Faculty of Medicine University of Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Advertisements

Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
1 Fag og etikk i samarbeid. 2 Hvorfor en avtale?2.
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Praksiskonsulentordningen i Norge
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Veiledning av studenter
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Presentasjon av fagseksjonen Kurs Spesialistordningen Veiledning Annen faglig virksomhet.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Skolen – en kommunal virksomhet
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Barn som pårørende.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Barn med atopisk eksem Pårørende samling
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Barn som pårørende.
Telemedisinsk brukerforum/seminar Bergen 16. november 2005.
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Institute of General Practice and Community Medicine IASAM Strategiske planer Forskningsseminar ved Med Fak Ullevål 27. august 2009.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Mandat og rammeverk for evalueringen
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Utskrift av presentasjonen:

Faculty of Medicine University of Oslo

Legers videre- og etterutdanning Fakultetenes rolle Dekanmøtet 31.5.07

Definisjoner (Univett) Videreutdanning Utdanning som gir formell ny kompetanse på høyere nivå eller i bredden etter avsluttet grunnutdanning Etterutdanning Vedlikehold og oppdatering av kompetanse innenfor eksisterende utdanningsnivå og stilling Fjernundervisning (fleksibel læring) Lærer og student er atskilt i rom og/eller tid Internett, e-post, videoprogram, datakonferanser

Universitetet i Oslo Videre-og etterutdanningstilbud Humanistiske fag Jus Matematikk og naturvitenskap Odontologi Samfunnsvitenskap Teologi Utdanningsvitenskap Medisin Ernæringsvitenskap Helsefag Helseledelse og helseøkonomi Internasjonal helse Sykepleievitenskap Legers videre- og etterutdanning Tendens internasjonalt og i Norge: universitetene overtar mer og mer av videreutdanningen EU-direktiv: spesialistutdanning skal gis av akkrediterte utdanningsinstitusjoner

Bakgrunn Grunnutdanningen av leger Turnustjenesten Medisinske fakulteter Universitetssykehus (lokalsykehus, allmennleger) Turnustjenesten Opprinnelig en del av studiet, men overtatt av SHD Turnuskomitéen: med fak, Dnlf, Helsedir, studentene Administreres av SAFH på delegert myndighet fra SHDir Videreutdanning av leger (sykehusbaserte spesialiteter) Dnlf (delegert myndighet fra HOD/SHDir) Utdanningsinstitusjoner Etterutdanning Doktorgradsutdanningen

Legers videre- og etterutdanning (LVE) Eget initiativ Spesialistudannelsen administrert av Dnlf etter et spesialistreglement fra 1918 Fra 1960 samarbeid med universitetetene i Bergen og Oslo: råd for legers videre- og etterutdanning UiO: fast utvalg for LVE fra 1964 Bestemmelser for spesialistutdanningen fastsettes av HOD etter innstilling fra Dnlf

Avtale UiO - Dnlf Spesialitetskomiténe utpeker medisinsk miljø til å arrangere de forskjellige obligatoriske kurs som følger av spesialistreglene Forslag om program og budsjett fremmes overfor Dnlfs koordinatorkontor (spesialitetene delt mellom de fire universitetene) Fakultetes utvalg for LVE vurderer om kurset kan aksepteres i fakultetets kursportefølje ut fra vurdering av faglige, pedagogiske og økonomiske aspekter Dnlf har det administrative ansvar for gjennomføringen av kursene UiO søker hvert om økonomisk garanti fra Utdanningsfond I og belastes eventuelle underskudd Dnlf administrerer også forskerkursene og beregner seg et honorar på 10% av brutto kostnader

Spesialistutdanningen Målstyrt Praktiske ferdigheter Kommunikasjonsevne Etiske holdninger Teoretiske kunnskaper Vitenskapelig innsikt og forståelse Praktisk klinisk tjeneste under veiledning Løpende utdanningsprogram ved sykehusene Formalisert kursutdanning For sykehusbaserte spesialiteter arrangeres nesten alle kursene av de medisinske fakulteter Obligatoriske og valgfrie kurs Hovedprinsipper Nasjonalt perspektiv Avspeile faglig konsensus

Formelle aspekter Krav til kursutdanning i spesialitetene avgjøres av HOD, men delegert til Sentralstyret i Dnlf (i samråd med spesialitetskomitéene) Dnlf har vært delegert godkjenning av spesialister etter Lov om leger (1982) og Lov om helsepersonell (2002) Arbeidsgruppe under HOD vurderte Nasjonalt råd for spesialistutdanning av leger og legefordeling (NR) i 2004 Større fleksibilitet for eierne i spesialisthelsetjenesten SHDir bør godkjenne utdanningsinsitutsjonene etter forslag fra regionale HF (”delegering til yrkesorganisasjon er å anse som en form for egenregulering” – ”nåværende praksis reiser spørsmål knyttet til tredjeparters oppfatninger om faren for rollekonflikt” SAFH bør gis myndighet til å godkjenne legespesialister Skal spesialistutdanningen bli en sak mellom regionale helseforetak og SHDir? Universitetene kan spille en rolle som uavhengig garantist for den teoretiske delen av spesialistutdanningen i sykehusspesialitetene

Universitetenes rolle i kursutdanningen Pedagogiske prinsipper God hjelp av Pedagogisk avdeling i Dnlf Økonomi Utdanningsfond I Faglig innhold God hjelp av spesialitets- og kurskomitéer Samarbeidsprosjekt: Internettbasert spesialistutdanningskurs i klinisk farmakologi, patologi og gastroenterologi Utvalget for LVE i Oslo har tidligere stort sett bare hatt kapasitet til å gjennomgå forslag om valgfrie kurs I 2006 startet arbeid med systematisk gjennomgang av kurstilbudet i samarbeid med spesialitetskomitéene Spesiell utfordring for universitetene (Spesialitetsrådets PM 2005): Kritisk å kunne vurdere å ta i bruk resultater fra vitenskapelige artikler Med vitenskapelig metodikk kunne evaluere arbeidsstedets eller egne resultater i diagnostikk og behandling Kritisk vurdere og utarbeide systematiske oversikter over vitenskapelige arbeider Formidle forskningsresultater til pasienter/pårørende og til annet helsepersonell

Alternativ organisering Universitetsansatte leger utvikler kurstilbud som selges til eierne av helseforetak eller til enkeltleger (USA, England) Ikke rom for dette innenfor nåværende undervisningsregnskap, måtte honoreres særskilt; liten økonomisk gevinst Samarbeidet med Dnlfs spesialitetskomitéer faller bort Verken universiteter eller helsemyndigheter kan erstatte det arbeidet som gjøres i spesialitetskomitéene, uten store kostnader Det løpende faglige kvalitetssikringsarbeidet som gjøres av Dnlf overfor utdanningsinsitusjoner og spesialistkandidater er meget verdifullt – og rimelig Ikke-universitetsansatte leger står for en stor del av undervisning og veiledning Universitetene pålegges av HOD og KD å overta ansvaret for LVE Finansiering ved basisbevilgning + studiepoeng + kursavgift Samarbeid med Dnlf og HF-er fortsatt nødvendig

Konklusjon Samarbeidet med Dnlf er verdifullt, men har i for stor grad foregått på Dnlfs premisser Ansvaret for dette er først og fremst fakultetenes Fakultetene må styrke sitt arbeid med løpende evaluering av kurstilbudet i samarbeid med spesialitetskomitéene Fakultetenes rolle er ikke minst viktig som uavhengig, akademisk garanti for den teoretiske delen av kursutdanningen overfor SHDir og HOD Dnlf og universitetene har felles interesse av å bevare spesialistutdanningens nasjonale siktemål å basere spesialistutdanningen på faglig konsensus, med bakgrunn i evidensbaserte retningslinjer

Nota bene Nytt EU-direktiv gjøres gjeldende fra 20. oktober 2007: Spesialistutdanning- teoretisk og praktisk- skal vare i 5 år og foregå ved universitetene Allmennmedisin 3 år Om, når og hvordan dette skal implementeres er uvisst

Forslag til vedtak Fakultetene anmodes om i større grad å følge opp avtalene med Dnlf om kvalitetssikring av kursporteføljen