Utgangspunkt Kulturvirksomheter kan være en viktig faktor for sosio- økonomisk og bedriftsøkonomisk utvikling; både på nasjonalt, regionalt og lokalt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Intro til INTRO Andreas Wefring Charlotte Engelmark
INTRO - søknadsfrist 15.april
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Tromsø 5 september 2006 Astrid Bjerke EU-rådgiver Norsk kulturråd
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Porsanger i utvikling KF
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Den ideelle kommunesammenslåing
Møte mellom Hordalandsbenken og Bergen kommune 3. januar 2012 Byråd for kultur, Næring, Idrett og Kirke Gunnar Bakke.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
D2275 Samfunnsprosjekter – Stjørdal 2. Februar Samfunnsprosjekter Distrikt 2275 Arne Markussen Knut Sletten.
Strategi og handlingsplan
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
1 DA-fondet LandbrukReiselivSMB/Ind.Etabl./Entr. IN Hedmark Departementer Marked/kunder Regionale fortrinn Trender -Innlandsindeksen -Næringsanalysen Norges.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Vestfold filmforum Ble stiftet i januar 2010.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Tenke, utvikle og handle sammen Bransjetreff Virke Kultur, Oslo 5. september 2013 Sidsel Hindal, Kulturrådet.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Storbyene som utviklere av kulturnæringene
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Konferanse om generell kulturlov Innspill fra KS Kultur- og kirkedepartementets konferanse 21.april 2006 Black Box Teater Eva Lian, direktør i KS.
Halti Næringshage AS. Aksjonærer i Halti Næringshage er Søndre Eiendom AsStatskog SF Ymber ASNord Troms Regionråd DA Yttregaard Reklame ASNorveg As Reisafjord.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Telemarksforsking-Bø Instituttpresentasjon Kompetansemeglerprogrammet Kongsberg Direktør Karl Gunnar Sanda.
Regionale forskningsfond
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Framtid - Samspill - Skaperglede
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Knut Liestøl Programstyreleder
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Den kulturelle skolesekken
STRATEGISK NÆRINGSPLAN FOR TROMSØ-REGIONEN - forprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Utgangspunkt Kulturvirksomheter kan være en viktig faktor for sosio- økonomisk og bedriftsøkonomisk utvikling; både på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå. Dette er slått fast i (drøssevis av) rapporter, utredninger og politiske utsagn. Likevel: Kulturentreprenører har mottatt svært lite støtte for å utvikle sin forretningsmessige virksomhet. Når kulturnæring kan være så viktig, hva skyldes det da? – Virkemiddelapparatet – Kulturnæringsuvøvere INTRO er en nasjonal pilot for å arbeide med dette

Hvorfor kulturnæring Et personlig eksempel – Oldefadern – Bestefadern – Fadern – Mæ – Ungan mine Samfunnet endrer seg – Hvor skapes økonomiske verdier – Hvordan skapes økonomiske verdier – Hvem skaper økonomiske verdier

Hva er kulturnæring Kultur Forretningsvirksomhet «Næringer som framstiller mer eller mindre kommersialiserte kulturelle uttrykk som primært kommuniserer gjennom estetiske virkemidler som symboler, tegn, farger, bevegelse, form, lyder og fortellinger» Konkret – Musikk, film, scene, visuell, litteratur, design, spill, arrangør,…. Hva er ikke kulturnæring – Institusjon, kommunale, reiseliv, amatørvirksomhet, … Gråsoner

Om INTRO Forprosjekt til INTRO Søknad til RDA og Fylkesrådet (og Kulturdept) Tilsagnsbrev – Proaktiv enhet (Fra RDA-styret) – Fondsmidler (fra Fylkesrådet) – Saksbehandling (fra Kulturdepartementet) En viktig forutsetning – Kommunalt næringsfond – Eget styre for vedtak i tildelingssaker og for strategiutvikling (styret er oppnevnt av politisk nivå, først kommunestyret nå byrådet. ) – Administrativt underlagt Kultur&idrett

Oppdraget Klare føringer på hva INTRO skal gjøre Klare føringer på hvordan INTRO skal arbeide Fokus på Tromsø-regionen Diskusjon om bruk av RDA-midler utenfor Tromsø er egentlig «ei anna skål» men vi merker andre kommuners interesse for dette

Etablering Det første styret oppnevnt av Tromsø kommunestyre, ultimo april 2010 Administrasjon ansatt og tiltrådt 1. juni 2010 Første utlysning 15. september 2010, med søknadsfrist 15. oktober Utallige møter, individuelle veiledninger etc. underveis. Samarbeid internt i Tromsø kommune Samarbeidsavtale med Innovasjon Norge

Mål og mandat Mål: Styrke Tromsø-regionens attraktivitet Mandat: Næringsutvikling innen kultursektoren Investere i prosjekter som dreier seg om forretningsutvikling Profesjonalitet og økonomisk verdiskaping Talentutvikling Kunnskapsutvikling Proaktiv virksomhet

Skal ikke bare utlyse midler og så vente på søknader Stimulere utvikling Utvikle målrettede utlysninger Samordne initiativ fra kulturnæringsaktører Koordinering innen virkemiddelapparat Kunnskapsutvikling Synlighet eksternt (lokalt/nasjonalt)

Kunnskapsutvikling Egne erfaringer Utredninger Følgeforskning/evaluering Mandat Organisering Resultater

Ordninger INTRO Talent Hovedfondet

INTRO talent, I 4 utlysninger pr. år Typisk størrelse : 20 – 25 tusen kr For personer mellom 18 og 30 år For personer som vil teste ut muligheter for en profesjonell karriere Kan inneholde produksjonsstøtte Saksbehandling kjøpes fra TVIBIT, Kulta, Rådstua Avgjørelse tas av INTRO

INTRO talent, II Fakta o 200søknader totalt o 52 bevilgninger o Total bevilgningssum : ca 1,2 MNOK o Gjennomførte prosjekter: ca 15

Hovedfondet Forprosjekt Hovedprosjekt INTRO-stigen NN+ Andre ?

Forprosjekt Idefasen må være gjennomført Undersøke om en ide kan realiseres Søknad må inneholde forretningsmessige ambisjoner og skisse til en forretningsplan Kan inneholde pilotforsøk Etter forprosjektfasen må en forretningsplan være etablert Max bevilgning Kan avgjøres administrativt Innhenter faglig vurdering som administrasjonen bruker for beslutning

Hovedprosjekt Det må foreligge en dokumentert forretningsplan Forretningsmessig utviklingsprosjekt (ikke produksjon) Intervjues av kompetent og habilt fagpanel Administrasjonen bruker fagpanel for å lage innstilling til styret Vurderes i forhold til forretningsplan, prosjektplan og sammenheng mellom disse Vurderes i forhold til hovedkriterier og prioriteringskriterier om økonomisk verdiskaping

INTRO-stigen En del av hovedfondet For utøvende aktører på veg mot profesjonell karriere Branding, markedsføring, profilering Baseres på en gjennomført produksjon som skal lanseres nasjonalt Mentor-støtte

NN+ Samarbeid mellom Rytmisk kompetansenettverk, Nordnorsk Filmsenter og INTRO 5 utvalgte musikkaktører (etter søknad og grundig vurdering) Workshops for musikkaktører (åpent) og videoprodusenter Pitching og valg av mot videoregissør og -produsenter Produksjon av musikkvideo Presentasjon på TIFF 2013 INTRO finansierer lansering, markedsføring, profilering Gjelder for hele Nord-Norge

Hovedfondet Forprosjekter behandles løpende Hovedprosjekter, INTRO-stige behandler 2 ganger pr. år NN+ er en «pilot»

Hovedfondet INTRO – stigen : 10 prosjekter, sum 1,2 MNOK NN + : 5 prosjekter, sum 650 MNOK Forprosjekter: 35 prosjekter, sum 5,5 MNOK Hovedprosjekter: 50 prosjekter, sum 19 MNOK

NÅSITUASJON LØNNSOM, SOLID OG VARIG VIRKSOMHET P1 P2 Pn VIRKSOMHETSPLAN Markedspotensial Langtidsbudsjett Operasjonalisering Prosjektplan INTRO STØTTER PROSJEKTER Søknadsvurdering

Ramme Kjerne

Verdiskapingspotensial Første ledd: Arbeidsplasser & økonomi hos søker Andre ledd: Arbeidsplasser & økonomi i øvrig kulturnæringsliv Tredje ledd: Arbeidsplasser & økonomi i øvrig næringsliv Fjerde ledd: Samfunnsmessige ringvirkninger Viktigst: Verdiskaping i første og andre ledd Teller +: Verdiskaping i tredje ledd

Resultater Nyetableringer/re-etableringer : ca. 20 Bidrag til konsollidering/ videreutvikling: ca. 25 Flere virksomheter «in-pipe» Lokal entusiasme i kulturnæringen i Tromsø Nasjonal anerkjennelse Positiv omdømmebygging i og av Tromsø Utvikling av kunnskap om næringsutvikling i kultursektoren

Erfaringer Hvem har fått støtte og hvorfor ? Forretningsorientering vs. produksjonsorientering Markedsorientering Marked ? Distribusjon? Markedsføring?? Salg ? På tide å skjerpe forretningsprofilen ytterligere

Veien videre Skal kulturnæringen være næring og økonomi må den generere økonomi, ikke bare motta støtte! Kulturnæringsutvikling må forankres i næring, med «innspill» fra kultur. INTRO setter fokus på dette.

Utdanning & karriere Faglighet & kulturell kompetanse/dyktighet i botn Forretningsmessig forståelse & kunnskap Skoleverket, entreprenørholdning Ungt entreprenørskap Utdanning på UoH-nivå Skrikende behov for mer komplette bransjer

Jobbmuligheter Innenfor kulturinstitusjoner og store virksomheter er det en del muligheter (festivaler, teater, orkester, ….) De fleste muligheter ligger innenfor egne virksomheter (free-lancing), evt. i samarbeid med institusjoner & store virksomheter God utøvelse av entreprenørskap i kulturbransjen er derfor helt essensielt dersom man skal kunne leve av dette.ø