Arbeidsrelaterte holdninger, verdier og persepsjoner kap. 5

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Persepsjon og kognisjon
Motivasjon.
Mestring og forebygging av depresjon
LEDELSE.
NESO Formannsskole Ledelse
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Personlighetsbegrepet i veiledning
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sinne og hevn i konflikter kap 11 Betydningen av attribusjon
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
10. Organisasjoners effektivitet
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Stress, utbrenning, mobbing
Trivsel, fravær, og turnover
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Definere og velge hovedmål og delmål
Ulikheter og variasjoner
Kap 5: Arbeidstilknyttede holdninger, verdier og oppfatninger s
Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Lederstil og Motivasjon.
Motivasjon i arbeidsforhold
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Et kognitivt perspektiv på personlighet
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Seleksjonsprosessen Kap 4
Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Holdninger.
Lønn og lønnssystemer.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
10. Organisasjoners effektivitet
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
7. Motivasjon i organisasjoner
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Seleksjonsprosessen Kap 4
Kapittel 6 Lønn og belønning
Seleksjonsprosessen Kap 4
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsrelaterte holdninger, verdier og persepsjoner kap. 5 Predikerer arbeidsrelaterte holdninger adferd i arbeidslivet? Arbeidsrelaterte verdisystemer Sosiale verdier i arbeidet Persepsjon av andre Attribusjonsteori Beslutningsteori

Predikerer holdninger adferd? Antagelsen er naiv: Spesifisitet, holdninger abstrakte, adferd er spesifikk Enkle versus flere målinger av adferd Situasjonelle forhold påvirker holdninger En konkret handling kan relateres til et større antall holdninger

Holdning-adferd En persons holdning har en konsistent sterk relasjon til vedkommendes adferd når holdningen er rettet mot det samme mål og når den involverer samme type handlinger Arbeuidsrelaterte holdninger kan predikere adferd når begge måles tilstrekkelig og når relevante ’confounding’ faktorer er tilstrekkelig vurdert

Arbeidsrelaterte verdi-systemer Prestasjons-motivasjon McClelland-61 Autoritarianisme Adorno 1950 Arbeidets betydning Buchholz 1976 Troen på rettferdig verden Lerner 1980 Konservatisme Wilson 1973 Persipert kontroll Spector 1982 Protestantisk arbeidsetikk Weber 1905 Arbeidsnarkomani Oates 1971

Prestasjons-motivasjon (nAch) Karakteristiske kjennetegn på høy nAch: Utøver kontroll i produksjonen og produserer mer enn nødvendig Setter moderat vanskelige egne arbeidsmål Søker å maksimere sannsynligheten for prestasjons-tilfredsstillelse Ønsker konkret og regulær tilbakemelding Ønsker personlig ansvar Viser høyt initiativ og utforskende adferd Søker stadig nye muligheter Vekst og ekspansjon betraktes som suksessfaktorer Søker kontinuerlig etter forbedringer

Persipert kontroll Instrumentalisme (indre kontrollbetingelser) forårsaker og er en konsekvens av suksess, mens fatalisme (eksterne kontrollbetingelser) forårsaker og er konsekvens av feil, svakheter, sammenbrudd og motgang i arbeidslivet

Indre kontrollbetingelser Motivasjon: tror at egne anstrengelser resulterer i gode prestasjoner og har større tiltro til egen kompetanse Jobbprestasjoner: presterer bedre grunnet større anstrengelser, mer informasjonssøking, og fremviser større personlig karriereeffektivitet Jobb-tilfredshet: er mer fornøyd med arbeidet Ledelse: ønsker mer tilbakemelding fra ledere, stoler mer på overtalelse av kollegaer, og er mer arbeidsorientert (mindre sosialt orientert) Arbeids-persepsjon: oppfatter å ha større kontroll over arbeidet, ønsker mer tilbakemelding, og opplever mindre arbeidsbelastning Turnover: stort sett samme omfang av turnover, men i svært utilfredse jobbsammenhenger har instrumewntalistene større turnover enn fatalistene

Protestatisk arbeidsetikk Hard arbeid Lang arbeidstid Lavt sykefravær Høy produktivitet Høy yrkesstolthet Høy lojalitetsfølelse Prestasjonsorientert Sparsommelighet er ønskelig, ekstravaganse bør unngås

Sosiale verdier i arbeidet, Schwartz, 1992 Menneskekjærlighet Universalisme (likhet og rettferdighet) Egenorientering (uavhengighet i tanke og handling) Stimulering – oppstemthet Hedonisme Prestasjoner Makt (status og respekt) Sikkerhet (seg selv og gruppen) Konformitet Tradisjoner

Persepsjon av andre i arbeidet Forhold som er avgjørende for persepsjon av andre, særlig knyttet til evner, stemningsleie, motivasjon og personlighet. McGregor (teori X og Y): ledere antar at ansatte som må ledes sterkt (teori X) er pessimistiske, liker ikke arbeid, har få ambisjoner, vegrer seg for ansvar, de må kontrolleres og tvinges. Teori Y: ansatte er mer optimistiske, under gode betingelser søker ansatte ansvar og utfordringer i tillegg til å arbeide hardt og lojalt.

Logiske feil i persepsjon av andre Aschs studie av påvirkning (1946), hvor gjesteforeleser i forkant omtales som ’kjølig’ eller ’varm’, hvoretter studentene etter forelesningen omtaler foreleseren. Forhåndsomtalen påvirker studentenes persepsjon av gjesteforeleseren.

Halo effekten Persepsjon av andre mennesker influeres markert av vår opprinnelige vurdering av dem i kategoriene god/dårlig. Vår evaluering synes å gå langs dimensjonene: Aktiv – passiv Sterk (potent) – svak God – dårlig

Sterotyper Vi har tendens til å oppfatte mennesker med trekk og egenskaper som er i samsvar med en forenklet referansegruppe – biased persepsjon (forutinntatt persepsjon)

Antatt likhet Vi har en tendens til å betrakte andre mennesker med flere likheter i forhold til oss selv enn hva mer inngående analyser skulle tilsi Vi projiserer våre emosjoner og motiver til å gjelde andre arbeidstakere Dette kan skape urealistiske generaliseringer (McKenna)

Attribusjonsteori Når vi observerer andre arbeidstakeres adferd har vi en tendens til å tilskrive årsakene til adferden enten til indre eller ytre omstendigheter: når noe har indre årsaker tilskrives omstendighetene til personens kontroll, forhold med ytre årsaker tilskrives å være resultat av hvorledes situasjonen påvirker arbeidstakeren

Aktør – observatør rollen Observatører av sosial adferd antar ofte at at andre personers adferd kontrolleres av indre forhold ved personen selv, mens vurdering av egen aktør adferd overdriver betydningen av ytre omstendigheter. Denne attribusjonstendensen kalles gjerne den fundamentale attribusjonsfeilen.

Attribusjon Attribusjon har konsekvenser for beslutninger: Distinkthet; er adferd i samsvar med annen adferd til arbeidstakeren Konsensus; reagerer arbeidstakerne ensartet på en situasjon Konsistens; konsistent adferd tilskrives ofte intern kontroll, inkonsistent til eksterne forhold

Beslutningsprosesser Arbeidstakere som foretar fremtidige vurderinger foretar ofte tre grunnleggende feilvurderinger: Representativitet Tilgjengelighet Tilpasning og forankring