IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
«Forbedringsprosess(en)»
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Prosjektavslutning og sluttrapport
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
IHR – Studier Status – videre arbeid med prioriterte områder og ”andre mindre tiltak”
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier - med dokumentasjon.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
IHR-Studier Mal rapportering 1. mai 2011 Versjon til Implement forut for workshop 27. april.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
IHR – Studier Studentparlamentet 13. oktober 2011.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
IHR – Studier Status – videre arbeid Foreløpig organisering H11 Plangruppe IHR-studier: Leder: Jenny Nornes (SV/STA) Plangruppedokumentarist:
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
IHR – Studier Studieadministrasjonsmøte, SV
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
IHR – Studier Oppstartseminar, Leangkollen
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Internt handlingsrom (IHR)
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for fagstøtte
Presentasjon for Studiekomiteen
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes

Bakgrunn for Internt handlingsrom(IHR) Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar til å understøtte kjerneaktiviteten.” ”…administrative oppgaver skal sees mer i sammenheng, og kompetanse skal utnyttes bedre på tvers av nivåer.” Styrevedtak fra juni 2010: utarbeide en plan som beskriver utvikling og dimensjonering av administrasjonen ved hele UiO

Overordnede mål Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene til primærvirksomheten: forskning og utdanning

Mandat Utnytte kompetanse og resurser på tvers av nivåene gjennom en hensiktsmessig arbeidsdeling Øke kvaliteten og motivere til en kultur for kontinuerlig forbedring Øke student- og medarbeidertilfredsheten Oppnå et redusert administrativt ressursbehov på aggregert nivå Ivareta grenseflateproblematikk mot arkiv og administrative datasystemer Løsningene skal ikke svekke støttetjenestene til primærvirksomheten Skal ikke resultere i at vitenskapelig ansatte får flere administrative oppgaver

Verdistrømmer og verdistrømskategorier KategorinavnVerdistrøm Eksamen og kvalifikasjon Planlegge/gjennomføre eksamen Dokumentere kvalifikasjon Opptak Opptak gjennom NOM (samordna opptak) Lokalopptak Studentmobilitet Studentinformasjon og -oppfølging Studie-/studentinformasjon på web Muntlig studie-/studentinformasjon/veiledning Rekruttere studenter Saksbehandling som en del av oppfølging av studenter Faglig-sosial oppfølging av studenter Undervisningsstøtte og -admin Administrere undervisning Håndtere praksis Kvalitetssikring og forvaltning av studier Kvalitetssikre studier Drive forvaltning innenfor studier Forvalte emner Forvalte studieprogram Forvalte og følge opp regelverk Rapportere Styre ressurser Eksterne relasjonerFølge opp/betjene eksterne relasjoner

Tentative hovedmilepæler Milepælsplaner og mandater avklares Kartlegging ferdig 21.sept (vi gjøre en virkelighetssjekk med dere) Diskutere status og overordnet retning med studieledere og direktørnettverk medio oktober Redesign ferdig ca 7. nov Levere belutnings-/høringsnotat ca 1. des Høringsrunde

Overordnede målsetninger for arbeidet H11 1.Studentmobilitet - Godkjenning og innpassing All utdanning som ikke er fra UiO Studenter med opptak på program ved UiO Definert internasjonaliseringsfeltet Skille tunge og enkle saker Ca 4500 saker/år 2. Lokalopptak Laget 4 saksfamilier der alle lokalopptak inngår Masterprogrammer, praktisk pedagogisk utdanning og Selvfinansierende mastersøkere er prioritert Ca søkere/år

Status Kartlegging ferdigstilt Policy-avklaring med linjen Ferdigstille anbefaling Mål Forenkling, bruke mindre admin. ressurser Følge regelverket SFB-opptakStudiekvalitetsrapporten Mål Forenkling, bruke mindre ressurser Fokusere på det som gir relevant og nyttig informasjon Status Skal inngå i tertialrapportering Kvalitetssystemet revideres Færre rapporter og sjeldnere frekvens Status Policy-avklaring med linjen Ses i sammenheng med omorganisering KA Mål Redusere feil Hensiktsmessig arbeidsdeling Avklare ansvar og myndighet Rombooking utenom FinnRom Status Innhenter kommentarer fra fakultetene Mål Bestemme hva som skal registreres hvor Unngå dobbeltregistrering Registreringsrutiner i FS og Ephorte Andre mindre tiltak

Prioriteringer fremover - forslag Inn og utreisende utvekslingsstudenter (bygger på gruppe 1) Kartlegge arbeidsprosesser og identifisere problemområder. Legger vekt på opptak av innreisende utvekslingsstudenter. IS-systemene fungerer ikke godt nok. Uavklarte ansvarsforhold og –linjer Planlegge og gjennomføre eksamen – Ny, store volum Avklare hensiktsmessig arbeidsdeling mellom nivåer. Avveining mellom bruk av administrative resurser og riktig servicenivå. Gjennomgå stordriftsfordeler med fokus på avvikling av skriftlig eksamen. Utrede IT-baserte vurderingsformer. Andre mindre tiltak Oppfølging av gamle delprosjekter

Mer informasjon Kontaktpunkter: Jenny Nornes (plangruppeleder) Gry Anita Hemsing (dokumentarist) E-post: Nettside om IHR-studier: –Oppdateres jevnlig med store og små nyheter fra IHR- studier