Nordkapp og Vest-Finnmark Teorier og modeller om konkurransedyktighet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Plusskommuneprosjektet
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Frivilligpolitikk i Askim
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Stjørdal Rotary-klubb
Regional- og innovasjonspolitikk Bjørnar Sæther SGO 4601 V07.
Levende småbedrifter! Erling Øverland NHO-president.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Orientering og Innspill til diskusjon. Eksterne programmer/prosjekter Tettstedsprogrammet (MD) Interreg-prosjektet (NIBR m.fl.) Kulturplanlegging/”Kryss”
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innledning ved BioHus konferansen
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Korleis utvikle næringsområde som legg tilhøva til rette for nyskaping Jens Kristian Fosse, Senter for nyskaping.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Form fremtidens kompetanse Finnmark Foresight Finnmark & RUP 8. november 2013 Målfrid Baik næringssjef.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Generell tilnærminger og holdninger Tilhørighet i en viss periode av livet Styrking av identitet Holdningsendring hos voksengenerasjonen Bevissthet hos.
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Nordkapp og Vest-Finnmark Teorier og modeller om konkurransedyktighet

Noen teorier om konkurransedyktighet Utvikling av næringslivet en forutsetning Tiltaksstrategier Stedsutvikling Lokal ressursmobilisering Småbedriftsnettverk Klynge- og innovasjonssystemer Placehunting international Svenssons analyse av småkommuners framtid Intellektuell kapital

Plusskommunene Et konkurransekraftig næringsliv er det viktigste fundamentet for bosetting Næringslivets konkurransekraft har stor betydning for kommunenes konkurransekraft som bosted

Strategier for utvikling TiltaksstrategierLokale betingelser Omfordelingssstrategier 1.Akkvisisjon a.Omfordeling av arbeidsplasser b.Stedsutvikling 2. Vekstsenterstrategi 1.Samfunnsentreprenører Ledige/rimelige produksjonsfaktorer 2.Store innovative bedrifter Allsidig næringsliv Egenbaserte strategier: 3. Lokal ressursmobilisering 4. Småbedrifts- og nettverksstrategi 3.Etablerermiljø Samfunnsentreprenører 4.Et visst næringsmiljø av lokale småbedrifter

Stedsspesifike forhold Territorielle strategier Lokalsamfunnets historie og verdistruktur Reduserer sektorinteresser Absolutte konkurransefortrinn er kunnskap til mennesker, bedrifter og kommuner Lokal kunnskap og sosial forankring er det viktigste grunnlaget for kommuners og regioners konkurranseevne

Egenbasert utvikling Reaksjon på omfordelingsteorier Stol på egne krefter Mobilisér Ta i bruk lokale ressurser Skape framfor å skaffe Utløse kreativiteten i kommunene

Lokal ressursmobilisering Mobilisering av innbyggerne Mobilisering nedenfra Bevisstgjøring Utnytting av lokale ressurser Tiltak på tvers av sektorer (fiskarbonden) Lokal organisasjon Foreningslivets rolle

Småbedriftsnettverk Vekstpotensialet utløses av samhandlingen Bedrifter som mangler et miljø rundt seg Lokale nettverk kan styrke bedrifters konkurransedyktighet Forutsetter et visst næringsmiljø

Klynge- og innovasjonssystemer Porters næringsklynger Dynamisk samspill mellom bedrifter Samspill mellom bedrifter og andre aktører Ulike aktører arbeider med ulike temaer Triple helix Lite aktuell strategi for distriktene?

Placehunting International Harde attraksjonsfaktorerMyke attraksjonsfaktorer Stabilitet og tilllitNisjeutvikling ProduktivitetLivskvalitet Priser på tomter/lokalerKompetanse Lokalt nettverk av supporttjenesterKultur KommunikasjonerPersonale/arbeidskraft Det nye strategieske atlasetManagement StøttemuligheterFleksibilitet/dynamikk Profesjonalitet i kontaktene mot markedet Entreprenørskap Den usaklige sakligheten

Ronny Svensson Utplåning eller pånyttfödelse 3 kommunetyper Periferi: Pajala, Bräcke, Orsa Ensidige industristeder: Kalix, Söderhamn, Hultsfred Landsbygdskommuner: Årjäng, Ovanåker, Rättvik

Ronny Svenssons råd Lokale initiativ, lokale aktører og lokal handlekraft Utvikling av lokale strategier Satsing på entreprenører og nye småbedrifter Handlekraftig allianse mellom kommune og næringsliv Fokus på verden utenfor – nettverksbygging til nasjonale nivåer Lokale prosesser – omfattende mobilisering Voksenopplæring Sats på den ”sociala ekonomin” Arbeid ubyråkratisk

Rudérus Passe blanding av suksessfaktorer Omgivelsenes støtte og akseptering Klima Kommunens strategiske arbeid (planer, profil, kultur) Forretningsideen Ildsjelene

Hatlings analysemodell - Leksvik Nettverks innovasjonsevne Nettverks konkurrranseevne Stedsspesifike egenskaper Virksomheter og kjernekompetanse Nettverksressurser Det lokale og regionale miljøet er avgjørende

Putnam – Sosial kapital Lokalt foreningsliv Tillit som grunnlag for samarbeid Sammenbindende kitt Sosiale normer om tillit og gjensidighet Formelle og uformelle nettverk Vitalt foreningsliv, omfattende uformelle nettverk og høy grad av tillit mellom folk gir positive effekter på demokrati og økonomi

Lokal intellektuell kapital Består av mange perspektiver og elementer av betydning for kommuners konkurransekraft En positiv holdning og optimisme er en sterk drivkraft for god utvikling

Analyse- og forståelsesmodell Kommunens konkurransekraft Human- kapital Sosial kapital Kommunalt konsept Struktur- kapital Relasjons- kapital

Kommunalt konsept Naturgitte fortrinn Lokaliseringsmessige fortrinn Stedsutvikling Sentrumsutvikling Finansiell infrastruktur Lokal strategi Sosio-kulturelle forhold

Strukturkapital Ikke materielle verdier som eksisterer uavhengig av enkeltpersoner Unik posisjon Lokale prosesser

Humankapital Knyttes til enkeltpersoner Lederskap Organisasjoner Bedrifter Individer

Relasjonskapital Nettverk Merkevare Kunder

Sosial kapital Forvaltes av det frivillige organisasjonslivet Tillit og gjensidighet Medborgerlig engasjement Kollektiv trivsel Normer og nettverk Ta vare på de sosiale plattformer som tilbys