Reisebransjeseksjonen i HSH-- Reisebyråer ( 75% - 80% av alle kunder) Reisearrangører ( 60% av alle, 8 av alle, 85% av antall kunder) Innkommende reisearrangører ( ca 65% ) Noen hoteller Noen transportselskap
Noen nøkkeltall Ca 1,1 mill nordmenn på pakketur I 2008 Ca 1 mill nordmenn på individuelle feriereiser Forretningsreiser : STORT volum, men ikke tall for hva norske reisebyråer selger ( 10 mill?) 4,3 mill utenlandske overnattingsgjester I Norge I 07
Kundene kommuniserer med: Charterselskapene ( ca 50% på nett) Reisebyråene ( ferie: ca 45% nett, forretning: ca 65% nett) Flyselskapene ( ca 70% nett) Fergeselskapene ( ca 40% nett)
Kundenes fokus før/ved salg: Ledige plasser på ønsket destinasjon Pris Utflukter etc Forsikringer
BRANSJENS INFORMASJON: LOVPÅLAGT: PAKKEREISELOVEN Spesifikasjoner om den enkelte reise Pass/visum Betalingsbetingelser Spesifikasjoner om reisemål Salgsbetingelser TRANSPORTLOVGIVINGEN Billettvilkår Ansvarsbestemmelser ANMODET: Menneskehandel Truede dyrearter Medisinske informasjoner Miljøinformasjoner Tollbestemmelser Barnemisbruk Forn/kulturminner
: Kommunikasjonsverktøy Nettsider ( 70%) Kataloger (25%) Muntlig (5%) Annet ( 0%) Kommunikasjon er en kostnad!
BRANSJENS KAN DELTA I FRIVILLIG INFORMASJONSSPREDNING DERSOM INFORMASJONEN ER: Kostnadseffektiv Kortfattet Positiv for kunden Kampanjepreget Frivillig!
KONKLUSJON: MYNDIGHETER OG IDEELLE INSTITUSJONER HAR OFTE EN OVERDREVET OPPFATNING AV MULIGHETENE TIL Å SPRE ØNSKET INFORMASJON REISEBRANSJEN ER STERKT KOMMERSIELL, OG UNØDVENDIGE KOSTNADER AVVISES ALL INFORMASJONSSPREDNING MÅ BYGGE PÅ DIGITALE VERKTØY LINKER TIL INFO-SIDER SOM KUNDENE SELV FATTER INTERESSE FOR ER BEST. (EKS: UD’S LANDSIDER)