VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Fra prøving og feiling til
Hurum PPTs erfaringer med LP
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
VIRCLASS prosjektet The Virtual Classroom for Social Work in Europe Ide – innhold – søkeprosesser – samarbeid med mediesenteret Presentasjon på Seminaret:
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Java sertifisering - testern tester test
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Didaktiske analysekategorier
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Organisering og arbeidet i kommunene
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
100 lure ord å lære.
VIRCLASS partnere Parma Universitet,ItaliaNYE PARTNERE KOM MED I 2005 Høgskolen i Jønkøping,Sverige Institutt Miguel Torga, PortugalINHOLLAND universitet,
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 1 VIRCLASS The Virtual Classroom for social work in Europe Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid ved.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Forskningsopplegg og metoder
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Miljø for Masteroppgaven?
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

VIRCLASS PROSJEKTET www.virclass.net Anne Karin Larsen, HIB EVALUERINGSDESIGN VIRCLASS PROSJEKTET www.virclass.net Anne Karin Larsen, HIB

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet SAMARBEIDSPARTNERE Parma University, Italia Høgskolan i Jønkøping, Sverige University of Complutense, Madrid, Spania University Miguel Torga, Portugal Fachhochschule Vorarlberg, Østerriket University of Kaunas, Littauen University of Warmia – Olztyn, Polen University INHOLLAND, Nederland University of Wales, UK Pensjonist fra Manheim University,Tyskland Høgskolen i Bodø Bergen kommune Mediesenteret, HIB Forskningsstipendiat, HIB Økonomisjef, AHS, HIB Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

KORT OM VIRCLASS PROSJEKTET Et internasjonalt prosjekt med samarbeidspartnere fra 10 land i Europa Formål: utvikle et internasjonalt virtuelt klasserom for studenter innen faget sosialt arbeid Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Startet i 2003 Utviklet felles studieplan Felles lærergruppe fra forskjellige land Internasjonal sensur gruppe Benyttet It:s Learning som LMS Utvikle lærerkompetanse i bruk av e-læringsverktøy og e-læringspedagogikk Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Pilotprosjekt Gjennomførte våren 2005 det første studiet i SOCIAL WORK IN EUROPE med 62 studenter fra 17 land Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet De tre modulene Gjennomføring: 3 moduler som gir 5+10+5=20 studiepoeng Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Antall studenter Modul 1 e-læring: 44 begynte 30 tok eksamen Modul 1selvstudie: 64 begynte 32 tok eksamen Modul 2 e-læring: 31 begynte 24 tok eksamen Modul 3: sommer skole 34 begynte 29 tok eksamen Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet EVALUERINGSDESIGN Formål: Å få kunnskap om hvordan studenter og lærere opplever deltaking og studiemuligheter i et internasjonalt virtuelt klasserom Gjennomført ved: Prosessevaluering Sluttevaluering Alle tre moduler Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Datainnsamlingsmetode Spørreskjema via it:s learning Ved oppstart (modul 1 og 2 e-læring) Midtveis (modul 2) Sluttevaluering (modul 1,2 og 3) Spørreskjema ved avslutning av sommerskolen Refleksjonsnotat fra studenter om egen læringsprosess Gruppeintervju med lærerne i elæring Lærer-log underveis i modul 2 Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet EVALUERINGSFORLØP Evalueringsforløp Baseline studenter – e-læringserfaring Midtevaluering studenter Sluttevaluering og datakunnskap studenter Modul 2 modul 1, 2, 3 Modul 1 og modul 2 Lærernes erfaring Lærernes erfaring Sensorenes erfaring Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet TYPE DATA Stort sett kvalitative data Spørreskjema med åpne og lukkete svaralternativer Intervjudata Tekst/dokument analyse Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Data innsamling Ved bruk av baseline informasjon Ved bruk av prosessevalueringene Bruk av spørreskjema i its learning Bruk av gruppe intervju (lærergruppen) Bruk av tekst/dokumenter Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Baseline informasjon Ga informasjon om: Studentenes datakunskap når kurset startet Hvilket utstyr de benyttet og hadde tilgang til Internet hastighet Hvor vant de var til å benytte internet Erfaringer med e-læring fra tidligere Denne informasjonen ble brukt til å veilede studentene i forbindelse med tekniske spørsmål. Ga også en ide om hvilke startvansker studentene kunne få ved bruk av e-læring. Var nyttig informasjon til oss som skulle drive kurset og være veiledere Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Prosessevalueringene midtevaluering Ble brukt i modul 2 Spurte om studentenes: mening om kurset Samarbeid med andre i grupper Lærerstøtte Litteratur Teknologi Annet de ønsket å tilføye. Data ble oppsummert via its learning Fikk liten konsekvens for videre arbeid i kursene Kan få konsekvens for neste gang kursene skal kjøres Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Prosessevaluering avslutning Studentevaluering alle studentene i modul 2 (25 svar) Ble gjort obligatorisk. Kartlegger studentenes syn på studiet, hva de synes har vært bra og hva som kan forbedres. lærerstøtte og veiledning, egen læringsprosess, samarbeid med andre studenter og deres eget bidrag til samarbeidet. hvor ofte de var tilstede i ”klasserommet”, hvor mange timer de jobbet med kurset pr uke. syn på oppgavene og på mappeeksamen. hva de mener å ha utviklet av ferdigheter utover det rent faglige ved å delta i kurset. vurdering av kurset og erfaringen med å være e-læringsstudent. Betydningen av å få ECTS credits. Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Slutt evaluering Data er oppsummert i its learning Gir informasjon om studentenes samlede inntrykk av kurset og det å være e-læringsstudent. Viktig informasjon når neste kurs skal planlegges og utvikles Gir oss også informasjon om faktisk arbeidsmengde som kan være viktig å formidle til nye studenter Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Tekstanalyse Data: Studentenes oppgavebesvarelser og eksamen Gir et bilde av faglig forståelse på tvers av landegrenser Gir kunskap om deres egen læringsprosess og refleksjon over denne (refleksjonsnotat) Kommunikasjon innad i klasserommet mellom studenter og lærere Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Hva har JEG lært? Vanskelig å være forsker og prosjektleder samtidig Vanskelig å få planlagt design og formål med evalueringen godt nok Vanskelig å få nok tid til å fokusere på forskning og gjøre analyser underveis Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Hva har JEG lært? At det på tross av vanskene er godt å ha gjort evalueringer underveis At det blir tid senere til å oppsummere og analysere og til å skrive om erfaringene At det hadde vært lettere å gjennomføre evalueringene hvis teorigrunnlaget hadde vært gjennomtenkt på forhånd, og evalueringskriteriene hadde vært tydelige noe som ville kunne ført til et mer gjennomtenkt design og gjort analysearbeidet lettere Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Hva har jeg lært At dokumentasjon er viktig også for å skaffe penger til prosjekter At det hadde vært godt å ha med en ekstern evaluator i et samarbeid Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Hva er det jeg lærer hver gang men sjelden får gjort noe med i tide? At prosjekter alltid tar mer tid enn planlagt At det er viktig ved utvikling av prosjektplaner å innarbeide tid til utvikling av evalueringsdesign At framdriftsplaner for prosjektet styrer prosjektleder og at prosjektoppgavene som må gjøres alltid kommer før forskning og litteraturstudier Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Vi skal alle være forskere Viktig å kunne dokumentere arbeid og utvikling i prosjekter Ha materiale som kan presenteres på konferanser Evaluering gir grunnlag for forbedringer og utveksling av erfaringer Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet ER DET ØNSKELIG??? Er det ønskelig å være både forsker og prosjektleder? Hvis JA: Hvordan gjøre det mulig å ha to roller? Hvis NEI: Hvordan skaffe penger til ekstern evaluering? Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet

Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet Litteratur Sverdrup, Sidsel (2002):Evaluering. Faser design og gjennomføring. Fagbokforlaget Almås, Reidar (1990): Evaluering på norsk U-forlagets metodebibliotek Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen VIRCLASS prosjektet