ved å forsøke å tegne.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
- Personlig markering/kamuflasje -
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Veiledning av studenter
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med ADHD i familien
Norsk Schäferhund Klub HVERDAGSLYDIGHET
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008
Innlæring av spor.
Innlæring av rundering med klikkertrening
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Betydningen av et godt øvingsbilde
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Frigg Bandy 2014/15 treningsbank
Grunnleggende pedagogikk,
11er teori.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Jaktprøve for aller først gang Jaktprøve kan være en fornøyelse og gi deg gleder langt utover det forventede. Det kan også bli en gedigen skuffelse å høre.
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
BARNAS BARNEVERN 2020.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Valpekompendiet for Instruktørutgaven Norsk Schäferhund Klub HBU 2006.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009 Atferd og Læring ATFERD.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Den aller første månedene, umiddelbart etter fødselen av en valp; er svært viktig for sosial utvikling av valper. Fremtiden trivsel noen valp avhenger.
Teori hverdagslydighet HBU 2009 Norsk Schäferhund Klub HVERDAGSLYDIGHET.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Spor i skogen SPOR.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk FELTSØK. Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper.
Lydighet i RIK Lydighet RIKHBU Innen lydighetsdelen i RIK ønsker dommeren å se: Entusiasme/arbeidsglede Presisjon Teknisk utførelse Helhetsinntrykk.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor JORDESPOR.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009
Provided By: hundetrening skole Provided By:
Klubben for alle.
Velkommen til skyteskole - Kveld 1 -
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Velkommen til skyteskole - Kveld 4 -
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Emilios jobb som assistent
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
Utskrift av presentasjonen:

RIK GR. C HBU 2009 Teori RIK gr. C

INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper om hundens (H) atferd. Læringsmetodene er i kontinuerlig utvikling og i takt med genetisk forandring hos H og bygger ikke minst på egne praktiske erfaringer. Leksjonen må ses i samsvar med RIK Grunnkurskompendie fra NKK. Regelverket for RIK. Leksjon i ”atferd og læring” (NKK/NSchK instruktørutdanning) HBU 2009 Teori RIK gr. C

MÅLSETNING MED LEKSJONEN Gi hundefører (HF) en teoretisk og praktisk innføring i hvordan man lærer opp H i gr. C .fra nyinnlæring til videreutvikling. Vite hva som er viktig når man skal trene H i gr. C . Forstå viktigheten av å dele opp øvelsen i momenter og hvordan vi setter sammen disse til full øvelse HBU 2009 Teori RIK gr. C

HVA ER GR. C ? Hunden skal i prinsippet ”bare” Bite Slippe Bevokte Være lydig HBU 2009 Teori RIK gr. C

GR. C Hundene utfører et på forhånd kjent program Figurant som er iført fig.bukse, jakke og beskyttelsesarm Hunden skal ha fast mønster i sin trening for å kjenne igjen situasjonen, dvs klær på figuranten, banen og skjul. Hunden biter sitt ”bytte”, ikke ”mannen” Basere all trening på lek og bytte All trening av gr. C skal foregå i klubb-regi, man må ha lisens og nøye følge regelverket for RIK. For å kunne få lisens må man ha deltatt på NKK’s grunnkurs RIK HBU 2009 Teori RIK gr. C

MOMENTER Rundering Bevoktning Utkalling Flukt Slipp og etterbevoktning Overfall og trengning Slipp, etterbevoktning Ryggtransport (kl. 2 og 3) Motprøve - overfall, trengning, slipp og etterbevoktning Overfall og trengning (kl. 3) - Slipp, etterbevoktning Transport HBU 2009 Teori RIK gr. C

HUNDENS ADFERD Atferder i øvelsen Gr. C Sosial funksjon Jaktfunksjon Hvilke funksjoner som skal med avgjøres av øvelsen Atferder i øvelsen Gr. C Sosial funksjon Jaktfunksjon Undersøkelses funksjon Byttedrift/Kamplek Jaktlyst Oppmerksomhet Flokkdrift Søkslyst Nysgjerrighet Kontaktvillighet Søksevne Forsvarslyst HBU 2009 Teori RIK gr. C

GRUNNLEGGENDE FORHOLD Belastbarhet Selvsikkerhet Nervefasthet Driftsanlegg Førbarhet Driftsvekslinger Driftsanlegg, Selvsikkerhet og Belastbarhet HBU 2009 Teori RIK gr. C

FUNKSJONSKRETSER BYTTEDRIFT FØRBARHET AGGRESJONSDRIFT( forsvar) Jaktinstinkt, byttedrift, kamp. - Hundens trygghet (grepet) og gode nerver ligger i byttedriften. Dette er vesentlige komponenter i hundens belastbarhet, selvsikkerhet og førbarhet. (Dette er særlig vesentlig når det gjelder unge hunder) FØRBARHET AGGRESJONSDRIFT( forsvar) Bytteforsvar, revirforsvar, trusselforsvar, skyddsaggresjon etc. Kun modne hunder med erfaren figurant og hundefører. HBU 2009 Teori RIK gr. C

HVORDAN ETABLERE DE ULIKE DRIFTER? Byttedrift: 1. Bevegelse av bytte 2. Gripe 3. Kamphandlinger 4. Bevegelser i byttet (eliminere aggresjon) 5. Innskift (dominans, gir belastbarhet) 6. Bære byttet av banen HBU 2009 Teori RIK gr. C

1. Fig. kroppsspråk og mimikk (situasjonen) Aggresjonsdrift 1. Fig. kroppsspråk og mimikk (situasjonen) 2. Betinging (bruk av line og kommando) 3. Innskift (dominans) Figuranten må alltid være bevisst at under trening av aggresjonsdrift/forsvarsdrift skal hunden vises stor respekt med kroppsspråk og mimikk. Hunden skal være den sterkeste. Dette skal kun utføres på modne hunder med erfaren figurant og hundefører. HBU 2009 Teori RIK gr. C

FASER I GR. C Lydighetsfaser Bevoktningsfaser Angrepsfaser Bitefaser Slippfaser Etterbevoktningsfaser HBU 2009 Teori RIK gr. C

1. Lydighetsfaser Den lydige/førbare hunden som viser: Førbarhet Konsentrasjon Temperament HBU 2009 Teori RIK gr. C

2. Bevoktningsfaser Den intensivt vedvarende bevoktende hunden som viser: Aktivt/naturlig forsvarsarbeid (aggresjon) Gode nerver Selvstendighet Konsentrasjon HBU 2009 Teori RIK gr. C

3. Angrepsfaser Et kraftfullt angrep samt det fulle faste bittet Intensiteten i jakt/-bytteadferd Selvstendighet HBU 2009 Teori RIK gr. C

4. Bitefaser Det kontante, fulle, harde samt rolige bittet/grepet Jakt/-bytteatferd Nerver Belastbarhet ”Grepsatferd” HBU 2009 Teori RIK gr. C

5. Slippfaser Den hurtigslippende hunden fra det gode bittet til den intensive etterbevoktningen Nerver Godt bitt Korrekt inn i etterbevoktningsfasen HBU 2009 Teori RIK gr. C

6. Etterbevoktningsfaser Hunden som etter sin kontante slipp umiddelbart påbegynner sin intensive etterbevoktning i rett type adferd Nerver Aktivt/naturlig forsvarsarbeid Selvstendighet Konsentrasjon HBU 2009 Teori RIK gr. C

GJENNOMFØRING Tren gjerne fra hunden er valp Stimuler byttedriften (jakt og kamp) Stimuler ved fillelek og drakamp Ta hensyn til hundens alder, ev. tannskifte, hormon svingninger m.m. La hunden bli vant til å bli håndtert av deg og andre i lek, dragkamp m.m. HBU 2009 Teori RIK gr. C

Tren og tilstreb et fullt bitt La hunden aktivisere Tren på ”innskift” Tren og tilstreb et fullt bitt La hunden aktivisere figuranten og ikke motsatt. Bytt vekselvis om hvem som er den ”sterke” i dragkamper. Ta hensyn til hundens alder og mentale faser Ikke overdriv og snakk med kyndige HBU 2009 Teori RIK gr. C

INNLÆRINGSPRINSIPP VALP Det er særdeles viktig at figuranten er bevisst sin rolle som bytte og byttedriftsfremmer. Husk som figurant, at alltid innhente informasjon om på hvilket utdanningsnivå hunden befinner seg. (Hvor mye hunden kan fra før) Byttefremming i samarbeide med HF Sikk/sakk bevegelser vekk fra hunden Byttetilbud innover og vekk Fremming av halsgivning – ”skremme opp byttet” Innlæring av slipp etter vunnet bytte Hente bytte på avstand – fluktførsøk av bytte Kontra, kamp, rolig bitt og bærefaser HBU 2009 Teori RIK gr. C

INNLÆRINGSPRINSIPP UNGHUND/VOKSEN Byttebitt Rolig bitt, bruk av forskjellige bitepølser og armer. Fluktførsøk av bytte Kontra, kamp. Angrep, selvstendig bitt, ex. gjennom flukt Innlæring av slipp etter vunnet bytte Standhals og bevoktning. Fast line (sele eller halsbånd) Ev. line i arm til figurant. Benytte også gjerne skjulet ved innlæring, ex. skjule armen Innlæring av slipp etter vunnet bytte – over til ny bevoktning. Slipp på figurant, samt hurtig belønning (3 sekunder) Lydighet, på/av, innlæring av rundering gjerne med figurant som belønning Gjennomgang av momentfordelingen i gr. C HBU 2009 Teori RIK gr. C

HBU 2009 Teori RIK gr. C