Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Programvare for nisje SMS
Salg av toalettpapir og tørkeruller
Forbrukerportalen.no Vannkonferansen 2007 Vann – en helt vanlig forbrukervare Lasse Billington Underdirektør i Forbrukerrådet.
Energi- og klimagassregnskap Vestregionen
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Klima og fallskjermhopping
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel.
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Hovedprosjekt våren 2007 Sentralisert sikkerhetskopiering hos Safetec Prosjektet utføres av Eivind Olden.
Bærekraftig utvikling
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Innovasjon Innleveringsfrist 15. august.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Pellets i Hallingdal er kortreist og miljøvennlig energi!
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Varedeklarasjon for strøm og opprinnelsesgarantier
1.Øving – Miljø og Design
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Hvem er klimanøytral? Steffen Kallbekken. 2 Vinkling Er du klimanøytral hvis du har beregnet utslippene og kjøpt nok kvoter? Mange valgmuligheter Trenger.
Klimabegreper i markedsføring Om klimanøytralitet Arendal som eksempel FN’s klimanøytrale nettverk – CN-Net Forbrukerombudet 24.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Konkurranse og samarbeid
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Klimaregnskap for kommunene..::Nettverksamling mars Bodil Motzke10.mars 2009.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Segmentering og målgruppetenkning
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Markedsføring.
Northwind traders Hvem vi er
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Energi for framtida.
Allmenningens tragedie
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Den internasjonale arenaen
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
(Selskapsnavn) Markedsplan
Klimafotavtrykk i kommunane
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Drivstofforbruk og CO2-utslipp
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander for et produkt må baseres på at produktet skiller seg ut blant de beste i sin kategori og tall må oppgis

Utslippskvoter og klimapåstander En kvote gir rett til å slippe ut klimagasser innenfor den grense Kyotoprotokollen gir Er et produkt ”klimanøytralt” om produktets utslipp er innenfor grensen? Påvirker en bedrifts kvoter produktets varedeklarasjon og klimaregnskap? Hva med ”dødsnøytral” veitrafikk? 250 døde eller 0?

To eksempler fra media 1: Konkurrenten.no er først ute med å tilby klimanøytral busstransport gjennom kjøp av utslippskvoter. 2: Oslobusser tilbyr klimanøytral transport ved å bytte drivstoff fra diesel til biometan. Ser forbruker forskjell? 1 gir ingen direkte endring av produktet og utslippene fra dette. Påvirker ikke klimaregnskapet og produktets EPD. Misvisende markedsføring? 2 endrer produktet og utslippene fra dette. Påvirker klimaregnskapet og produktets EPD. Korrekt markedsføring? Ord som klimanøytral og lignende bør kun benyttes for produkter som ikke påvirker klima og som er bedre enn sammenlignbare produkter i markedet. Utslipp må spesifiseres. Det at klima- utslippene håndteres i h.h.t. Kyoto- protokollen gir ikke klimanøytrale produkter