Erfaringer fra mentorordning ved UiB Lise Øvreås Professor i Geomikrobiologi, Prodekan Mat Nat fakultet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Fou-utfordringer og strategier i seksjonen Seksjonsmøte trening og coaching,
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Læring og samarbeid i byggenæringen
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Coaching En innføring i begrep og metodikk
MILEPÆLER I OMSTILLINGENE I LK APRIL 2000 –” TEKNISK KONKURS” SEPTEMBER 2001 –” SAMLING I BÅNN” OKTOBER 2002 – VIDEREFØRING ELLER NY STRATEGI.
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Jenter og data Agenda: 1.Harde fakta 2.Statistikk 3.Tiltak 4.Hvorfor Jenter og data? 5.Utfordringer Jenter og data
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
18. juni 2010 Ingebjørg Tyssedal, Mentorordning for kvinnelige førsteamanuenser og kvinner i postdoktorstillinger – Hva skjer.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Bokollektivet Målgruppe:
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Medlemsutvikling PETS 2011
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
1 NTNUs mentorprogram for kvinnelige stipendiater Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver Organisasjonsavdelingen NTNU NHH Bergen, 13. juni 2005.
Anne Husebekk Rektor Foto: Geir Gotaas Bevisst Ambisiøs Mangfoldig Kjønnsbalanse i akademia.
Karriereplanlegging – den enkelte forskers ansvar alene? Trond Singsaas, NTNU 15. februar 2012.
Strategi & bemanningsplaner
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
LEDERNE, april 2005, Trondheim
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Knut Liestøl Programstyreleder
Mentorskap og nettverk HINT, Levanger 5 november 2005
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Bredden av studentene Knut Mørken Ingrid Sand
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra mentorordning ved UiB Lise Øvreås Professor i Geomikrobiologi, Prodekan Mat Nat fakultet

Prosjektet hadde oppstart i september 2003, med 19 mentor-adept-par. Mentorene, 11 menn og 8 kvinner, var professorer fra alle fakultetene ved UiB. Adeptene var alle kvinner i rekrutteringsstillinger fra fem ulike fakulteter, med hovedtyngde fra realfagene. Med ett unntak kom mentor og adept fra forskjellige fakulteter. Dette var begrunnet med at man ønsket å unngå habilitetskonflikter og sammenblanding av rollene faglig og personlig veileder. Mentorprosjektet ved UiB 2003 – 2004

Mitt ståsted:* 1998 utdannet Dr. Scient * Forsker på NFR prosjekt * Forsker EU prosjekt (MIDAS) * 2001 – 2003 prosjektleder NFR prosjekt ansatt meg selv + 3 hovedfagsstudenter * 2003 – 2005 partner på EU prosjektet MIRACLE ansatt meg selv + 20% teknisk stilling + 3 hovedfagsstudenter * Veiledet 2 dr. stipendiater i tillegg Engasjert gjennom SEP og UNIFOB

Hva ville UiB med prosjektet? 1)Bistå den enkelte adept i sin karriereutvikling 2)Øke rekruttering av kvinner til vitenskapelige toppstillinger 1)Bidra til en læringsprosess i organisasjonen

Hva ville UiB med prosjektet? 1) Bistå den enkelte adept i sin karriereutvikling Prosjekt rettet mot kvinnelige stipendiater og postdoktorer Tidlig i prosjektet kom det fram ulikheter mellom de to adept gruppene når det gjaldt forventninger til prosjektet generelt mentorrollen spesielt Stipendiater: mer fokus på nettverksbygging Postdoktorer: planlegging av egen karriere

Adeptenes utbytte: Lært hvordan universitetssystemet fungerer og hvordan maktstrukturer skapes og vedlikeholdes MEN: få (om noen?) mener deltagelse har styrket mulighetene for å gjøre en akademisk karriere Fordi: mentor adept kom fra forskjellige fagmiljøer ”forskjellige planeter” Bedre ordning for postdoktorene enn for stipendiatene. Stipendiater og postdoktor er svært ulike situasjoner Stipendiater har allerede en veileder, et forskerutdanningstilbud samt et press på seg for å bli ferdig Postdoktor er en relativt ny stillingsgruppe som ofte står alene i sine forskningsmiljø. Ofte uklarheter om rammebetingelser, rettigheter og plikter for denne gruppen

Hva ville UiB med prosjektet? 2) Øke rekruttering av kvinner til vitenskapelige toppstillinger ”Forhåpentligvis har det fokusert på universitetets generelle ansettelsespolitikk. Det er fremhevet at man ikke kan få kvinner inn i toppstillinger med mindre det eksisterer ledige stillinger overhode, og at dette mer enn noe annet, for tiden hindrer likestilling.” (Mannlig mentor) ”Da må det også være et tilbud om stillinger. Ellers blir det bare prat og på stedet hvil.” (Mannlig mentor) Mulige midler: ”Opplæring i” Rekrutteringspolitikken ved UiB generelt og innenfor de ulike fagmiljøene Universitetets forskningsstrategi og konsekvenser av denne i forhold til prosjektets målgruppe

Hva ville UiB med prosjektet? 3) Bidra til en læringsprosess i organisasjonen Botanisk institutt Institutt for fiskeri og marinbiologi Zoologisk institutt + ++ = Institutt for Biologi Institutt for mikrobiologi 2003

UIB Institutt for Biologi UNIFOB EU NFR UiB

Hva kan adeptene forvente seg av prosjektet? Håp om å styrke egen forskerkarriere Lære å mestre hindre på veien? Dette innebærer ofte at hindrene ikke ligger på selv veien men ofte ligger hindrene inni oss Hva trenger adepten å utvikle når det gjelder sin kompetanse og sin måte å være på? Hvordan kan adepten utvikle sitt potensial? Hva skal adepten sortere bort og hva skal sorteres fram? Det er ofte mye som skal sorteres bort! (Gunilla Ahlström, Mentorskap) Tema fokusert på under samtalene: Formelle og uformelle strukturer i universitetssystemet Arbeidsmiljø og relasjon til kollega

Hva har deltakelsen i Mentorprosjektet betydd for adeptene? Økt innsikt i ulike kulturer innenfor universitetet (12 stk). Økt innsikt i ulike kulturer innenfor universitetet (12 stk).

Mikrobiell diversitet i jord og sedimenter Diversity and dynamics of soil microbial populations (NFR ) Diversity of soil bacteria at various climatic conditions (NFR ) Oil pollution in the Arctic and its effect on microbial diversity and ecology (NFR )

EU’s 5. rammeprogram Microbial Marine Communities Diversity: From culture to function (2003 – 2005) Microbial Diversity in Aquatic Systems (1998 – 2001)

Hva har deltakelsen i Mentorprosjektet betydd for adeptene? Økt innsikt i ulike kulturer innenfor universitetet (12 stk). Økt innsikt i ulike kulturer innenfor universitetet (12 stk). Inspirasjon (9 stk). Inspirasjon (9 stk). Nettverksbygging med andre i samme situasjon (6 stk). Nettverksbygging med andre i samme situasjon (6 stk). Økt innsikt i hvordan makt i akademia skapes og vedlikeholdes (6stk). Økt innsikt i hvordan makt i akademia skapes og vedlikeholdes (6stk). Økt innsikt i hva som skal til for å skape en karriere på universitetet (6stk). Økt innsikt i hva som skal til for å skape en karriere på universitetet (6stk). Styrket selvtillit (2 stk). Styrket selvtillit (2 stk). Styrket mine muligheter til å skape meg en akademisk karriere (2 stk). Styrket mine muligheter til å skape meg en akademisk karriere (2 stk). Større tro på egne evner (1 stk). Større tro på egne evner (1 stk).

Gjennom mentor-adept-samtalene og diskusjonene på fellessamlingene vokste det etter hvert frem et tydelig ønske blant alle deltakerne om å se nærmere på følgende tema: Arbeidsbetingelsene for stipendiatene og postdoktorene ved UiB, Rekrutteringspolitikken ved UiB generelt og innenfor de ulike fagmiljøene, og Universitetets forskningsstrategi og konsekvenser av denne i forhold til prosjektets målgruppe.

Hvilken betydning har mentorprosjektet hatt for UiB? (Mentorer og adepter) Det har bidratt til økt bevissthet omkring kjønnsbarrierer i akademia (14). Det har bidratt til nettverksbygging mellom kvinnelige forskere (11). Det kan på sikt bidra til å øke andelen kvinnelige professorer ved UiB (9). Mentorer og adepter er enige om at prosjektets viktigste bidrag har vært å øke bevisstheten om barrierer kvinner møter i akademia. Det har også bidratt til nettverksbygging, og på sikt kan det kanskje bidra til å øke kvinneandelen i akademia. Flere kommenterer imidlertid at slike prosjekter ikke kan bidra til å nå dette målet så lenge det ikke finnes stillinger å søke på.

Oppsummering: Forutsettes at mentor kjenner organisasjonen Bør ha mentor fra samme fakultet Anbefalt lengde på mentorprogram ~ 1 ½ år Endring og utvikling tar tid Hvert møte bør vare 1 – 2 timer (optimalt 1 ½ t) Viktig med ramme og struktur på møtene (kursing av mentor?) Bør ha mentorer av begge kjønn Mentorordningen bør avgrenses til postdoktorene Mest viktig å henvende seg til adepter rundt 30 – 40 år (5 adepter fra gml. IM; gjennomsnittsalder er 40 år) (Gjennomsnittsalder for fast vit. ansatte er 57 år) Positivt med fast styring av prosjektet og tilbud om forskjellige former for kursing

Mentorer og adepter er enige om at prosjektets viktigste bidrag har vært å øke bevisstheten om barrierer kvinner møter i akademia. Det har også bidratt til nettverksbygging, og på sikt kan det kanskje bidra til å øke kvinneandelen i akademia. Flere kommenterer imidlertid at slike prosjekter ikke kan bidra til å nå dette målet så lenge det ikke finnes stillinger å søke på. Mentorprosjektets viktigste bidrag

Hva har skjedd etter mentorprosjektet? 1.Amanuensis i Geomikrobiologi og forskningsgruppeleder (2006) Tematisk leder i SFF Senter for Geobiologi Professor i Geomikrobiologi 2007 (personlig opprykk) Prodekan Mat/Nat fakultet 2010

Takk for meg