Www.denkulturelleskolesekken.no Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet og fysisk aktivitet: Kompetanseutvikling i skolen
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER.
Tromsø 5 september 2006 Astrid Bjerke EU-rådgiver Norsk kulturråd
Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Sverresborg, Norges Museumsforbund og ABM-utvikling.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Ungdomstrinn i utvikling
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Kunnskapsløftet i Kunst og handverk
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Kulturstrategi for Oppland
Arbeidstidsavtalen.
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Regionale forskningsfond
Ungdomstrinn i utvikling
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Olav H. Hauge: Les Lu Chi og lag eit dikt. (Frå diktsamlinga Spør vinden.)
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Skuleovertaking * Bratteberg skule er praksisskule for lærarutdanninga ved HVO. * Skuleåret skal Sæbø skule og Bratteberg skule ha praksisopplæring.
Lærande nettverk i barnehagen Utvikla frå skulane Finne vår form Rammeplanen 7 regionale nettverk + Styrarnettverk Barnehagestemne/ fagdag Studietur Sogn.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
VURDERING FOR LÆRING MÅLSETJINGAR, KJENNETEIKN PÅ GOD PRAKSIS OG ORGANISERING AV LÆRANDE NETTVERK.
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Brageteatret er Regionteater for Buskerud og en av fylkets viktigste profesjonelle kulturinstitusjoner.
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Læringsmiljø §9a: Handlingsplikt Bedre læringsmiljø
Den kulturelle skolesekken
PREFORM AS Kvar: Fjaler 2800 innb. Uten reiselivsmotorar og kulturhus.
Regional plan for kultur
- Skjeringspunktet mellom Innovasjon Norge og kommunale næringsfond -
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida Lillestrøm 28. januar 2008

innhold i meldinga Tydeliggjøring av hva DKS er Presisering av mål og prinsipper Presisering av ulike aktørers ansvar Organiseringsendringer Særskilte satsingsområder i utviklinga av DKS

Den kulturelle skulesekken er ei nasjonal satsing der kultur- og opplæringss-ektoren samarbeider om å medverke til at elevar i skulen får oppleve,kan gjere seg kjende med og utvikle forståing for profesjonelle kunst- og kultur- uttrykk av alle slag (s. 22)

Måla for Den kulturelle skolesekken skal vere: å medverke til at elevar i skulen får eit profesjonelt kunst- og kulturtilbod å leggje til rette for at elevar i skulen lettare skal få tilgang til, gjere seg kjende med og utvikle forståing for kunst- og kulturuttrykk av alle slag å medverke til å utvikle ei heilskapleg innlemming av kunstnarlege og kulturelle uttrykk i realiseringa av skulen sine læringsmål. mål

Prinsipp Varig ordning For alle elevar Realisere mål i læreplanverket Høg kvalitet Kulturelt mangfald Breidde Regularitet Samarbeid kultur–skule Rollefordeling kultur–skule Lokal forankring og eigarskap

Sekretariatet flyttes til KKD Referansegruppen legges ned Nettverk formaliseres og får en tydeligere rolle (fylkesnettverk og riksforum) Mulighet for direkte tildeling til kommuner organisering

roller og ansvar Opplæringssektoren … skal leggje til rette for kunstopplevingar i skulen, setje av tid til føre- og etterarbeid og tilpasse tema og fag. Kultursektoren … skal leggje til rette for eit godt og profesjonelt innhald i Den kulturelle skulesekken.

roller og ansvar Fylkeskommunen - forvalter midler - tilbyr innhold - samarbeide med kommunene Kommunen - tilby innhold - koordinere og samarbeide med skolene - forankre satsingen i skolen - kulturkontakter?

roller og ansvar Skolen - praktisk tilrettelegging - for- og etterarbeid - elevarrangering Kulturskolen Gjennom pedagogisk rettleiing og arbeid kan kulturskulane medverke til at DKS vert forankra i skulen og nytta aktivt i undervisninga. (s.53)

roller og ansvar Nasjonale kompetansemiljø Kvalitet og nettverk Musikk - Rikskonsertene Scenekunst - Norsk Scenekunstbruk Visuell kunst - Nasjonalmuseet Kulturarv - Abm-utvikling Film - ? Litteratur - ?

satsingsområder - Utvidelse til videregående - Kompetanseutvikling - Forskning og evaluering - Nettverk og møteplasser