Induktivt og deduktivt design, metodevalg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Forstå bruk og datainnsamling
Kvantitativ forskning
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Hvordan skrive en god utredning?
Analyse og tolkning av datamaterialet
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Øystein Pedersen Dahlen
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Testing, måling og forskningsdesign.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
Identifisere behov – og etablere krav
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Induktivt og deduktivt design, metodevalg. Pensum: Dag Ingvar Jacobsen (2005): Hvordan gjennomføre undersøkelser?, s. 13-138.

Tematikk: Hvorfor metodelære? Innholdet i og krav til problemstillinger. Induktive og deduktive design – hovedforskjeller. Styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder. Kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder. Undersøkelseseffekter.

Hvorfor metodelære? Metodelære = ulike fremgangsmåter for innsamling, bearbeiding og tolkning av data. Hensikten med bruken av metode = sikre at svar på problemstillinger blir gyldige og pålitelige. Gyldighet = (a) at vi måler det vi ønsker å måle (begrepsgyldighet) og (b) at vi har dekning for våre konklusjoner i de dataene vi har samlet (intern gyldighet). Pålitelighet = undersøkelsen er gjennomført på en ”håndverkmessig” god og troverdig måte.

Viktige metodeutfordringer: Valg av tema. Utvikling av problemstilling. Valg av undersøkelsesdesign. Valg av metodeverktøy. Bruken av verktøyene. Bearbeiding og tolkning av data. Feilkilder.

Innhold og krav til problemstilling: Et (eller flere) spørsmål eller antagelser (hypoteser) som testes. Fra tema/forskningsfelt til konkret problemstilling: lang vei! Beskrivende (eksplorerende) problemstilling (hvordan?). Forklarende problemstilling (hvorfor?). Blanding (fra beskrivelse til forklaring). Problemstillingens grunnelementer: enheter, variabler og verdier (s. 69-72).

Forklarende problemstilling: Grafisk fremstilling av problemstillinger (bokser og piler). Uavhengige, mellomliggende og avhengige variabler. Teorier – kausale mekanismer (forklarer hvorfor to eller flere variabler henger sammen på en spesiell måte). Se s. 76-79.

Valg og utvikling av problemstilling: Begrunne valg av tema/forskningsområde. Kjennskap til litteraturen på området (se s. 82-83). Beskrivende og/eller forklarende problemstilling? Spesifikk: tydelig på hva du skal gjøre. Avgrenset: kan løses på den tiden og det antallet sider du har til rådighet. Hvorfor er problemstillingen verdt å besvare? Valg av perspektiv (teori) – begrunn valget.

Induktivt og deduktivt design: Induktivt design = fra empiri til teori (men trenger ikke å sikte mot teoriutvikling). Eksplorerende opplegg: ny kunnskap på områder hvor det finnes lite forhåndskunnskap. Deduktivt design = fra teori til empiri. Hypotesetestende opplegg: bekrefte eller avkrefte antagelser på områder hvor det finnes mye forhåndskunnskap.

Induktivt design: Intensivt opplegg – gå i dybden – detaljrikdom – nyanser. Beskrivende/eksplorerende; teoriutviklende. Få enheter, mange variabler (case- eller små-N-studier, komparasjon, se s. 98-101). Nærhet til enhetene/fenomenet. ”Holistisk” perspektiv. Det spesielle. Hermeneutikk (data om aktørenes egen forståelse).

Deduktivt design: Ekstensivt design – gå i bredden – det typiske – lite detaljer og nyanser. Forklarende (kausal)/hypotesetestende (eksperimenter og kvasi-eksperimenter, se s. 108-121). Mange enheter, få variabler (tverrsnitt-, tidsserie-, kohort- eller panelstudier, se s. 101-108). Avstand til enhetene/fenomenet. Individualistisk perspektiv. Det generelle. Positivisme (data som ikke avhenger av aktørenes egen forståelse).

Kvalitative vs. kvantitative metoder: Undersøkelsesdesign har konsekvenser for valg av kvalitative eller kvantitative metoder. Induktivt design: kvalitative metode (intervju, observasjon og dokumentanalyse – data i form av ord). Deduktivt design: kvantitative metode (statistiske teknikker – data i form av tall).

Kvalitative metoder – styrker og svakheter: Åpenhet/fleksibilitet – data struktureres (i hovedsak) etter at de er innsamlet (styrke?). Metodene er ikke veldig tekniske og regelbundne (data behandles ikke av datamaskiner) (styrke?). Enhetene påvirker i stor grad hvilke data/informasjon vi samler inn (styrke?). Relativt lett å innhente tilleggsinformasjon (styrke?). Ressurskrevende (svakhet?). Kompleks informasjon (mye og lite strukturerte data) (svakhet?). Generaliseringsgrad – hvor allmenne er konklusjonene? (svakhet?).

Kvantitative metoder – styrker og svakheter: Lukket/lite fleksibilitet – data struktureres (i hovedsak) før de samles inn (styrke?). Metodene er relativt tekniske og regelbundne (data behandles av datamaskiner) (styrke?). Enhetene påvirker i liten grad hvilke data som samles inn (styrke?). Lite ressurskrevende (styrke?). Generaliseringsgrad – konklusjonene kan alminneliggjøres (styrke?). Enkel/overfladisk informasjon (svakhet?). Forskeren legger premissene for svarene/funnene (svakhet?). Vanskelig å hente inn tilleggsinformasjon (svakhet?).

Kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder: Blanding av kvalitative intervjuer og spørreundersøkelser (parallelle løp). Spørreundersøkelser med åpne svaralternativer. Kvalitative pilotstudier (forberede kvantitative undersøkelser). Kvalitative etterstudier (utdype kvantitative funn).

Undersøkelseseffekter i kvalitative og kvantitative studier: Undersøkelseseffekter: når enhetene deltar i en undersøkelse opptrer på andre måter enn de ellers ville gjort. Noen funn skyldes undersøkelsen. Mer problematisk i kvalitative enn i kvantitative studier (nærhet vs. avstand til enhetene)? Undersøkelseseffekter i kvantitative studier: konklusjonene forteller oss mer om de som har laget spørsmålene enn de som svarer på dem?