en jernbane for fremtiden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Brann som grunnlag for design
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Høyhastighetsutredningen
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Omstilling uten nedbemanning
Prosjektgjennomføring
NYTT REGJERINGSKVARTAL - VI MÅ SAMLE OSS OM DENNE UNIKE MULIGHETEN 1 Foto: Statsbygg.
– hvordan få flere poeng ved riktig avfallshåndtering?
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Innovative offentlige anskaffelser
STATUS BANEPROSJEKT
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Tore Fredriksen, Eiendomsdirektør, Undervisningsbygg Oslo KF
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
TRYVANN VINTERPARK FREMTIDSVISJON
Leverandørkonferansen 21.mai 2013 Harald Thoresen, prosjektleder
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Miljøvennlig innkjøp – erfaringer Joakim Sveli – Inspiria 7.nov
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Hundvåg Svømmehall Arkitektur Energi og miljø Kathrine Kastellet – Arkitekt Laila Løhre - Arkitekt Bernt Krogh - Prosjektleder Kathrine Kastellet – Arkitekt.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Jernbane i Trøndelag
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Kortreist Stein Workshop om Samfunnsnyttig massedisponering, Bergen,
Utskrift av presentasjonen:

en jernbane for fremtiden Follobanen - en jernbane for fremtiden Anne Kathrine Kalager Prosjektsjef Follobanen Jernbaneverket Utbygging 1 1

Bakgrunn Follobanen og Østfoldbanen i samspill vil gi en ny hverdag for de reisende Anslått 30 % økning i befolkningen frem mot 2025 Vegtrafikken øker og kapasiteten for å ta imot denne økningen er begrenset 150 000 passasjerer hver dag på Østfoldbanen Kapasiteten på Østfoldbanen er brukt opp Follobanen skal gi økt kapasiteten ut og inn av Oslo sørover og er viktig for Inter-City- passasjerene på Østfoldbanen. Follobanen kan kombineres med en mulig høyhastighetsbane til kontinentet Potensiale for økt godstrafikk

Fakta om Follobanen Det største jernbaneprosjektet i Norge i nyere tid Norges lengste jernbanetunnel på 19,5 km Bygget for hastighet opp til 250 km/h Første jernbanetunnel i Norge med to adskilte tunnelløp Høy sikkerhet - kryssforbindelse hver 500 meter Ingen stopp mellom Oslo and Ski Tilrettelegger for en mulig høyhastighetsbane mot kontinentet Tilrettelegger for godsforbindelse til Alnabru - ikke del av Follobaneprosjektet

Dette er Oslo - Ski Prosjektet er delt inn i flere delprosjekter: Innføring til Oslo S Tunnelen Dagstrekning nord for Ski stasjon Ski stasjon Ås Forbikjøringsspor Godsforbindelse til Alnabru

Oslo - innføring

Tunnel

Dagsone Langhus - Ski Follobanen Østfoldbanen Godsspor Øst Godsspor Vest

Ski stasjon

En «grønnere» jernbane Follobanen - pilotprosjekt for JBV når det gjelder miljø/klima Første norske samferdselsprosjekt med eget miljøbudsjett Miljø- og klimahensyn integrert i alle deler av virksomheten Miljøkrav stilles til leverandører Miljøkriterier skal vektes for minst 20 % ved vurdering av anskaffelser (plusspoeng til miljø- ambisiøse leverandører) Energibruk skal reduseres Miljøfaglig vurdering/miljørisikoanalyse ved all prosjektering, bygging, drift og vedlikehold Aktivt delta i nasjonalt og internasjonalt miljøarbeid og kommunisere jernbanens bidrag Samarbeider med svenske Trafikverket

Resultat: - Mer miljøvennlig jernbane Miljøplanlegging i faser 1. Utredning • Prioritere mellom prosjekt 2. Konsekvensutredning/Hovedplan • Identifisere komponenter prosesser og materialer • Sammenligne alternativer 3. Reguleringsplan/Detaljplan • Valg av mer miljøvennlige løsninger og produkter 4. Bygging • Grunnlag for kontraktskrav • Miljøvennlige innkjøp • Utarbeide miljøregnskap Resultat: - Mer miljøvennlig jernbane 10

Follobanen - en jernbane for fremtiden Bygges for hastighet opp til 250 km/h Klargjør for høyhastighet mot kontinentet Pilotprosjekt for fremtidens bane: Færre og større kontrakter Engelsk og norsk som prosjektspråk – Internasjonalt samarbeid Teknisk innovasjon - fremtidens løsninger Eget miljøbudsjett m/dokumentasjon - tenker og handler “grønnere”

Takk for oppmerksomheten  12 12