Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
Advertisements

ABC FOR KLASSEKONTAKTER
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Samarbeid mellom skole og hjem
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
FAU ved Sten-Tærud skole
Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i Kristiansand
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten november 2007.
FGIL/FAU – kurskveld – Trude Nøst, kommunalsjef
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Innherred samkommune 1 BARNE- OG FAMILIETJENESTEN UTFORDRINGER
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Levanger kommune Barn og familie Barne- og familietjenesten - Formannskapet Info om BaFa og Barnevern Formannskapet
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Hvorfor foreldremedvirkning?
– FGIL/FAU – Skolering - Lars Einar Karlsen FAU – skolering Det skal v æ re et FAU p å alle skoler å fremme fellesinteressene til foreldre.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Foreldrekontaktenes rolle
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
Organisasjonskart Bunntekst.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Hjem-skole samarbeid Auglend skole 29. september 2014 Nina Bøhnsdalen
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Kveldsseminar Læringsmiljø
01-17/18 Rektor ønsker velkommen og presentasjonsrunde
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeidsutvalg (SU)
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09 Organisasjonskart Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09

Oppvekst Levanger Pedagogisk fagstab Initiere utvikling Følge opp/rullere vedtatte planer Utvikle kvalitetsvurderings- og utviklingssystem Koordinere overenhetlige oppgaver (Eksamen, kultursekken, gsi, skyss ,FM, Hint , priv.skole, MOT mv) Rådgivere i stab: Skolefaglig kompetanse: Hans Jakob Krabseth Barnehagefaglig kompetanse: Hartvik Eliasson Utviklingskompetanse: Tone Volden Rostad og Lillian Eriksen Flatgård Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09

Barn- og familieenheten BaFa er et tverrfaglig ressurssenter som bidrar til helhetlige, forebyggende og samordnede tiltakskjeder for brukerne. BaFa er rådgivende og veiledende, og tar ansvar for nødvendige tiltak. BaFa arbeider sammen med øvrige etater i Levanger kommune for å sikre gode oppvekstvilkår for barn og unge. Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09

Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09 Økonomi Budsjett 2007 156 mill (163 mill etter justering). Ramme for 2008 163 mill i økonomiplana. Kommer noe i tillegg, men det dekker ikke mer enn frukt og grønt, nye timer i grunnskolen og lønnsoppgjøret. Nedgang i elevtall – jobber for å beholde rammen Kriteriemodell for fordeling av rammen til skolene. Ny gjennomgang der vi prøver å legge et minimumsnivå pr elev. Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09

Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09 Det er lovfestet at foreldre har rett til medvirkning i barneloven, opplæringsloven, kunnskapsløftet, læringsplakaten, menneskerettighetene. Samarbeid kan foregå på forskjellige måter: Informasjon Dialog Reell medvirkning og medbestemmelse, og hjem og skole sammen tar felles forpliktende beslutninger Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09

Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09 Samarbeid hjem - skole Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) www.fug.no Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger (FGIL). Inger Utler Hemb er leder. Samarbeidsutvalg/Skolemiljøutvalg/FAU. (Lovfestede utvalg), (Elevråd) Foreldremøter/klassekontakt – kontaktlærer Konferansetimer (og elevsamtaler) Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09

Oppvekst Levanger – lokale planer Tilpassa opplæring Brukermedvirkning Kompetanseheving Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09

Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09 Kvalitetsplan 2006 - 2009 Tilpassa opplæring. Læringsstrategier. Gjelder for alle skolene i Levanger. Carol Santas teori ”Lære å lære” i første omgang. Lillian Flatgård Brukermedvirkning FGIL/FAU – dialog med politikere og adm. Skolemiljøutvalg/koble det med SU Elevrådsskolering/reell medvirkning Plan skole/hjem-samarbeid Kompetanseutvikling. Ut fra egen vedtatt plan. Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09

Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09 Samarbeid på Nesheim Dere har en plan for hjem – skole – samarbeid. Det er et godt utgangspunkt. Foreldrekontaktene er nøkkelpersoner i tillegg til FAU. Det er viktig for oss og for ungene deres at dere engasjerer dere i skolen og i egne barns læring. Ta tak i tema det er viktig å sette på dagsorden på skolen deres. Be om informasjon om opplæringen. Det vil bidra til at dere bedre kan støtte egne barn. Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst, 18.10.09