Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Snart klar for videregående skole
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Rett kompetanse – fremtidens behov
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
Lærlingordningen Bergen kommune
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Veien videre etter ungdomsskolen
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Yrkesfag gir mange muligheter
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
har vi gleden av å invitere til
Mitt Yrke.
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Utdanningsvalg 10.klasse
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Rett kompetanse 2014 Asle Prestegard Direktør, Bergen Hotel Gruppen AS
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Hvorfor velge Yrkesfag? Muligheter og begrensninger? Foto: HFK.
Kunnskapsløftet – «Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse» NIFU 26/2012, Østlandssamarbeidet Jan-Helge Atterås.
Utviklingen av norsk yrkesutdanning
Yrkesfagprogrammenes varierende forankring i arbeidslivet
God morgen!.
Formidling til læreplass….
Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018
NY STRUKTUR.
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Kompetanseutvalget (2017- )
Kompetansebarometeret 2018
Muligheter innen yrkesfag!
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund

Arbeidet med å få fram flere lærebedrifter og flere læreplasser er det viktigste i kontrakten for LO Samfunnskontrakt for flere læreplasser

Noen særlig viktige utprøvinger framover: Vekslingsmodell - helse- og oppvekstfagene Alternativt VG3 – forsterket tilbud i tett samarbeid mellom skole og bedrift Samfunnskontrakt for flere læreplasser

Hvordan får man tradisjon for fagopplæring? I flere fag er det viktig å utdanning voksne fagarbeidere for å gi identitet og rolle til nye lærefag. Arbeidsgivere må vite om, og ville noe med den kompetansen som utvikles! Samfunnskontrakt for flere læreplasser

«Fram mot 2030 vil det bli økt etterspørsel etter folk med fagbrev fra videregående skole. « SSB gjentar flere av sine framskrivinger av arbeidskraftsbehov. Statistisk sentralbyrå: Rapporten ”Forecasting Demand and Supply of Labour by Education”. SSB sammenligner etterspørsel og tilbud for tjue utdanningsgrupper.

Men hvorfor velger ungdom slik da? NIFU rapport2/2012 om elevers motivasjon for å gå over på allmennfaglig påbygg: 96 prosent av elevene var nokså eller helt enige i at de tok påbygg fordi de ville ha studiekompetanse 84 prosent oppga at de planla å begynne på høyere utdanning.

Den lilla fargen indikerer valgmulighetene i yrkesfaglig tertiær utdanning med utgangspunkt i fagbrev. Her var det ikke mange SYNLIGE veier videre med fagbrev, og ingen Y-vei!

Takk for oppmerksomheten!