Utfordringer knyttet til praksisplasser i helsefaglige utdanninger Dekanmøtet Oslo, 6-7. juni 2011 Arnfinn Sundsfjord, dekan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Samhandlingsreformen - konsekvenser for sykepleierutdanning
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunesektorens kompetansebehov – hvordan få forskning og forskningsresultatene ut i kommunesektoren? Hvordan sikre at kompetansebehov følges opp? Helge.
Det gode Det rette Det rettferdige
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Samhandling for et friskere Norge
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Forventninger til vegen videre
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Frisklivssentraler Sulitjelma Geir Lærum, rådgiver
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
«Forbedringsprosess(en)»
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Økonomiforum 2. september 2011 Oppsummering og evaluering Tema for høsten 2011.
Fusjon HiF - UiT Fusjonserfaringer og refleksjoner
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Allmennlegens rolle i en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs Norsam/LSA Bodø 31/ Trond Egil Hansen.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Pensjonsforum 12.november 2007
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
5.og 6.studieår i ny studieplan
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Status for Samhandlingsreformen –
Nasjonalt senter for distriktsmedisin Institutt for samfunnsmedisin, Helsevitenskapelig fakultet Birgit Abelsen - forskningsleder Margrete Gaski - seniorforsker.
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer knyttet til praksisplasser i helsefaglige utdanninger Dekanmøtet Oslo, 6-7. juni 2011 Arnfinn Sundsfjord, dekan Det helsevitenskapelige fakultet

Nordlys 6. april 2011

Lovfesting av plikt til å ta imot og veilede studenter i praksisstudier

Lovfesting av plikt til å ta imot og veilede studenter i praksisstudier

UHRs rapport (2010) - praksisstudiene for helse- og sosialfagutdanninger (115 studieprogram/33 institusjoner) -utfordringer: Helsetjenesten er pålagt å ta imot og veilede studenter. Det er imidlertid store variasjoner med hensyn til hvordan det oppleves og praktiseres  Riktig antall og type praksisplasser Stabilitet og forutsigbarhet  Veilederkompetanse  Ansvar- og oppgavefordeling  Finansiering (veilederkostnader) Tre ganger mer praksis i grunnutdanningene i spesialisthelsetjenesten enn i kommunal sektor.

UHR 2010: «Å ha ansvar for noe som skjer på andres hjemmebane» «Utdanningene helt avhengig av praksisfeltets vilje og mulighet til å samarbeide» «Mangler mye på at praksisstudier er et opplevd fellesansvar» Utdanningsansvaret er ikke konkretisert. For eksempel har ikke spesialisthelsetjenesten et rapporteringskrav på omfang studenter og veiledning som gir uttelling i budsjettsammenheng Bruk av utdanningstilskuddet i spesialisthelsetjenesten Mangel på avtaleverk og samarbeidsarenaer  Nasjonalt, regionalt, foretak/kommuner, studieprogram

Styringslinjer, sektoransvar og lovverk Rammebetingelsene for praksisstudier i helse- og sosialfagutdanningene påvirkes av mange departement og lovverk Kilde: UHR rapport 2010

Samhandlingsreformen avhengig av et kompetent helsepersonell Skal vi lykkes med å realisere helsepolitikkens mål må vi ha sikkerhet for følgende:  At det utdannes riktig omfang av de ulike typer helsepersonell og at utdanningen gir kompetanse som er tilpasset helse- og omsorgstjenestens krav…  Vi venter på Stortingsmelding om utdanning for bedre velferdstjenester – høst 2011 Kan den hjelpe oss?

Rekrutteringsproblem - leger i kommunehelsetjenesten November 2010: yrkesaktive leger, fastleger/kommunelege Fra 2001: 22% økning leger i spes.helsetjenesten 8% økning fastleger Forgubbingsproblem - fastlegeordningen Kilder: Statistikk Dnlf 2010, Helsedirektoratet. Nøkkeltall for helsetjenesten 2009

Regionale forskjeller: Andel fastlegelister uten (fast) lege Oslo, Vestfold, Østfold, Rogaland, Hordaland: 0,0% Sogn og Fjordane : 7,0% Nord-Trøndelag : 15,8% Nordland : 18,3% Troms : 17,7% Finnmark : 6,3% Norge, gjennomsnitt : 4,1% Kilde: Helsedirektoratet. Nøkkeltall for helsetjenesten 2010

Eksponer dem for det du vil de skal velge – med kvalitet Fremtidig arbeidssted påvirkes av hva studentene eksponeres for ”Catch them young and treat them nice” Kilde: Dagbladet 31 mai 2010

Konsekvenser for helseprofesjonsutdanningene Nye læringsarenaer  Større og mer differensiert bruk av primærhelsetjenesten Samhandlingskompetanse – felles kunnskaps- og systemforståelse  Flerfaglig utdanning på naturlige arenaer Revisjon av studieplaner – koordineres med Kvalifikasjonsrammeverket Legeutdanningen: grunnutdanning og videre- og etterutdanning må samordnes

Kostnader allmennlege/kommunehelse- tjeneste for profesjonsstudiet medisin Totale kostnader allmennmedisin (praksis + sensur)  UiO: kr /204 = kr /student  UiB: kr /160 = kr /student  NTNU: kr /120 = kr /student  UiT: kr /100 = kr /student Ukesutgifter for utplassering i 5. og 6. studieår er sammenlignbare (2009/2010)  UiO: 6 uker i 5 studieår á kr 4559 (N=204)  UiB: 4 uker i 6. studieår á kr 3682 (N=160)  NTNU: 6 uker i 6. studieår á kr 4800 (N=120)  UiT: 8 uker i 5. studieår á kr 6875 (N=100) Kilde: Utdanningsmøte medisin 2010

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (Prop. 91 L) Samhandling og klare ansvarsforhold mellom helse- og utdanningsmyndigheter. HOD  Felles forskrift om undervisning og praktisk opplæring i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjenesten?  Endring i fastlegeforskriften – skal studentundervisning inngå i funksjonskravet til offentlig legearbeid? KDs arbeid med Stortingsmelding om utdanning for bedre velferdstjenester  Skal kommunene pålegges et sørge for ansvar ?  Samarbeidsplikt kommuner – utdanningsinstitusjoner?

Tiltak – gjennom KDs stortingsmelding? Bedre og mer samordnet lovverk  Tydeligere undervisningsansvar i kommunal og fylkeskommunal sektor. ”Sørge-for-ansvar”?  Å delta i praksisundervisning må være en integrert del av de offentlige forpliktelsene med det er å være fastlege Styrke samarbeid og avtaleverk mellom utdanningsinstitusjoner og praksisfelt  Avtaleverk på ulike nivå Finansiering av praksisstudier  Gode praksisstudier forutsetter finansiering  ”Pengene følger studenten”

Du skal ikke klistre fine øyeblikk opp på veggene i tankene og forgylle den med lengselen din. Du skal kjøre spettet hardt innunder arrete hverdager og vippe dem opp. En etter en. Det er derfor livet har deg på mannskapslista Kolbjørn Falkeid