Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Fra forrige gang: Feltstudier og informert samtykke
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Anvendt sosialpsykologi
Personlighetsbegrepet i veiledning
Avoidance Frode Svartdal Okt
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
«Lese og løse oppgaver»
Tema: Kommunikasjon i team
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
Testing, måling og forskningsdesign.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Forskningsopplegg og metoder
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Responsferdigheter & Kartlegging
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Aggresjon.
Daniel Stern`s Teori.
Dramafaglig prosjektarbeid
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Innvandrere og sykefravær: Hvor viktig er yrke? Pål Schøne Institutt for samfunnsforskning NFR brukerseminar 17. november 2011.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Anvendt sosialpsykologi
Hvordan lese rapportene
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Av: Marius, Einar, Anna, Elias og Emeli
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Fra idé til publikasjon
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi

Teoretiske spørsmål Hva betyr det at noen har høye nivå av et trekk? Gjelder dette til alle tider og i alle situasjoner? Er det mulig å foreta nøyaktige prediksjoner basert på trekk-skårer?

Metodiske spørsmål Er det mulig å finne ut om noen ikke svarer ærlig på et spørreskjema? Er noen personer motivert til å framstille seg selv i et spesielt godt eller dårlig lys? Kan en arbeidsgiver bruke trekk-skårer for selektere potensielle arbeidstakere?

Teoretiske tema Meningsfulle forskjeller mellom individer. Konsistens over tid Konsistens over situasjoner Person-Situasjon interaksjon Aggregering

Meningsfulle forskjeller mellom individer. Trekk-psykologer er primært interessert i å identifisere måter individer er forskjellige fra hverandre på

Konsistens over tid Trekk-teorier antar at det er en betydelig grad av konsistens i personlighet over tid.

Konsistens over situasjoner Trekk-forskere antar at trekk vil være relativt konsistente på tvers av ulike situasjoner Situasjonisme Person-Situasjon interaksjon Aggregering

Person-Situasjon interaksjon Atferd genereres gjennom et samspill mellom personlighet og situasjon Seleksjon Evokasjon Manipulasjon A = f (P x S)

Aggregering Ved å summere eller kalkulere gjennomsnitt av enkelt-observasjoner oppnås et bedre mål på personlighettrekk enn ved å observere kun enkelt-atferder.

Metode-tema Unøyaktighet Juks i spørreskjema Respons-stil Sosial ønskverdighet

Crown/Marlowe’s skala for sosial ønskverdighet. ”Jeg er alltid villig til å innrømme en feil” ”Jeg har aldri blitt opprørt når andre har gitt utrykk for ideer jeg er svært uenig i” ”Jeg har aldri med vilje sagt noe for å såre noen” ”Noen ganger er jeg mer opptatt av hevn enn å tilgi og glemme”

Unøyaktighet Respondenter svarer tilfeldig (tippekupong) Frekvens Spørsmåls-duplisering

Juks i spørreskjema Juks for å framstå positivt Juks for å framstå negativt Identifisering av ‘jukse’-profiler Falske negativer og falske positiver

Målt skåre Ja Nei Sann JA Falsk negativ Ja Sann skåre Falsk positiv Sann NEI Nei

Respons-stil En tendens til å respondere på spørsmål basert på noe annet enn spørsmåls-innhold Enighet (yea-saying) Ekstrem-responer Yes!

Sosial ønskverdighet Tendensen til å besvare spørsmål på en sosialt attraktiv eller fordelaktig måte. Representerer feilkilde? Valid del av personlihetstrekk?

Et alternativt syn på sosial ønskverdighet Et eget trekk Del av flere typer sosial tilpasning

Personlighet og prediksjon! “Hva slags type person er du?” Seleksjon for jobb, utdanning, etc.

Oppsummering Teoretiske antakelser Metodespørsmål Personlighetstrekk og prediksjon