VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Medlemsnettet Foreløpig må dere taste inn hele adressen. Direkte link kommer snart.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Nettevett – utvidet versjon
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
FELLESORGANISASJONEN FO Aust- og Vest-Agder oktober 2007 En sosialarbeiders hverdag Felles Representantskapsmøte 18. oktober FO Aust-Agder og FO.
Markedsføring og pressearbeid
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Det gode Det rette Det rettferdige
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Sende e-postmelding videre
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Informasjons- virksomhet og mediekontakt Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Ditt verv – dine redskaper.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Prosjekt og forskningsrapport
Vedlegg 3 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra byrådspartiene ® (rev:2.0.70) Fjorårets.
Mandag 8. November Powerpoint..
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Informasjonsarbeid Nasjonalforeningen for folkehelsens fylkesårsmøte og inspirasjonsseminar i Hedmark og Oppland 19. – 21. mars 2010.
Hva er kommunikasjon?.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Grunnkurs i webpublisering
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Om det å skrive et dokument for en rådmann Økonomiplan, budsjett, årsmelding, eller tertialrapport.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
KlubbWeb admin Nyheter Informasjonskanal  Siste nytt fra laget  Viktig info ang. for eksempel endring i treningstider med mer.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Prosjekt og forskningsrapport
Dette er helt utrolig. Les alle tallene. Sakte linje etter linje
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Utskrift av presentasjonen:

VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet

Pressemeldinger - for å få frem ønsket budskap i mediene - for å avverge uønsket medieoppslag - for ikke å forsvinne i mengden - effektiv informasjonsspredning ved større hendelser (nødvendig) - notiser

Pressemeldinger - hva kan vi forvente ? - hvordan vinne oppmerksomhet ? - vi gjør noe - troverdighet

Pressemeldinger - skriv kort og konsist - den som mottar meldingen kjenner ikke saken - la andre tilsvarende lese pressemeldingen før den sendes - informasjonsoppgaven er ikke løst fordi pressemelding er sendt

Ikke nyheter er ikke-nyheter uansett innpakning ! - Har man ikke noe spesielt å meddele, skal man i hvert fall ikke gjøre det i form av en pressemelding

-Det mediene ikke får informasjon om kommer garantert ikke ut - Hvis det da ikke er noe negativt - Pressemeldinger har sin berettigelse, men må brukes med fornuft

- Pressemeldinger skulle vært forbudt ! - journalist - Pressemeldingenes mottakssted skulle vært makuleringsmaskinen - redaksjonssjef Pressemeldinger gir ikke alltid ønsket resultat

Kipling I keep six honest serving men (they taught me all I knew); Their names are What and Why and When and How and Where and Who. Rudyard Kipling

Høyere aksept i enkelte miljøer - kultur - bøker, CD, film, teater, radio, TV - ”stjerner” - bil - statistikk - SSB - opposisjon - posisjon Troverdighet

Arbeidsoppgave - fakta - situasjon - lag melding - sortering av informasjon, det viktigste først - korrekt informasjon - sjekk alle navn og tall

Bevisst holdning - aktiv informasjonspolitikk - åpen kommune - mulig redaksjonell omtale - passiv informasjonspolitikk - likevel behov som må dekkes - Se & Hørs informasjonslov: - Blir vi invitert til bryllupet, vil vi også vite alt om skilsmissen

Obligatorisk med pressemelding - kom med forslag - negativt - vær realistisk Bruk tiden Aldri alene

Mottagere - velge riktig - men gjerne en mer enn en for lite - tilstrekkelig kunnskap - lese på eller mellom linjene - ikke vent på å bli spurt - glem ikke internt

Hva fortjener en pressemelding - diskusjon - det som er kjent internt er ikke nødvendigvis kjent eksternt - direkte feil

Utforming - innhold - A4-ark hvitt - bred marg, dobbelt linjeavstand - tittel, ingress, kort og konsis tekst - Kipling - fakta - men ikke kopisjuke - kontaktperson(er) - tilgjengelighet

Utforming innhold - start med det viktigste - hovedpoeng og konklusjon - konsekvenser - premisser - detalj- og bakgrunnsinformasjon - gjenta - alltid dato - skriv ukedag i teksten, ikke i går, i dag, i morgen

Utforming språk - enkelt og greit - unngå forkortelser og TBF-er - unngå adjektivsjuken - positive ord kontra negative - halvtom kontra halvfull - forferdelig moro - gjenta hovedbudskap - konsentrer om ett budskap

Utsending - NTB ingen distribusjonssentral - lag eget medieoppsett - ajourfør - faks - papir - e-post - elektronisk

Pressemelding er ikke salgsbrev, må heller ikke gi inntrykk av å være reklame - viktighet - sannsynlighet