Rapport fra ePortfolio 2004 Norge leder an – helt alene? eStandards-prosjektets ePortfoliomøte nov. 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Advertisements

Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Regionene i Europa. Erfaringer vi kan lære av. Åse Erdal Brusselrepresentant KS Frostating, 23. april 2004.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
SFU?. Hva er SFU? Kunnskapsdepartementet ga i brev av NOKUT i oppdrag: å etablere og forvalte en ordning med Sentre for fremragende utdanning.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Fram i lyset, tydeleg Åpen publisering Fagfellevurdering Forskningsformidling MiST oktober 2014 Randi Tyse Eriksen NTNU Universitetsbiblioteket.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
The Lindorff European Credit Outlook 2015
6. desember Trender fra konferansen ”PMI Research Conference 2006” Erling S. Andersen Handelhøyskolen BI
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Integrasjoner og 360°.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Fellesmøte komité 2 & 3 i Istanbul Sonja Steen/president Underkomité Ungdom
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Bærekraftige produktvalg
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Relevant questions for the Reference Group
Using nursery rhymes and songs
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Design driven Innovation Programme (DIP)
The Gains from International Trade
The Nature Index for Norway - a new measure of biodiversity
SRPP Guidance in Norway
The future of Unik Property Management software
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
A review of exploration activity and results on the NCS
1.
Sustainability as practice
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Rapport fra ePortfolio 2004 Norge leder an – helt alene? eStandards-prosjektets ePortfoliomøte nov. 2004

Starten på IMS eP-spec Italia - våren 2003 Drakamp om definisjonen Arbeidsmarkeds- myndigheter mot Pedagogiske miljøer

ePortfolio 2004, La Rochelle

Learning Innovation Forum, California

Initiativ og konferanser i Frankrike Kanada Australia Storbritannia Danmark

Det følgende er eksport av mindmap - underlag for presentasjon (se PDF)PDF

Hva er ePortfolio Typer ePortfolio –Supertyper vurdering presentasjon lærings- (personlig) utvikling –Typer Summativ vurdering Presentasjon Læring, refleksjon og selv-vurdering (PDP) Kompetanseforvaltning I

Hva er ePortfolio Individuell vs institusjonell eP Kunnskapsforvaltning (Knowledge Management) Sosial interaksjon Sosial inkludering: sosiale nettverk, praksisfellesskap, P2P

Hva er ePortfolio Pasientmapper og -fellesskap Metode for å definere –Brukstilfeller –scanario-metode EUN samler stoff

Hva er ePortfolio US vs. europeisk definisjon –a collection of authentic and diverse evidence, drawn from a larger archiverepresents what a person or an organization has learned over time, on which the person or organization has reflecteddesigned for presentation to one or more audiences for a particular rhetorical purpose (EDUCAUSE) The emphasis is on the external purpose: - presentation. –The Netherlands extended the use of e-portfolios for self- reflectionThere is very similar “personal development planning” (PDP) practice in the UK: - a supported process by which an individual develops the ability to understand how and what he is learning, to set himself challenging but realistic goals, and to plan and monitor his progress toward them. This structured process increases the opportunities open to the individual and develops the skills and flexibility required for a modern economy. The emphasis in the US definition is on the external presentation.Here, there is an equal emphasis on the internal processes developing the ability of the learner & leading to the presentation.

Hva er ePortfolio –Forskjell US og Europa:Livslang læring og støtte fra myndigheter og EU

eP bruk i dag Today Assessment / Evaluation Accreditation Employment Teaching and Learning Tool Intellectual property management Future (Closer than we may think) Admissions and Degree Planning Non-traditional Transcript Få har eksempler påePortfolios

eP drivkrefter –Desire for student centric learning model –Secure intellectual property management –Transition from one learning level to another –More evidence needed by employers –Accreditation agencies

Løftene Læringsteori –Itaiensk undersøkelse (med statements) Digitale skiller –Potensial for social inclusion Livslang læring

Løftene Bedre redskap for rekruttering og arbeidsmarkedsmobilitet Relasjoner til økonomiske mål. Lisboaprosesser, kunnskapsøkonomi osv. –ePortfolio 2010

ePortfolio grupper og initiativ Den europeiske dagsorden –Hvem aktive UK –PDP: Personal Development Planning Nederland

ePortfolio grupper og initiativ Danmark Frankrike Italia –Sverige? EiEFL

ePortfolio grupper og initiativ –Intro til eP –EPICC: (ePortofolio Initiatives Co-ordination Committee) UK presentere implentasjonsstrategi på Online EDUCA Berlin des 2004 –These materials will inform a European White Paper on e-Portfolios to be published in 2005.

ePortfolio grupper og initiativ Oppfølging i Norden –Norsk Forbund for Fjernundervisning med konferanse over nyttår –Dansk konferanse til sommeren

Verktøyene OSPI (Open Source Portfolio Intitiative –Mot en referanseimplementasjon av IMS ePortfolio? WS4RL - Web Services for Reflective Learning eP i et livslangt perspektiv - mer enn bare å lese dokumentformater og skaffe lagringsplass –Institusjon med LMS - hva skjer ved oppgradering, nye systemer, overgang til annen utdanning, arbeid?'

Verktøyene Hvordan implentere IMS-spesifikasjonen? –Europeisk applikasjonsprifl –Innsamling av brukstilfeller SPARC ePortfolio.research.iat.sfu.ca

Norske utfordringer/bidrag Digitale mapper i bruk i alle deler av utdanningssystemet innen 2008 (norsk målsetting) USA vs. Europa Videreutvikling av verktøyene –Navigering i læringsmål –Refleksjon og støtte fro sosio-kulturell pedagogikk

Norske utfordringer/bidrag –Kobling mot HR, rekruttering og næringslivets behov Er alle Interessenter om bord? –Arbeidslivsmyndighetenene –Utdanningsmyndighetene - er de virkelig med? –Arbeidslivet

Norske utfordringer/bidrag –Pedagogiske forksningsmiljøer, lørerutdanningsinstitusjoner osv.

ePortfolio 2004, La Rochelle 300 deltakere –USA –Canada –Frankrike –Storbritannia

ePortfolio 2004, La Rochelle –Nederland –Danmark –Australia –Belgia –Sør-Afrika

ePortfolio 2004, La Rochelle –Malaysia –Italia –Finland –En fra Norge Ingen fra Sverige

ePortfolio 2004, La Rochelle ePortfolio 2003 Memorandum of Understanding - ePorfolio for all