1 Oslo som cruisedestinasjon. 2 Cruiserederienes vurderinger ved ruteopplegg De viktigste kriteriene: Kjent navn Unikt tilbud Bredt tilbud av opplevelses.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
BankID i Vital Forsikring ASA
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Hummer på Kvitsøy - status
Markeder med asymmetrisk informasjon
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Presentasjon av rapport 8. november 2006
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Bærekraftig utvikling Sumhuset, Trondheim 15. mai 2007
Havnedirektør, Bodø havn KF
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Samdata 2012 Somatikk.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Fra regional flyplass til global aktør
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Utskrift av presentasjonen:

1 Oslo som cruisedestinasjon

2 Cruiserederienes vurderinger ved ruteopplegg De viktigste kriteriene: Kjent navn Unikt tilbud Bredt tilbud av opplevelses – og utfluktsmuligheter Miljø og sikkerhet Havnens infrastruktur Muligheter for fremtidig vekst Logistikkhensyn og markedsføring

3 Tilbudet i Europa De store snuhavnene Nord-syd havner Cruise til de britiske øyer Baltiske cruise Norske cruise

4 Viktige aktører Destinasjonen Havnen Destinasjonsselskapet Leverandører av varer og tjenester til skip, mannskap og passasjerer

5 Viktige aktører (forts.) Cruiseagenter Skipsagenter (skipets behov) Turoperatør (excursion agent)

6 Rederier 120 rederier i verden som tilbyr cruise som ferie Domineres av tre store grupperinger som har 73 % markedsandel Carnival Group 42 % Royal Caribbean International 21 % Star Group 10 %

7 Utvikling av skip Små skip – inntil 250 pax, lengde 120 m Middels store skip – 250 – 1000 pax, lengde 120 – 220m Store skip – 900 – 3500 pax, lengde 200 – 350 m Ca. 190 cruiseskip med senger Kapasitetsøkning fra 1993 – 1999 var på 71 % 23 nye cruiseskip i bestilling for levering før 2009 med plass til over pax. I gjennomsnitt senger per nye skip

8 Middelhavet og Nord-Europa i vekst Baltiske cruise: - Største havnene er: St. Petersburg, København, Tallin, Stockholm og Helsinki - Oslo (40% Norges-cruise, 60 % baltiske cruise) -Oslo betydelig potensial for videreutvikling

9 Baltiske cruise Tallin322 anløp pax St. Petersburg 300 anløp pax København283 anløp pax Helsinki247 anløp pax Stockholm259 anløp pax Helsingborg 6 anløp pax

10 Norske cruise Bergen246 anløp pax Geiranger159 anløp pax Oslo145 anløp pax Flåm129 anløp Nordkapp104 anløp pax

11 Trender / utviklingstrekk Etterspørsel: Cruisetrafikken har globalt hatt en årlig vekst på 10% de siste år Ekspertenes anslag for årene fremover varierer mellom 6 – 10 %. 7 – 8 % anses som sannsynlig. Dette gjelder også for Nord-Europa. Temabaserte cruise øker: party og sol, natur, kultur Norske havner har mange fortrinn og kapasitet for vekst

12 Trender / utviklingstrekk (forts.) Større skip Flere fasiliteter om bord Kaianlegg, logistikk og de landbaserte tjenestene må tilpasses de store skipene Ca. en ukes cruise Cruiseturisten blir stadig yngre Nye aktiviteter på land etterspørres

13 Trender produkt Freestyle Cruising Utvendig balkong Spa- og velvære EasyCruise

14 Trender marked Yngre Cruise kombineres med landopphold før/etter Nasjonale varemerker selger Repeaters øker Variasjon i tilbudet – svært dyrt eller rimelige cruise Internett-bestilling øker Sikkerhet fokuseres sterkt Miljø er viktig faktor Ekspansjonsmuligheter teller i en næring med stor vekst

15 Økonomisk betydning Skipets forbruk – avgifter (statlige og havne-) og kjøp av varer og tjenester både til selve skipet og passasjer/mannskap Mannskapets forbruk – ulike tjenestekjøp (telefon, tannlege, lege) og ellers som passasjer Passasjerers forbruk – utflukter og shopping Gjenkjøp – passasjerer som kommer tilbake som annen type turist. Profilforsterkende effekt

16 Økonomisk betydning (forts.) Passasjerforbruk i land: 600 – 1200 NOK Undersøkelse i Stockholm i 2001: 191 anløp = SEK 270 mill = SEK 1,4 mill per skip og SEK per pax Undersøkelse i København i 2004: 264 anløp = DKK 578 mill = DKK 2,2 mill per skip og DKK per pax. I år anslås cruisetrafikken å tilføre byen over DKK 700 mill.

17 Utfordringer og vekst Antall cruisepax i 1990: 4 mill, antall cruisepax i 2004: 13 mill Eventuell fordobling på de neste 10 år Skipenes anløpstidspunkt kan man i liten grad påvirke Ligge for anker er ikke aktuelt Bergen har opp til 7 tilgjengelige kaiplasser for cruiseskip Stockholm og København planlegger for nye og større cruiseterminaler Tallin har åpnet en ”uthavn” 2,5 timers kjøring utenfor byen Kapasitetsproblemer – ”people polution”

18 Utviklingstrekk / trender Cruisemarkedet utvikler seg raskere enn reiseliv for øvrig ( 10 % årlig mot ca. 3-4 % i reiseliv ellers) Flere forhold sannsynliggjør en enda høyere vekst – ny kapasitet, demografiske endringer, markedspenetrasjon Nord-Europa vil ha en sterkere vekst enn gjennomsnittet internasjonalt. Naturligvis usikkerhet m.h.t. en urolig verdenssituasjon og terrortrusler

19 Oppsummering Oslo 2005 Over 100 ulike nasjoner + 28 % i antall pax, + 27 % i antall anløp Fordeling baltiske/norske cruise = 60/40 Gjennomsnitt pax per skip = 1283 pax Fra USA: = 28,4 % Fra Storbritannia:42.635= 22,9 % Fra Tyskland41.656= 22.3 % 2006: 169 skip anmeldt per