en jernbane for fremtiden Follobanen - en jernbane for fremtiden Anne Kathrine Kalager Prosjektsjef Follobanen Jernbaneverket Utbygging 1 1
Bakgrunn Follobanen og Østfoldbanen i samspill vil gi en ny hverdag for de reisende Anslått 30 % økning i befolkningen frem mot 2025 Vegtrafikken øker og kapasiteten for å ta imot denne økningen er begrenset 150 000 passasjerer hver dag på Østfoldbanen Kapasiteten på Østfoldbanen er brukt opp Follobanen skal gi økt kapasiteten ut og inn av Oslo sørover og er viktig for Inter-City- passasjerene på Østfoldbanen. Follobanen kan kombineres med en mulig høyhastighetsbane til kontinentet Potensiale for økt godstrafikk
Fakta om Follobanen Det største jernbaneprosjektet i Norge i nyere tid Norges lengste jernbanetunnel på 19,5 km Bygget for hastighet opp til 250 km/h Første jernbanetunnel i Norge med to adskilte tunnelløp Høy sikkerhet - kryssforbindelse hver 500 meter Ingen stopp mellom Oslo and Ski Tilrettelegger for en mulig høyhastighetsbane mot kontinentet Tilrettelegger for godsforbindelse til Alnabru - ikke del av Follobaneprosjektet
Dette er Oslo - Ski Prosjektet er delt inn i flere delprosjekter: Innføring til Oslo S Tunnelen Dagstrekning nord for Ski stasjon Ski stasjon Ås Forbikjøringsspor Godsforbindelse til Alnabru
Oslo - innføring
Tunnel
Dagsone Langhus - Ski Follobanen Østfoldbanen Godsspor Øst Godsspor Vest
Ski stasjon
En «grønnere» jernbane Follobanen - pilotprosjekt for JBV når det gjelder miljø/klima Første norske samferdselsprosjekt med eget miljøbudsjett Miljø- og klimahensyn integrert i alle deler av virksomheten Miljøkrav stilles til leverandører Miljøkriterier skal vektes for minst 20 % ved vurdering av anskaffelser (plusspoeng til miljø- ambisiøse leverandører) Energibruk skal reduseres Miljøfaglig vurdering/miljørisikoanalyse ved all prosjektering, bygging, drift og vedlikehold Aktivt delta i nasjonalt og internasjonalt miljøarbeid og kommunisere jernbanens bidrag Samarbeider med svenske Trafikverket
Resultat: - Mer miljøvennlig jernbane Miljøplanlegging i faser 1. Utredning • Prioritere mellom prosjekt 2. Konsekvensutredning/Hovedplan • Identifisere komponenter prosesser og materialer • Sammenligne alternativer 3. Reguleringsplan/Detaljplan • Valg av mer miljøvennlige løsninger og produkter 4. Bygging • Grunnlag for kontraktskrav • Miljøvennlige innkjøp • Utarbeide miljøregnskap Resultat: - Mer miljøvennlig jernbane 10
Follobanen - en jernbane for fremtiden Bygges for hastighet opp til 250 km/h Klargjør for høyhastighet mot kontinentet Pilotprosjekt for fremtidens bane: Færre og større kontrakter Engelsk og norsk som prosjektspråk – Internasjonalt samarbeid Teknisk innovasjon - fremtidens løsninger Eget miljøbudsjett m/dokumentasjon - tenker og handler “grønnere”
Takk for oppmerksomheten 12 12