Oslo kommune Byrådslederens avdeling ”Nye Oslo” Moderniseringsprogrammet
Oslo kommune Byrådslederens avdeling ”Nye Oslo” ( visjonene ) Enklere hverdag Valgfrihet, mangfold, konkurranse Kvalitet & service Avbyråkratisering og forenkling Den digitale kommunen Mer effektiv organisering
Oslo kommune Byrådslederens avdeling ”Nye Oslo” (virkeligheten) Omstillingstrøtthet Kulturkollisjoner Ukjente arbeidsmåter og tenkemåter Trusler mot arbeidsplassen Frykt for omplassering Misnøye og mediestøy
Oslo kommune Byrådslederens avdeling God kommunikasjon tar tid Dårlig kommunikasjon tar enda lenger tid
Oslo kommune Byrådslederens avdeling En medarbeider som ikke er informert tar ikke ansvar En medarbeider som er informert kan ikke unnlate å ta ansvar
Oslo kommune Byrådslederens avdeling Informasjon skaper motivasjon - og endrer atferd! samtaler møter web-portal nyhetsbrev
Oslo kommune Byrådslederens avdeling Kommunikasjon som styringsverktøy - definerte mål - definert strategi & tidsplan - definert budsjett - definert ansvar - definert kommunikasjonsstrategi!!!
Oslo kommune Byrådslederens avdeling VIKTIG! Synlige ledere Tydelige ledere Helhet vs. mikroperspektiv Alliansepartnere & ”stammehøvdinger” Læring og kompetanseheving ”Hvor trykker skoen?”
Oslo kommune Byrådslederens avdeling Kommunikasjonskanaler Kick off! ”Moderniseringsforum” Informasjonsforum (BLA/Info) Kommunaldirektørmøter Etatsjefmøter ”Åpen kommune” - fagdagen våren 2003 Intranettportal Nyhetsbrev Oslo-mediene
Oslo kommune Byrådslederens avdeling Forretningsvirksomhet Bydelsreformen Tjenesteområder - bestiller/utfører Byrådsavdelingenes organisering Eiendomsforvaltning OIT Effektiv organisering Etatsstrukturen