”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen HVis du ønsker eget navn mm – må det fylles inn på denne foylen.
10 skip – 6 linjer – 10 havner - 3 800 ansatte - 4 land Bergen Oslo E18 Sandefjord Stavanger Larvik E39 Strömstad Kristiansand Hirtshals Frederikshavn E39 Aalborg Aarhus Med SuperSpeed korter vi avstanden mellom Norge og kontinentet. Kjøretiden fra Hamburg og Hirtshals er ca 5 timer, og i oktober 2004 ble det åpnet motorvei helt inn til vår ferjeterminal i Hirtshals. Havnene og flåtestrukturen åpner også for fleksibilitet med rask transport til og fra Norge, eller behagelig cruise til Oslo, Stavanger og Bergen. Med etableringen i Bergen og Stavanger åpner vi også for attraktive reiseruter mellom øst og vest. E45 Kiel Hamburg
Resultater og nøkkeltall Driftsinntekter 2005: NOK 4 682 mill. NOK 3.944 i 2004 Resultat 2005 før skatt: NOK 256 mill. NOK 263 mill. i 2004 Totalt ansatte inkl deltidsansatte 3.827 Budskapet: Color Line er i rute i forhold til de betydelige investeringene og tilpasningene selskapet har gjort i fm nye, fremtidsrettede skip og konsepter. Men, igjen; at vi naturlig nok står foran store omstillinger i tiden som kommer – og trenger personell som er lojale, resultatorienterte og viser endringsvilje. Understrek også sterkt at nettolønnsandelen i 2005 utgjorde ca 250 mill. Hvis dere da ser på resultat før skatt og evt skulle trekke fra nettolønnsandelen så skulle dette tale for seg selv.
Passasjerer 2005 Tidenes beste, mer enn 4,4 millioner passasjerer Total vekst 2004-2005: 5% Økning i tyske passasjerer 24% (125.000) Antall tyske gjester totalt 610.000 M/S Color Fantasy - 577 000 passasjerer 40% økning på Oslo-Kiel totalt M/S Prinsesse Ragnhild på Vestlandet 184.000 gjester 2005 (8 driftsmåneder) Understrek at det går bra med Color Line, men påpek allerede her at videre utvikling er avhengig av vi alle må være forberedt på endringstiltak, rasjonalisering og tøffe tider. Men dette skal skje i et positivt miljø preget av høyt engasjement – noe som er et felles ansvar
Cargo 2005 Total vekst 2004-2005: 12% Totalt fraktenheter 177 195 (all time high) 2001 2002 2003 2004 2005 10000 17000 Volumvekst 2001-2005 (TEU) Veksten tilsvarer omtrent gjennomsnittelig vekst i det europeiske markedet. Både norske myndigheter og EU-kommisjonen ønsker å flytte trafikk fra vei til sjø/bane.
Passasjerstatistikk Color Line 2005 Linje 2005 2004 Endring % Kristiansand – Hirtshals 1 054 141 1 125 559 -71 418 - 6,8 % Larvik – Frederikshavn 576 481 650 807 -74 326 -12,9 % Larvik – Hirtshals 43 895 34 408 9 487 21,6 % Sandefjord – Strømstad 1 202 216 1 234 726 -32 510 - 2,7 % Oslo – Hirtshals 526 205 560 964 -34 759 - 6,6 % Oslo – Kiel 846 375 604 820 241 555 39,9 % Bergen – Stavanger - Hirtshals 183 759 100,0 % Totalt 4 433 072 4 211 284 221 788 5,0 % Senere i foredraget kommer vi tilbake til generelle trekk ved markedet. 183 759
10.12.2004: Ny tidsregning i Color Line
Dåp 10. desember 2004 i Oslo
Målrettet tonnasjefornyelse Total investering ca. NOK 7,5 milliarder 2008: Superspeed 2 > Larvik – Hirtshals 2007: Superspeed 1 > Kristiansand – Hirtshals 2007: M/S Color Magic > Tyskland - Norge 2004: M/S Color Fantasy > Tyskland – Norge Hvis det blir spørsmål om design-agreement ’Cruise’, så må det understrekes sterkt at det er langt frem til en evt beslutning om kontrahering. Dette er pt et utviklings- og læringsprosjekt.
MS Color Magic Dåp i Kiel september 2007
Typer transportmiddel til og fra Norge Color Line 14 % buss Bil 32 % Andre rederier 5 % Fly 35 % Fra 2004: Kilde TØI
Reiselivsutvikling På verdensbasis steg utenlandsreiser med 5% i 2005. Noen utviklingstrekk Europeisk reiseliv Storbyferie +20 % Vinterferie +12 % Fjellferie + 8 % Sol og strand + 3 %
Veksten i norsk reiseliv vil måtte komme fra de nære, internasjonale markedene Norge: 2,5 mill Danmark: 14,7 mill tyske over-nattinger årlig
Det tyske feriemarkedet til utlandet 55 mill reiser - en økning på 4% fra året før Prefererte reisemål for tyskerne i 2005 Spania 21 % Østerrike 14 % Italia 13 % Frankrike 7 % Tyrkia 7 % Nederland 4 % Amerika 4 % Hellas 3 % Asia/Pasific 3 % Norge 0,6%
Vestlandet og Oslo er inndrivere Trondheim Oslo Bergen Stavanger
Oslo: Økende betydning for reiseliv Transformasjon til en internasjonal by Byutvikling Nye og unike attraksjoner Terminal området – ”a gateway to Norway” Nytt operahus i 2008
Det er penger i opplevelser - De kreative bransjer har langt større vekstrater enn næringslivet samlet
Alle suksesser må ha unikhet I hvilken grad vil produktet være: Verdifull? Sjelden? Kostbar å God organi - Konkurranse Inntjening imitere? sering? situasjon Nei __ __ Nei Svak Ingen Ja Nei __ Som andre Normal Ja Ja Nei Foreløpig Midlertidig for del Høy Ja Ja Ja Ja Varige konk. fortrinn På lang sikt Høy
Opplevelsesøkonomi er verdiskaping basert på opplevelser, og der opplevelsens andel av og integrasjon i produktet kan variere M/S Color Fantasy The world largest cruise ship with car decks Observation Lounge Spa & Fitness Center Tower Nightclub Fantasy Showlounge Color Conference Center Teens Plaza Sports & Burger Bar Aqualand Cosmopolitan Gourmet Oceanic A La Carte Tax Free Market Casino Grand Buffet Exhibition Reception Promenade Café Mama Bella Pizza Tapas Bar Donkey Pub Color Shop Fashion Boutique Perfume & Cosmetics Childrens Playroom Fantasy Promenade Golf Simulator
Color Line terminalen utgjør en viktig premiss for byutviklingen
Space Group Løsning mot dagens arealer Fremtidsrettet terminal Gode siktlinjer Strandpromenader Åpner for spennende byutvikling
M/S Color Fantasy – en industriell suksess Estimert forbruk i Norge NOK 583 mill. Ca NOK 160 mill av forbruket skjer i Oslo. Den totale forbruksveksten i Norge fra 2004 som følge av Color Fantasy er nesten 40 prosent. Utgjør i overkant av 1/5 av det tyske turistforbruket i Norge. Forutsetter vi at andre nasjonaliteter har samme forbruksmønster som tyskerne, blir det direkte totalforbruket ca NOK 900 mill i 2005. Kilde: Horwath Consulting
Fjordbyen som transformasjonsprosess Reiseliv er blant de næringer som øker mest Kultur og opplevelser blir avgjørende i den regionale konkurransen om turisme Å reise er en dannelsesprosess og en jakt på kultur og opplevelser som matcher din livsstil og dine idealer
Fremtidens reise er startet. Samordning og samarbeid er nøkkelbegreper.