Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
telenor.com – forsideanalyse
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
Forslag til tre forbedringstiltak for
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Dyreparken på 300 sekunder.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Samtaler i Den hemmelige hagen
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Tre spørsmål Hvor mange har (oppdaterte) kriseinformasjonsplaner? Hvor mange har gjennomført kriseøvelser det siste året? Hvor mange har det siste året.
Ung.no, en kanal for informasjon og svar uten terskel. Helsesøsterkongressen Kragerø 2012 Anne Holter Bentzrød
Sandkassen – drama i tre akter… Av Bente Erlien og redaksjonskomitéen Oslo kommune Byrådslederens avdeling.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Formidling av informasjon til helsepersonell Preben Aavitsland Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern ( )
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
”nye” forskning.no Nina Kristiansen, februar 2008.
Insentivperiode 1, 2012 Startet 26. mars Avsluttes 15. juni Krav for å delta: Fra hver bedrift skal 10 brukere samkjøre 4 ganger.
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
1 Interkodex forhandler MARS Del 1 Nyheter, praktiskinfo, trender.
Arbeid er førstevalget
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Grunnkurs i webpublisering
Tall og fakta: Unge mediebrukere
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Sosiale medier og kriseinformasjon. «.. en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltakelse i sosiale nettverk, samarbeid.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Andreas Roos, Product Manager Nettby.no Nettby.no 1.Hva er nettby? 2.Hvordan bruke sosiale medier? 3.Case på Nettby.
Kort om Bysiden Norges største byguide på nett (52 byer) ‏ Aktuell informasjon om arrangementer. Hva skjer, hvor og når? Brukeren kan selv legge ut informasjon.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Ny publiseringsløsning. Ny NJFF-portal Husker dere denne?
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Velkommen til foreldremøte.
Vannforskriften og vannregion Agder Forurensningskonferanse
Vi distribuerer gratis aviser! Gratisaviser går ikke inn under uadressert reklame. Snitt i Oslo på de som har reservert seg mot uadressert reklame.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Dette er forsiden som kommer frem når dere har logget dere på
WEB- KURS.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
FIBER og OTT – Et marked i endring
Enkel brukerveiledning
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Barnevern – oppsummering av bydelsstatistikken for 2018
Foreldremøte SFO høsten 2019
Utskrift av presentasjonen:

Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar Oslo kommune Byrådet Byrådslederens avdeling Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar Internett Bente M. D. Bastiansen, 24.10.2007

www.oslo.kommune.no Oslo kommunes største kommunikasjonskanal Ca 600 000 besøk pr mnd Nærmere 1000 besøk hver time døgnet rundt Karakter 5 (av 6) på kvalitetsbarometeret til norge.no

Kommunikasjonskanal nr 1 Informasjon ved kriser, uforutsigbare hendelser, når noe skjer/har skjedd (nyheter), kontaktinformasjon, forkant/etterkant av medieoppslag: Borgerne Media Eks: oslovannet Besøk onsdag 17.okt: Nærmere 66.000, i snitt ligger besøkstallene pr dag på rundt 20.000 (man.15: 24.000) Besøk på Vann- og avløpsetatens nettsider onsdag 17. okt: Nærmere 38.000 – snitt pr dag: 300 (man.15: 308)

Leter først på nettet… Derfor, bruk også nettet til de positive sakene! 3,3 millioner nordmenn har tilgang til Internett: hjemme, på jobb eller på skole (Kilde: Gallup Intertrack mars 2007) Raskere, enklere Informasjonen må være oppdatert, korrekt og etterrettelig Må kunne stole på den informasjonen en finner

Internett er det tredje største mediet - og det raskest voksende I forhold til MMI’s måling Mediedøgnet, som måler hvor mye tid i døgnet norske forbrukere over 15 år benytter på forskjellige medier, har Internett de siste årene seilt opp som det tredje største. Det er verd å merke seg at web nå er vesentlig mye større enn papiraviser. (kilde www.nettredaktor.no) Her er tallene:

Nettbesøk Bydel Vestre Aker 300-400 besøk hver dag; hvor mange er innom servicesenteret hver dag?

Bydel Vester Aker Besøk; tall og trender 1500 besøk pr uke 7000 besøk i måneden Mandag i snitt mest aktive dag, lørdag minst aktive Hvert besøk varer 3-4 min, og i snitt klikkes det gjennom 4 sider Mest populære sider: Barnehagetilbud, barnehagenytt Barn og unge Kontaktinformasjon Bydelsutvalg Helsestasjon

www.bdv.oslo.kommune.no

Intranett: http://bdv.oslo.kommune.no

Info på nett Hvordan bruker du eget intra/Internett for å informere ansatte og publikum i forkant/etterkant av medieoppslag?

Brukertest på eget nettsted Ta brukertesten selv; på eget nettsted, under eget ansvarsområde Vær bruker av egen tjeneste. Er informasjonen korrekt, oppdatert? Finner du det du leter etter? Er informasjonen tilfredsstillende? Det er du som har ansvaret for en tjeneste som må se om informasjonen på nettet stemmer, om den er fullstendig og oppdatert Sørg for at brukeren får avsluttet det han er ute etter.

Info på nett – færre på telefon Journalister abonnerer på nyheter - viktig at nettstedet er oppdatert og informasjonen korrekt Abonneringsmulighet på forsiden under nyhetene

Web: Kommunikasjonskanal nr 1 Alle må ha et eierskap til en så viktig kanal for informasjons- og mediehåndtering Hver fagsjef / tjenestesjef bør ha ansvar for at det som ligger på nettet er oppdatert, korrekt og utfyllende slik at publikum og media finner fakta. Fagsjef / tjenestesjef må også aktivt bidra til å levere informasjon. Informasjonsenheten/medarbeideren har ansvar for å tilrettelegge stoffet, men kan ikke ha ansvar for å fremskaffe alt innholdet. Og, det må tilrettelegges for at brukere kan avslutte ”saksbehandlingen” og media finne kontaktpersoner.