Klassikerne møter det moderne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Ola Grøvdal 2010 Media 1 & Tema 2. Målgruppe 3. Valg av medium 4. Innhold 5. Utforming 6. Distribusjon Ola Grøvdal 2010.
SkolebibliotekLøftet
Historiefaget i skolen
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
1 Tema Vg1, kap 2.
FYR Ny GIV
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Faginformasjon om programfagene for
MILEPÆLPLAN FOR EIDET, STRAUME OG STEINE SKOLE Utfordringer, prosess, til ferdig plan.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Læreplanen i eldre historie
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagartikkel – øvelse i fagskriving
Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Analyser en sakprosatekst
Hvordan kan vi bruke det?
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Media og informasjon.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
TIDSLINJER 1.
Læreplanen Historie Vg2.
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Finn bitene som mangler Praktiske oppgaver – søk informasjon på nett.
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
NYREALISMEN Realismen på 1800-tallet ble avløst av nyromantikken og heimstaddiktningen på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av tallet.
Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Norskfaget i ei multimedietid
”Morderne” Fra novelle til film.
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Ny læreplan, nye utfordringer
MONA NIKODEMUSSEN – IKT i læring 1 – TEMA 3 –
MONA1 MONA NIKODEMUSSEN – IKT i læring 1 – TEMA 3 – TVERRFAGLIG PROSJEKTARBEID Jeg har valgt, sammen med 3 andre på studiet IKT i læring 1, og.
LYTT OG LÆR MONA.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Hvordan føre kilder?.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Sammensatte tekster ?.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Litteraturhistorie
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Janne, Tony og Kathrine GLU Innledning Presentasjon Fag Trinn – elevgruppa Disposisjon av fremlegget.
Sammensatte tekster PPU
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Sammensatte tekster ALU
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Klassikerne møter det moderne VIC2RIA Klassikerne møter det moderne

Innledning Fokus på hvordan bruke IKT som en metode i dagens norskundervisning Victoria av Knut Hamsun – en gammel roman  kan dette kombineres?

Mål for arbeidet Få større kompetanse innen IKT med vekt på film som media Vise at vi kan bruke IKT i norskfaget med vekt på gamle klassikere Få fram et godt produkt

Teknikk Fugle/froskeperspektiv Subjektiv kameravinkel Hvorfor ikke ansikt og stemmer? Sephiatoning ved interne analepser Fading mellom tidsskifte

Drøfting Hvorfor og hvordan bruke gamle klassikere i skolen? Kulturarv Kunnskapsløftet

Kunnskapsløftet presentere viktige temaer og uttrykksmåter i sentrale samtidstekster og sammenligne dem med framstillinger i klassiske verk fra norsk litteraturarv: kjærlighet og kjønnsroller(…). delta i utforskende samtaler om litteratur, teater og film

Drøfting Hvorfor bruke film som metode? Motivasjon Aktivisering Konkretisering Visualisering Individualisering Samarbeid

Kilder http://home.no.net/angelus/silje/makvis.htm (08.05.07) http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=114245&visning=5&sortering=2&kmsid=114437 (08.05.07) http://hercules.tk2.no/moller/Minuttfilm/kopioriginaler/virkemidler_i_film.pdf (08.05.07) Lothe, Jackob (2003):Fiksjon og film. Universitetsforlaget.