Ære i saga og samfunn HIS2132 25. september 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Kapittel 28 Norgeskartet
De 10 bud 10 måter å elske på.
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Guds vrede.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Etiske modeller - hva er det?
Med sekken full av penger!
lig velkommen til gudstjeneste og juletrefest i Hof menighetshus
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Hva er vitsen med å gifte seg?
”Vi vil gjerne se Jesus”
Sosiologi i barnehagen
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
TILBEDELSE … med og uten musikk.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
De 10 bud 10 måter å elske på.
Kriminalitetsforståelser
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Vikingtiden HIS1110 Høst 2008 Forelesning 1.
Islam.
100 lure ord å lære.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Morten William Knudsen
Kroppen som Gud har villet
Kjærlighet – mellom søsken
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
Stoisismen og kristendommen
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

Ære i saga og samfunn HIS2132 25. september 2007

Hva er ære? Norrøne begreper er: Peker på samfunnets normer sómi, sæmð, virðing, metorð, metnaðr Kan oversettes med ære, omdømme, respekt, anseelse, prestisje Peker på samfunnets normer …hvilke normer som individet ble vurdert opp mot, og som ga prestisje Betydning også for sosial status

PMS om ære Ære er den verdi et menneske har i egne og andre øyne Ære var en etisk norm den viktigste rettesnoren for sagamenneskenes atferd Offentlig vurdering Ikke et individs vurdering av selvet Det moderne selvet fantes ikke Individet konstitueres som person gjennom kollektivet Lite og gjennomsiktig samfunn – alle har en mening/vurdering om alle Æren det styrende prinsipp for individets stilling Æren en regulerende norm som sikrer sosial balanse

PMS om ære Helgi – personlig integritet den viktigste verdi for frie mennesker Ideologisk har alle frie menn samme forutsetninger til å bli oppfattet som ærefulle Slektskap, politisk makt og økonomiske ressurser ikke avgjørende for et individs ære Menn ikke født ærefulle, det var en rett som måtte skaffes

PMS om ære Konkurranse om ære Utfordringen av andres ære viktig Ærekrenkelser: níð, háð, flím, senna, eggja Utfordringen må besvares for å beholde, eller øke ære Måtehold en viktig verdi for den sosiale balansens skyld Negativ karakter: ójafnaðarmaðr en mann hvis selvhevdelse ikke kan godtas av kollektivet Uklart når en mann kan ærekrenke, eller når han har forsvart sin ære Avhengig av situasjonen og de involverte Avhengig av kollektivets vurderinger

Ærekrenkelser -fra Gulatingsloven Ingen skal lage ýki om en annen mann eller si skamfull sladder. Det er ýki om en mann sier om en annen det som ikke kan være, kan bli, eller aldri har vært; om han er sagt å være en kone hver niende natt, har båret barn, eller kalles gylfin [ordets betydning er usikker, men indikerer trolig ”varulv” eller troll av et slag]. (Gulatingsloven kap. 138) Det er visse ord som er fullrettesord. Det er ett om en mann sier om en annen at han har båret fram et barn. Det er det andre om en mann sier han er sannelig penetrert. Det er det tredje om han sammenligner ham med en merr, eller kaller ham tispe eller hore, eller sammenligner ham med et hunndyr av noe slag [...] Det er også fullrettesord om en mann ”treller” en fri mann, eller kaller ham troll eller trollmann. (Gulatingsloven kap. 196)

Ærekrenkelser – Fra Vatnsdøla saga Kom til holmstevnet, om du har hugen til en mann mer enn ei merr; men om noen av oss ikke kommer, da skal det reises níð mot ham med det til formål at han skal være hver manns niding og ikke være sammen med gode menn, ha gudenes vrede og bære en grid-nidings navn.

PMS om hierarkisk ære To typer ære i islendingesagaene Tradisjonell ære og hierarkisk ære Hierarkisk ære knyttet til kongemakt Ikke skam å være kongens mann Islendinger framstilt med utfordrende og æressøkende egenskaper Kongen avgjør stridigheter mellom sine hirdmenn → den sosiale balansen ikke truet Ære og prestisje fra kongen kan brukes hjemme

Hierarkisk ære ifølge PMS ”Kun i kongens hierarki eller under vikingetogtets kampe kunne uden samfunsødelæggende konsekvenser tapperhed demonstreres og berømmelse vindes. Det kunne ikke skje hjemme i det islandske samfund, hvor ingen bondes søn kunne få nogen særlig prestige fra en anden bonde, uden at den ligevægt, som var fundament under både forfatningen og det sociale liv, blev forstyrret.” (Fortælling og ære, s. 224)

Miller om ære Vektlegger æren som maktmiddel Vektskålsprinsippet – spillet om æren preget av begrenset tilgang til den Del av en skamkultur Delvis destabiliserende funksjon (ærekrenkelsen) Men også stabiliserende – konsekvensene kan skremme mange vekk fra å ærekrenke Høvdinger brukte ære for å bygge nettverk

Kritikk mot PMS’ æresbegrep Høyersten (psykiater): argumenterer for at individer hadde ego-identitet forklarer bedre brudd på normene Bagge Ære ikke styrende for handlinger De mektige har ære uansett handlinger ”Ære var ikke å sette pliktene over interessene, men å ha høy anseelse, å være regnet som den fremste.” Ærekrenkelser – bivirkninger av maktkamp