Reisebransjeseksjonen i HSH--

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BIOMASSETILGJENGELIGHET
Advertisements

Takster i Helse Nord Høreapparattilpasning og service
Hvordan ser framtiden ut for de som har investert?
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Landskonferansen om Downs syndrom 2012 Marie Vøllo, helsesøster
© 2004 Gabler & Partners AS Hva koster en pensjonskasse  Pensjonskasse på mill  Driftskostnader 5 mill  Datasystem, oppgjør, utbetalinger, ledelse,
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Gjennomgang av 11.8.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Hva kan KLP Banken tilby dere?
Dyreparken på 300 sekunder.
- Utvikling siste 10 år.  Tall på dager/timer ferie og fritid er kraftig redusert ◦ utviklingen på tilskudd følger ikke kostnadsutviklingen.  Timeprisen.
1 Rekruttering og HMS utfordringer med utenlandsk arbeidskraft Stillasdagene 4. september 2013 forbundssekretær Halvor Langseth.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Finansiering og risikodekning
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Løpstur til Barcelona oktober 2011 INVITASJON FRIIDRETTSGRUPPEN HAUGESUND.
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Trygge eldre, et prosjekt i regi av Eldresikkerhetsrådet
Kapittel 14 Simulering.
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
MSDR : Microsoft Direct Respons. Hva er MSDR? Mulighet for kunde å kjøpe CPC kampanjer på usolgt varelager Passer godt for buskap som triggger til handling.
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Skattefrie inntekter.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
PROSJEKTSTATUS VÅREN BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Forum for Forebyggende Infeksjonsmedisin og Reisemedisin, Norge (FIRM) Velkommen.
Hvor reiser "Ola Normann"? Pakkereiser fly Totalt 1,2 mill Registrert av Reisebransjeseksjonen i HSH. I parentes antatt reelt antall reisende –Spania498.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
”UV-viser” for sydligere breddegrader. Radius på sirklene for hver UV-indeks, for 350 DU (normalt tykt for sommer i Norge) og 5% overflate refleks.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
100 lure ord å lære.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lørenskog skolekorps Korpstur 2012 og 2013
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Presentasjon av konsept
Investeringer Askøy kommune
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Startet 1 mai 2008 Norge i et nøtteskall rundtur med valgfrie aktiviteter Kjøper aktiviteter hos lokale leverandører.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
”Deltid – et steg videre” KS-Sør-Trøndelag 25.februar 2009 VIKNA –MODELLEN ” 3+3”
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
SAFT-undersøkelsen SAFT SAFT-prosjektet er et europeisk samarbeid som skal spre kunnskap om trygg bruk av Internett til barn og unge, foreldre,
EU Roaming regulering Nye priser gjeldende fra 1. juli 2013.
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Franskmenn og ferievaner 2015/2016
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Trafikkavtale med SAS Norge
Verktøy til kundeklubb
Utskrift av presentasjonen:

Reisebransjeseksjonen i HSH-- Reisebyråer ( 75% - 80% av alle kunder) Reisearrangører ( 60% av alle, 8 av alle, 85% av antall kunder) Innkommende reisearrangører ( ca 65% ) Noen hoteller Noen transportselskap

Noen nøkkeltall Ca 1,1 mill nordmenn på pakketur I 2008 Ca 1 mill nordmenn på individuelle feriereiser Forretningsreiser : STORT volum, men ikke tall for hva norske reisebyråer selger ( 10 mill?) 4,3 mill utenlandske overnattingsgjester I Norge I 07

Kundene kommuniserer med: Charterselskapene ( ca 50% på nett) Reisebyråene ( ferie: ca 45% nett, forretning: ca 65% nett) Flyselskapene ( ca 70% nett) Fergeselskapene ( ca 40% nett)

Kundenes fokus før/ved salg: Ledige plasser på ønsket destinasjon Pris Utflukter etc Forsikringer

BRANSJENS INFORMASJON: LOVPÅLAGT: PAKKEREISELOVEN Spesifikasjoner om den enkelte reise Pass/visum Betalingsbetingelser Spesifikasjoner om reisemål Salgsbetingelser TRANSPORTLOVGIVINGEN Billettvilkår Ansvarsbestemmelser ANMODET: Menneskehandel Truede dyrearter Medisinske informasjoner Miljøinformasjoner Tollbestemmelser Barnemisbruk Forn/kulturminner

: Kommunikasjonsverktøy Nettsider ( 70%) Kataloger (25%) Muntlig (5%) Annet ( 0%) Kommunikasjon er en kostnad!

BRANSJENS KAN DELTA I FRIVILLIG INFORMASJONSSPREDNING DERSOM INFORMASJONEN ER: Kostnadseffektiv Kortfattet Positiv for kunden Kampanjepreget Frivillig!

KONKLUSJON: MYNDIGHETER OG IDEELLE INSTITUSJONER HAR OFTE EN OVERDREVET OPPFATNING AV MULIGHETENE TIL Å SPRE ØNSKET INFORMASJON REISEBRANSJEN ER STERKT KOMMERSIELL, OG UNØDVENDIGE KOSTNADER AVVISES ALL INFORMASJONSSPREDNING MÅ BYGGE PÅ DIGITALE VERKTØY LINKER TIL INFO-SIDER SOM KUNDENE SELV FATTER INTERESSE FOR ER BEST. (EKS: UD’S LANDSIDER)