Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produkter for en bedre hverdag…
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Litt mer om PRIMTALL.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Pilotprosjektet så langt
KOSTRA KOmmune STat RApportering

Uni Eiendom FDV Veien videre
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Duo- en liten innføring
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Arbeid med bistand Rapportering.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Ny Fronterinnstallasjon
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Presentasjon av masteroppgave
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Implementering av Blackboard på HF
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon av undervisningen. Betegnelsen ”Infrastruktur for nettbasert læring” brukes her synonymt med "Learning Mangement System" (LMS) og "System for nettbasert læring".

En infrastruktur for alle ved NTNU Arbeidet med innføring av en infrastruktur for nettbasert læring ble startet i begynnelsen av januar 2001. Det ble organisert som et prosjekt i Studieavdelingen. Prosjektet skulle etter planen avsluttes den 31.12.01, men har blitt forlenget til 31.12.02. Etter den 31.12.02 skal all aktivitet i prosjektet overføres til NTNUs ordinære administrative enheter.

Dagens ”tekst” Kriterier for valg av LMS ved NTNU Kriteriene i praksis Evaluering av kriteriene i praksis

Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? a) Terskel for bruk b) Terskel for gjenbruk c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i systemet d) Integrasjon med NTNUs øvrige systemer e) Vi ønsket et ”lett” system f) Vi ønsket en levedyktig leverandør med kapasitet og kunnskap til å mestre en krevende kunde

Sagt på en annen måte… Vi ønsker et system som kan håndtere innhold og brukere som fungerer sammen med NTNU øvrige datasystem som er fleksibelt som er brukervennlig Finnes et slikt system?

a) Terskelen for bruk CK er nettbasert, og kan – i prinsippet – benyttes av alle som har PC med tilgang til internett Alle lærere og ”læremiddelprodusenter” kan produsere fagstoff ved bruk av Office pakken (Office 2000 er best egnet) Alt html-kodet materiale kan brukes.

b) Terskelen for gjenbruk Innholdet er modulbasert (objektbasert) Den ideelle modul er forholdsvis liten Alle moduler merkes med metadata Innhold lages i henhold til SCORM-standarden

”Kursbaserte” vs ”modulbaserte” system ”Pool” ”Kurs 1” ”Kurs 2” Kurs Modul ”Kursbaserte” vs ”modulbaserte” system

The value chain in e-learning The value chain in e-learning. Producers (P) provide content input to a library. Learning providers (LP) use library content to build courses and deliver this to learners. (Preparing for e-learning in petroleum geoscience, I first break volume 19.4 April 2001, Jonny Hesthammer m fl)

Så tar vi en titt på Coursekeeper Vi konsentrerer oss her om bruk/gjenbruk av moduler (objekt) for lærere og studenter Erfaringer med Coursekeeper som ”content management system”

Fordeler med modulbasert innhold Det er enkelt å utveksle innholdsmoduler med andre lærere og andre institusjoner Når en modul oppdateres, gjenspeiles dette i samtlige kurs som bruker modulen Egner seg spesielt godt til bedriftsintern opplæring hvor både NTNU og bedriften selv bidrar med moduler til et undervisningsopplegg Universitetsbiblioteket vil enkelt kunne bidra med lærestoff som kan brukes i mange sammenhenger Gjenbruk er god økonomi

c) Kommunikasjon og samarbeid Gruppen som valgte CK mener at CK tilrettelegger for studentsentrerte undervisningsmetoder: vekt på kommunikasjon og samarbeid (diskusjonsforum, e-post, ”Community”, FAQ, lyd-bilde mange til mange) En titt på Coursekeeper med vekt på dette

d) Integrasjon med NTNUs øvrige systemer Gruppen som valgte CK, mener at CK egner seg for integrasjon med NTNUs administrative systemer. (Bare norske firma og firma med representanter i Norge er villige til å foreta slik tilpasning for en akseptabel pris?)

CK og Innsida, FS, BDB og UbiT Hvordan integrerer vi eksisterende system med Coursekeeper? Erfaringer med integrasjonsarbeidet

e) Vi ønsket et ”lett” system

Vi ønsker et ”lett” og fleksibelt system …..fagmiljøene som velger Coursekeeper får et system som Administrerer studenter Administrerer innhold Integrerer UbiTs digitale ressurser i det nettbaserte læringsmiljøet Men ut over dette skal enhver faglærer kunne velge sine favorittverktøy. Eksempel fra Coursekeeper: Oppkopling av ressurser Erfaringer med fleksibilitet

f) En levedyktig leverandør som kan møte NTNUs krav Vurdering fra Gartner Group Kredittvurdering fra Dun & Branstreet

Et komplisert prosjekt Faglig Administrativt Teknisk

Studentenes erfaringer …med nettbasert læring og Coursekeeper fra høstsemesteret 2001 og fram til i dag ….hentet fra følgeforskningsprosjektet: Innføring og bruk av Coursekeeper ved NTNU Statusrapport 2: Studentenes erfaringer av Erna Håland, januar 2002 http://www.ntnu.no/lms/docs/Statusrapport.pdf http://www.ntnu.no/lms/docs/Studentrapport.pdf

Oppsummering: Studentenes erfaringer   Resultatene over viser at bruken av Coursekeeper er relativt tradisjonell, og at potensialet for kommunikasjon ikke er utnyttet enda. Det har også vært mye misnøye med det tekniske, men det er tydelig at studentene likevel er motivert for å bruke nettbasert undervisning.

Nettbasert læring: Vegen videre for NTNU Vi ønsker å fortsetter samarbeidet med Boxer Technologies om bruk av Coursekeeper, men vi vil investere minimalt i spesialutvikling av løsninger for NTNU. Dette forutsetter av den nye Linux-versjonen av Coursekeeper som skal driftes av NTNU, er stabil og feilfri. Dersom Linux-versjonen er ustabil og befengt med feil, avsluttes samarbeidet med Boxer Technologies i løpet av inneværende semester. Vi skal samtidig være aktivt på utkikk etter andre og bedre system for nettbasert læring, men pr i dag finnes ingen opplagte alternativ til Coursekeeper. Når vi har samlet erfaringer fra høsten 02, gjør vi en ny vurdering.

Hvilke alternativ til Coursekeeper finnes? Skal vi sette brukervennlighet i forsetet – og da på bekostning av fleksibilitet, valgfrihet og gjenbruk av innholdselement Valg av LMS blir et valg i forhold til hva NTNU vektlegger i sin satsing på nettbasert læring.