VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet
Pressemeldinger - for å få frem ønsket budskap i mediene - for å avverge uønsket medieoppslag - for ikke å forsvinne i mengden - effektiv informasjonsspredning ved større hendelser (nødvendig) - notiser
Pressemeldinger - hva kan vi forvente ? - hvordan vinne oppmerksomhet ? - vi gjør noe - troverdighet
Pressemeldinger - skriv kort og konsist - den som mottar meldingen kjenner ikke saken - la andre tilsvarende lese pressemeldingen før den sendes - informasjonsoppgaven er ikke løst fordi pressemelding er sendt
Ikke nyheter er ikke-nyheter uansett innpakning ! - Har man ikke noe spesielt å meddele, skal man i hvert fall ikke gjøre det i form av en pressemelding
-Det mediene ikke får informasjon om kommer garantert ikke ut - Hvis det da ikke er noe negativt - Pressemeldinger har sin berettigelse, men må brukes med fornuft
- Pressemeldinger skulle vært forbudt ! - journalist - Pressemeldingenes mottakssted skulle vært makuleringsmaskinen - redaksjonssjef Pressemeldinger gir ikke alltid ønsket resultat
Kipling I keep six honest serving men (they taught me all I knew); Their names are What and Why and When and How and Where and Who. Rudyard Kipling
Høyere aksept i enkelte miljøer - kultur - bøker, CD, film, teater, radio, TV - ”stjerner” - bil - statistikk - SSB - opposisjon - posisjon Troverdighet
Arbeidsoppgave - fakta - situasjon - lag melding - sortering av informasjon, det viktigste først - korrekt informasjon - sjekk alle navn og tall
Bevisst holdning - aktiv informasjonspolitikk - åpen kommune - mulig redaksjonell omtale - passiv informasjonspolitikk - likevel behov som må dekkes - Se & Hørs informasjonslov: - Blir vi invitert til bryllupet, vil vi også vite alt om skilsmissen
Obligatorisk med pressemelding - kom med forslag - negativt - vær realistisk Bruk tiden Aldri alene
Mottagere - velge riktig - men gjerne en mer enn en for lite - tilstrekkelig kunnskap - lese på eller mellom linjene - ikke vent på å bli spurt - glem ikke internt
Hva fortjener en pressemelding - diskusjon - det som er kjent internt er ikke nødvendigvis kjent eksternt - direkte feil
Utforming - innhold - A4-ark hvitt - bred marg, dobbelt linjeavstand - tittel, ingress, kort og konsis tekst - Kipling - fakta - men ikke kopisjuke - kontaktperson(er) - tilgjengelighet
Utforming innhold - start med det viktigste - hovedpoeng og konklusjon - konsekvenser - premisser - detalj- og bakgrunnsinformasjon - gjenta - alltid dato - skriv ukedag i teksten, ikke i går, i dag, i morgen
Utforming språk - enkelt og greit - unngå forkortelser og TBF-er - unngå adjektivsjuken - positive ord kontra negative - halvtom kontra halvfull - forferdelig moro - gjenta hovedbudskap - konsentrer om ett budskap
Utsending - NTB ingen distribusjonssentral - lag eget medieoppsett - ajourfør - faks - papir - e-post - elektronisk
Pressemelding er ikke salgsbrev, må heller ikke gi inntrykk av å være reklame - viktighet - sannsynlighet