Simulering av visuell oppmerksomhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
-ikke bare for zippylæreren…
Björk Thorarinsdóttir
Presentasjon på lynkursdagene 2012
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Utviklingsøkologiske modell
Hovedprosjekt nr 57E: Et nettverksspill laget med Microsoft komponentteknologi, Microsoft Transaction Server og Rational Unified Process Gjennomføres av.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Prognose av framtidig etterspørsel
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Utfordringer i familien
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
10 Superlesing.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Ulikheter og variasjoner
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
HelART i Ulåsen barnehage
CARISMA Context-Aware Reflective Middleware System for Mobile Applications.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Presentasjon av masteroppgave
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Serving you better ! Copyright © 2002 Trustix AS Visualisering av nettverkstrafikk Hovedprosjekt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk.
Hafjellseminaret våren 2012
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
All informasjon om profilen er samlet i en Profilmanual på nett. UiBs visuelle profil er enkel, anvendelig og fleksibel! En visuell profil får kun effekt.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Van Hiele-modellen.
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Velkommen til Apalløkka
Forbruker- & Finanstrender 2018
- . ' ' INFORMATIKK KUNSTIG INTELLIGENS (AI) STUDIE AV INTELLIGENTE
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Simulering av visuell oppmerksomhet Jørgen Johansen Veileder: Terje Kristensen

Bakgrunn ”Barn i Bergen”-prosjektet Undersøkelse av barns mentale helse. 331 deltakere. Barn i 2-4 klasse i Bergen og Sund. Intervjuer med barna og foreldrene Test i hukommelse Test i språkkunnskaper Test i oppmerksomhet (267stk) Syns- og hørselstester Tester i fin- og grovmotoriske egenskaper.

Oppmerksomhet (1) Definisjon: Prosessering av utvalgt og konsentrert informasjon. Informasjonsfilter

Oppmerksomhet (2) Mange dimensjoner Skjult og åpen Fokusert og delt Frivillig og ufrivillig Posisjonsbasert og objektbasert

Oppmerksomhet (3) Spotlight-modellen

Oppmerksomhet (4) Delt oppmerksomhet (Stroop-testen) Si fargene høyt; ikke ordene

Visuell oppmerksomhet (1) Tre biologiske nevrale nettverk i hjernen knyttet til oppmerksomhet Varslingsnettverket (alerting network) Orientingeringsnettverket (orienting network) Avgjørelsesnettverket (executive control network)

Visuell oppmerksomhet (2) Varslingsnettverket Aktiveres når det mottas en persepsjon. Nettverket har ansvar for å opprettholde en årvåken tilstand.

Visuell oppmerksomhet (3) Orienteringsnettverket Aktiveres av persepsjonsinput, samt aktivitet i varslingsnettverket. Holder på en ”modell” av den visuelle scenen. Ansvar for selektering av informasjon. Dvs. rette oppmerksomheten mot et spesielt område eller objekt.

Visuell oppmerksomhet (4) Avgjørelsesnettverket Behandler konflikter og tar avgjørelser. Produserer en respons på input-dataene (kontrollerer motor-systemet)

Visuell oppmerksomhet (5)

Oppmerksomhet (6) Flytdiagram

Attention Network Test, ANT (1) En versjon for voksne og en for barn. Benyttet i oppmerksomhetstesten i ”Barn i Bergen”-prosjektet. Svært enkel. Gir likevel mye informasjon.

ANT (2) Gjennomføring av én repetisjon

ANT (3)

ANT (4) Barneversjonen

ANT (5) Testen varer i ca. 15 minutter Mulig å beregne gjennomsnittlig tidsforbruk i hvert av nettverkene. Varsling: ta = RTno - RTdbl Orientering: to = RTcnt – RTspt Avgjørelse: tec = RTinc – RTcon RT er gjennomsnittlig reaksjonstid for den gitte tilstanden.

Formål med oppgaven Lage et system som simulerer oppmerksomhetsprosessen. Konfigurerbart, slik at betingelsene kan endres. Kan produsere ulike resultater. Voksne Barn ADHD … Mulig å finne årsaker/virkninger av hjerneskader ved å endre konfigurasjonen?

Gjennomføring To releaser Sekvensiell modell Forbedret modell Prototype for definering av grensesnitt og relasjoner mellom komponentene. Benyttet prinsipper fra eXtreme Programming. Forbedret modell Parallell prosessering, som hjernens egen virkemåte. Bruk av agenter i et MAS. Benyttet prinsipper fra Unified Process.

Gjennomføring (2) Agentmodellen JADE, Java Agent DEvelopment Framework (http://jade.tilab.com) Agenter Selvstendige programmer Arbeider i samme miljø Kan samarbeide, konkurrere, tilby- og motta tjenester.

Gjennomføring (3) En agent for hver komponent i oppmerksomhetsnettverket. Interaksjon vha. innebygget meldingssystem i JADE. Enkelt å endre implementasjonen av hver agent, uten å endre agentens grensesnitt: Høynivå prosessering Kunstig nevralt nett, bygget etter hjernens egen modell. Enkelt å bytte mellom versjoner av samme agent.

Utfordringer (4) Vanskelig å identifisere alle nødvendige faktorer i prosessen. Standarder innen agentteknologi er i stor grad skreddersydd til business-domenet. Krav til agent-implementasjon og oppførsel. Mange tilpassninger og omveier. Begrense oppgaven.