Knut-Arne Futsæter TNS Gallup

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Litt mer om PRIMTALL.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Bøker og lesere - markedsundersøkelse 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
EM HÅNDBALL 05. – 15. desember TV-sponsorene er blitt eksponert 116 ganger, de 10 dagene EM 2002 gikk av stabelen! Dette inkluderer også et fåtall.
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Lesing av magasiner 2016/2017: Vekst i magasinmarkedet
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Knut-Arne Futsæter TNS Gallup Medieutviklingen En oppdatering av medieutviklingen –med fokus på de unge i alderen 12-19 år. Jeg har noen ganger brukt 12-19 år og andre ganger 13-19 år. F&M byttet til 12 år høsten 2004. Kilder: F&M, PPM og TV-meter Folks Medievaner 2006 Knut-Arne Futsæter TNS Gallup http:www.tns-gallup.no/medier

1. Avislesing

Færre avislesere 84% leser minst en avis en gjennomsnittlig dag (mandag-søndag) som er en tilbakegang på seks prosentpoeng fra toppåret 1997 hvor det var 91% som leste minst en avis. Vi leser i snitt to aviser daglig. Av de 154 avistitlene som ble målt, har 29 titler fått flere lesere og 68 færre. Samlet sett er det en tilbakegang fra 2004/2005 til 2005/2006. Samlet sett går de 18 største avisene tilbake fra 2004/2005 (05/2) til 2005/2006 (06/2). VG og Dagbladet taper hver for seg over 60.000 lesere. Nisjeavisene har en forholdsvis stabil utvikling. Morgenbladet og Klassekampen øker relativt sett mye, mens Dagsavisen taper flest lesere. Av de 113 lokal- og regionavisene, som har under 90.000 lesere, har 21 aviser fått flere lesere og 24 færre. Samlet sett er det en stabil utvikling for denne gruppen. De målte lørdagsutgavene går samlet tilbake med 4% og søndagsutgavene går tilbake hele 6%. Flere helgebilag går også tilbake. Videre er det slik at det leses færre aviser på mandager. Nisjeavisene: Nationen, Fiskaren, Fiskeribladet, Dagens Næringsliv, Dagsavisen, Finansavisen, Klassekampen, Morgenbladet og Vårt Land. Kilde: Forbruker & Media.

Antall leste aviser: Vi leser to aviser hver dag I snitt leser vi 2,0 aviser på en gjennomsnittlig dag. Menn (2,1), de i aldersgruppen 40-59 år (2,3) og de med mer enn 4 års utdanning på universitet eller høyskole leser flest aviser (2,5). Det er ingen større endringer fra 2004/2005 til 2005/2006. Kilde: Forbruker & Media.

Utvikling for de største avisene Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

Dagbladet og VG taper flest lesere Kilde: Forbruker & Media. Endringer i antall lesere 2004/2005 – 2005/2006 for de 18 største avisene. Utregningene er gjort med bakgrunn i de absolutte tallene, altså inkl. desimaler. Mange av endringene ligger innenfor feilmarginene (se siste side).

Avislesing blant 13-19 åringer i 1996 og 2005/2006 Dagsavisen og Vårt Land har relativt sett tapt mest fra 1996 til 2005/2006. Deretter følger de fleste regionavisene (med unntak av Romerikes Blad), Aftenposten og Dagbladet. Dagens Næringsliv og Finansavisen har derimot fått flere lesere blant ungdom. Kilde: Forbruker & Media. Prosent

Avislesing blant alle og 13-19 åringer Relativt sett står nisjeavisene og Aftenposten svakest blant tenåringene. Deretter følger de større regionavisene. VG og Dagbladet står derimot like sterkt blant tenåringene som blant resten av befolkningen. Nisjeavisene har indeks på 22-55% Regionavisene 63-85% VG og Dagbladet 98-99% Kilde: Forbruker & Media. Prosent

De unge har andre preferanser Use of the internet in Norway (1): Access to the internet Det er flere som er interessert i å lese både redaksjonelt stoff og annonser blant ungdom nå enn for 5 år siden. Dette gjelder for eksempel nyheter, helse og samliv, data/Internett og kultur. Andre preferanser: Mindre nyhetsorientert. Med unntak av viktige og dramatiske hendelser, krim Musikk, kino, data/mobil,IKT, sport, kjente personer Moter, trender, reiser Skole utdanning Elektronikk: Det nyeste innenfor, pc, mp3, mobil osv. Forbrukertester og utprøvning MEN DE ER BETYDELIG MER INTERESSERT I Å LESE ANNONSER, SPESIELT INNEN BIL, DATA, MOBIL, BRUNVARER, SPORT, UTELIV, KLÆR, SKO, UNDERHOLNING Uttrykksform og språk Større skrift og flere bilder, faktaruter, overskrifter Korte intervjuer og artikler Bruk farge Fokus på hva ungdommen er opptatt av, og hva som skjer rundt dem. Snakke ungdommens språk på en ukomplisert måte Prosentandel som er ”Meget interessert” blant 12-19 åringer Kilde: Forbruker & Media 05/2. 9

2. Radiolytting

Lavere lyttertid i 2006 Første halvår i år har vi brukt 135 minutter i snitt per dag, mot 145 minutter for tilsvarende periode i 2005 (1Q - 2Q). Alle ukedager. Kanal 24 kom på lufta i 2004. Kilde: TNS Gallup Radio F&M. 1Q-2Q 2005/2006. Alle ukedager. Minutter

Lyttertid 1992-2005: Hverdager Tid i min Radio NRK P4 Lyttertiden har økt fra 142 minutter til rekordåret 2004 med 162 minutter. Mens det var lokalradioene som tapte for P3 I 1993, var det P4 som tapte lyttertid til Kanal 24 I 2004 – dog LANGT mindre enn de aller fleste hadde trodd. Lokalradio Kanal 24 Kilde: TNS Gallup Radio. 60.000 intervju pr. år. Hverdager. 9 år eller eldre.

Lyttertid 1997-2005 blant 9-19 åringer Tid i min Den totale lyttertiden er stabil på rundt 1 time. MEN Petre har redusert sin lyttertid fra 28 min. til bare 8! P4 går fra 18 min. til 13. Lokalradio øker fra 11 til 21. Radio 1/SBS og Energy har økt mye de siste åra. Det har de siste åra skjedd profesjonalisering av radiobransjen med fokus på unge målgrupper. De unge bruker også mer tid på spill, data og MP3. Kilde: TNS Gallup Radio. 60.000 intervju pr. år. Alle ukedager.

Daglig dekning august: PPM 70% av 12-19 åringene lytter på radio. NRK P1 og P4 er størst med 35% dekning. Deretter følger NRK P3 med 17% og Kanal 24 med 12%. NRK P3 er den eneste kanalen som står sterkere blant de unge. Alle ukedager. Betydelig høyere tall med PPM, spesielt for P1 og P2. Det ligger nok en feilkilde i CATI i at de unge hører på P1 pga at noen andre har valgt kanalen, men de greier ikke å huske det når vi spør. Kilde: PPM August 2006. Alle ukedager. Prosent

3. TV-seing

Stabil TV-seing Første halvår i år har vi brukt 169 minutter i snitt per dag, mot 172 minutter for tilsvarende periode i 2005 (1Q - 2Q). Forholdet mellom TV-kanalene er relativt stabilt. Minutter Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. 1Q-2Q 2005/2006. Alle ukedager.

Daglig seertid 1983-2005: Økt seertid Minutter Vi bruker betydelig mer tid på TV totalt nå enn for 10 år siden. I 2004 var det både fotball VM og OG LIGNENDE, og nordmenn har aldri tidligere brukt så mye tid på TV. Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel 2000-2005, 1992-1999 NRK Forskningen (Norsk TV Meter Panel) Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) og Daglig mediebruk - en oppdatering (Høst 1991).

Seertid 2000-2006 blant 12-19 åringer Tid i min Tilbakegang fra 113 min til 95 min som er 16%. TVNorge og TV3 har tapt mest. Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. 2000-2006. Alle ukedager blant 12-19 åringer.

Daglig dekning for TV-kanaler TV2 er den desidert største kanalen blant de unge. Deretter følger NRK1 og TVNorge. Så kommer TV3 og NRK2. TV3 kanalene, barnekanalene og ikke minst musikkanalene MTV og Voice er det som relativt sett står sterkest blant de unge. De norske kanalene har en meget sterk posisjon også blant de unge. Andre kanaler enn de fem store har kun 15% samlet av den totale seertiden – altså 15% markedsandeler. Prosent Prosent Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. 1Q-2Q 2006. Alle ukedager.

4. Blader og magasiner

Dekning for blader og magasiner En rekke tradisjonelle ukeblader og magasiner står relativt sett sterkere blant 12-19 åringer i forhold til resten av befolkningen. Ungdomsblader som Topp, Playboard, Inside, Spirit og mag har 5-6 ganger høyere dekning blant de unge. Play, PC Games, D!, Film Magasinet, C! og Det Nye har 2-3 ganger høyere dekning blant de unge. Blader og magasiner har høyere indekser enn de aller fleste andre medier. Indekser Prosent Kilde: F&M 06/1.

5. Bruk av Internett og mobile tjenester

Bruk av Internett 1996 – 2006 Hele 78% av 12-19 åringene bruker Internett daglig Prosent Mens kun 24% hadde tilgang til Internett I 1996, er det I 4Q 2005 hele 82% som har tilgang. Nå er det også over halvparten av befolkningen som er på nettet daglig. Kilde: Forbruker & Media. Blant alle.

Daglig antall lesere i tusen 1996 – 2006 Antall personer i tusen *TV2 Nettavisen/TV2.no/Spraydate/Side2 Kilde: Forbruker & Media.

Ukentlig bruk av Internett blant 12-19 åringer De unge bruker de aler fleste tjenestene på nettet hyppigere enn de eldre. Dette gjelder særlig: nedlasting av logo/ringetoner til mobil, nedlasting av musikk, chat/messanger, søk etter data utstyr, info om studie. Det er rimelig å anta messanger, nedlasting av lyd og bilder, spill tar mye tid og kommer i direkte konkurranse med TV, radio og avislesing. iPod, opptakk Det er interessant at de unge i større grad bruker nettet til informasjonsinnhenting for varer og tjenester og for kjøp og salg. Kilde: Forbruker & Media 05/2. 25

Daglig dekning for mobile innholdsleverandører 130.000 personer eller 3% bruker minst en mobil innholdsleverandør i løpet av en dag. VG Mobil har 44.000 daglige brukere, NRK Mobil 26.000 og TV 2 Mobil 25.000 . Samlet er det 78.000 som bruker andre innholdsleverandør enn de seks målte. Tall i tusen Kilde: Forbruker & Media 2Q 2006. www.tns-gallup.no/medier

Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold 10% bruker mobilt medieinnhold minst en gang i løpet av en uke. 14% av mennene bruker mobilt medieinnhold , mens kun 6% av kvinnene er brukere. 18% av aldersgruppen 12-19 år og 16% av aldersgruppen 20-39 år, bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 2Q 2006. www.tns-gallup.no/medier

6. Mediehusanalyser

Dagbladet nett større enn papir! Dagbladet samlet totalt (trykt og/eller Internett) 1.275.000 personer i løpet av en dag. I 2005/2006 leste 745.000 Dagbladets trykte utgave, mens 764.000 leste Dagbladet.no på nettet. Kilde: Forbruker & Media. Daglig antall tusen lesere

Daglig dekning for Dagbladet Dagbladet samler 30,9% av befolkningen daglig, og 35,7% i aldersgruppen 12-19 år. Dagbladet Nett og Mobil har høyere dekning blant ungdom enn resten av befolkningen. Kilde: Forbruker & Media. 06/2 2005/2006. www.tns-gallup.no/medier Prosent

Samlet daglig dekning for nasjonale mediehus TV 2 gruppen samler 75% av 12-19 åringene. TV 2: TV2, TV2 Tekst-TV, TV2/ Nettavisen/Spraydata /Side2, Kanal 24, TV2 Mobil NRK samler hele 82% av befolkningen daglig, men bare 59% av 12-19 åringene. NRK: NRK1, NRK2, Tekst-TV, P1, P2, P3, andre stasjoner, NRK.no, NRK Mobil VG samler 47%. VG: Papir, VG Nett og VG mobil. Dagbladet samler 31%. Dagbladet: Papir, Dagbladet.no og Dagbladet mobil. Aftenposten samler 24%. Aftenposten: Aftenposten Morgen, Aftenposten Aften, Aftenposten.no og Aftenposten Mobil . Prosent Kilde: Forbruker & Media. 06/2 2005/2006. www.tns-gallup.no/medier

7. Samlet mediebruk og medietrender

Medieutviklingen 1960 - 2005/2006 Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2005/2006. http://www.tns-gallup.no/medier Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

Internett er større enn papiravisene blant tenåringene Den daglige dekningen for TV er stabil og ligger i 2005/2006 på 87%. Papiravisene taper terreng, og 73% leser aviser. Internett fortsetter å vokse, og hele 76% av 13-19 åringene bruker nettet daglig. Radiolyttingen er forholdsvis stabil og 53% lytter på radio en gjennomsnittlig dag. Kilde: Forbruker & Media. Daglig dekning 13-19 år. Prosent.

Dekning blant ungdom TV2 (66%) er Norges desidert største medium blant ungdom. Deretter følger TVNorge (44%) og NRK1 (36%). Førts kommer det tre radiokanaler, så VG papir, Tv3 og deretter to nettaviser. Først på 8 plass kommer den første radiokanalen. Prosent Kilde: Forbruker & Media 2005/2006. www.tns-gallup.no/medier

Oppsummering (1) Avis Radio TV Færre leser aviser. VG og Dagbladet taper flest lesere. De aller fleste avisene har tapt mange unge lesere de siste 10 åra. De unge leser aviser, men de har andre stoffpreferanser. Radio Lavere lyttertid i 2006. NRK taper blant de unge, mens de kommersielle radiokanalene vinner. TV Stabilt TV-konsum i 2006, men tenåringene bruker mindre tid på TV.

Oppsummering (2): Medietrender blant ungdom Papiravisene taper lesere TV-kanalene taper seere Radioen står svakt Internett vokser fremdeles sterkt Går vi fra passiv til aktiv mediebruk – interaktivitet og selvproduksjon Fra massekommunikasjon til mellommenneskelig kommunikasjon Youth (9-19 years) could inform us of emerging cultural and social changes and youth tend to be early adopters and innovative users of new technology and media (Livingstone 2002).