Identifisering og bruk av indikatorer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
5 Kultur.
Etikk i møte med mennesket
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
GROW modellen.
Kontostreng og annet artig…
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
1. Innledende påstander om organisasjoner
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Sykehjemsetaten 17. oktober 2007 Ole Kristian Åsgård, tlf
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Programområde 2 Oppvekst 1.Mål og resultater for programområde Hovedmål – Gi tilbud til barn og ungdom i forhold til deres tjeneste- og hjelpebehov Delmål.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Mötesplats Medborgare-MSM
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Norsk Monitor Synovate Norge.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Segmentering og målgruppetenkning
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Forbrukerportalen.no Tilbudsforespørsel Forbrukerpanel for Forbrukerrådet.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Forbruker- og finanstrender 2017 bytte av bank
Holdninger.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Forskningsdesign: eksperiment
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
NAV mulighetenes marked
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Identifisering og bruk av indikatorer Erik Dalen Direktør Synovate MMI

Indikatorer er fenomener eller forhold eller størrelser som viser hvordan tilstanden er på aktuelle områder Dokumentasjonssenteret kan bruke indikatorer innenfor sine saksområder for å…. Beskrive tilstanden og forholdene for grupper med ulike former for nedsatt funksjonsevne Påvise gap mellom rettigheter og lovlige krav og faktiske forhold Definere forbedringsområder og identifisere nye mål i arbeidet Finne argumenter for egne saker i samfunnsdebatten Påvise informasjonsbehov og behov for tiltak Måle effekter av informasjonstiltak og andre tiltak

Indikatorer kan måles i alle viktige målgrupper For Dokumentasjonssenteret kan mange målgrupper være aktuelle: Befolkningen Næringslivsledere Rikspolitikere Lokalpolitikere Offentlig forvaltning Personer med nedsatt funksjonsevne

Indikatorer kan knyttes til ulike typer opplysninger: Adferdsforhold for eksempel hvordan man opptrer i ulike situasjoner, hvor ofte ting oppleves Kunnskaper om for eksempel rettigheter og plikter Holdninger til viktige og relevante spørsmål. Holdninger styrer handlinger!

Eksempler på indikatorer.

Når søknader til en jobb vurderes vil det være fordeler og ulemper ved søkerne som spiller inn på hvem som blir innkalt til intervju. På et helt generelt grunnlag, hvor sannsynlig er det at du vil innkallesøkere til intervju som har følgende egenskaper?

Når søknader til en jobb vurderes vil det være fordeler og ulemper ved søkerne som spiller inn på hvem som blir innkalt til intervju. På et helt generelt grunnlag, hvor sannsynlig er det at du vil innkallesøkere til intervju som har følgende egenskaper?

”Fysisk funksjonshemmede kvinner (for eksempel rullestolbrukere) er like godt egnet til å fylle morsrollen som andre kvinner”

”Funksjonshemmede som vil drive idrett, bør tilpasse seg den vanlige idretten”

”Idretten må finne seg i å endre sine tilbud slik at de også passer for funksjonshemmede”

Eksempel på indikatorer. Hvem har disse holdningene?

Norsk Monitor Synovate MMI

Hovedformål med undersøkelsen: Skape forståelse for og innsikt i markeds- og opinionsprosesser på en slik måte at brukeren kan ... tilpasse seg prosessene påvirke prosessene

Definisjon av verdier: Grunnleggende og dypt forankrede oppfatninger av hva som er rett og galt i livet. Altså våre overbevisninger om riktige mål og aktverdige midler for vårt levesett. På denne måten blir verdiene førende krefter på våre handlingsvalg og forklarer våre motiver for atferd.

Verdier og verdiprofiler Verdibegrepene brukes når vi beskriver overbevisninger som vi mener avviker fra gjennomsnittet etter subjektive sammenligninger eller vurderinger Vi legger til grunn at de 25% av befolkningen som scorer høyest på hver verdi, ”har” verdien 25% er få nok til at avviket fra gjennomsnittet blir stort og mange nok til at vi kan gjøre gode statistiske analyser Samtlige verdier har en oppslutning på 25% i totalbefolkningen Vi kan identifisere hver enkelt av de 25% som har hver av de 50 verdiene vi måler i Norsk Monitor Vi kan beskrive hver deltaker i undersøkelsen med verdiprofil, dvs. de verdier som personen scorer så høyt på at vedkommende tilhører de 25% som scorer høyest

En fin høstdag på Ullevaal stadion .... Jeg har verdiene: - hedonisme - status - forbruk - osv.

Et Norge i miniatyr.....

Subkulturer i Norsk Monitor Moderne endringsorientert Forbruker kulturen 68’er kultur Materialistisk Idealistisk Tradisjonell industri-kultur Førindustriell bondekultur Tradisjonell stabilitetsorienter

Indikatorer i verdikartet

”Fysisk funksjonshemmede kvinner (for eksempel rullestolbrukere) er like godt egnet til å fylle morsrollen som andre kvinner”

”Funksjonshemmede som vil drive idrett, bør tilpasse seg den vanlige idretten”

”Idretten må finne seg i å endre sine tilbud slik at de også passer for funksjonshemmede”

Our curiosity is all yours. Thank you.