Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Abildsø skole - Eksamen 2014.
© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
• Ungdom, arbeid, skatt • Svart økonomi
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Dagkirurgiske avdelinger i Norge ’LEDELSE OG ORGANISERING’
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Skolelederundersøkelsen 2008
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Holdninger og myter om kultursponsing Ved Elizabeth C. Bjørn-Hansen og Anne-Britt Gran - Undersøkelsen er utført for Forum for kultur og næringsliv.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Hovedfunn – Offentlighetslovens konsekvenser for rekruttering til kommunale lederstillinger 3. november 2010.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Praktisk bibelsk opplæringsstrategi. SPRELL LEVENDE - en smak av himmel.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Drop-In metoden i skolen
Hva får vi som innbyggere? Bredt og mangfoldig tjenestetilbud Standardmeny av tjenester i alle kommuner – mindre ulikheter enn man skulle tro Lover sikrer.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Holdninger til helseforsikring
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Utskrift av presentasjonen:

Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen

Innledning

Tekniske kommentarer Antall gjennomførte intervjuer –600 intervjuer, hvor 447 respondenter er ledere i grunnskolen, 147 i videregående og 6 begge deler Metode for datainnsamling –Telefonintervjuer (CATI) Tidspunkt for datainnsamling –20. mai – 29. mai 2008

Respondenter

Respondenter etter stilling n=600

Respondenter etter landsdel n=600

Respondenter etter kommunetype n=600

Resultater

Ufaglærte lærer i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler formell kompetanse. Sett i lys av dette ber jeg deg svare om du er helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Ufaglærte lærere er akseptabelt i de estetiske fagene n= prosent av skoleledere i grunnskolen er helt eller noe enig i at det er akseptabelt med ufaglærte lærer i estetiske fag, mot 16 prosent i videregående skoler. Tre av ti skoleledere er helt eller noe enig i at ufaglærte lærer er akseptabelt i de estetiske fagene. 65 prosent er helt eller noe uenig i at det er akseptabelt

Ufaglærte lærer i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler formell kompetanse. Sett i lys av dette ber jeg deg svare om du er helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Ufaglærte lærere er akseptabelt i de estetiske fagene n=600 Mens fire av ti ledere ved skoler med under 100 elever mener det er akseptabelt med ufaglærte lærer i estetiske fag, er det to av ti levere ved skoler med mer enn 400 elever som mener det samme. Tre av ti leder for offentlige skoler er helt eller noe enig i at ufaglærte lærer er akseptabelt i de estetiske fagene, mens fire av ti ledere i private skoler mener det samme.

Ufaglærte lærer i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler formell kompetanse. Sett i lys av dette ber jeg deg svare om du er helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Det bør ikke undervises i de estetiske fagene dersom man ikke har tilgang på lærere med formell kompetanse n=600 Halvparten av lederne i videregående skole er helt eller noe enig i påstanden, mens kun to av ti ledere i grunnskolen mener det samme. 27 prosent av skolelederne er helt eller noe enig i at det ikke bør undervises i de estetiske fagene dersom man mangler lærer med formell kompetanse. 67 prosent er helt eller noe uenig i denne påstanden.

Ufaglærte lærer i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler formell kompetanse. Sett i lys av dette ber jeg deg svare om du er helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Det bør ikke undervises i de estetiske fagene dersom man ikke har tilgang på lærere med formell kompetanse n=600 Ledere ved skoler med mer enn 400 elever er i størst grad helt eller noe enig i at det ikke bør undervises i estetiske fag hvis man ikke har tilgang til lærer med formell kompetanse. Fire av ti ledere ved skoler med 400 eller flere elever er helt eller noe enig i påstanden, mot to av ti ledere ved skoler med under 100 elever

Øke formelle kompetansen Spørsmål: Hva skal til for å øke den formelle kompetansen i de estetiske fagene? n=600

Tilbud om etter- og videreutdanning Spørsmål: Har de ansatte ved din skole fått tilbud om etter- og videreutdanning i noen av de estetiske fagene? n= prosent av ledere i grunnskolen svarer ja, mot 48 prosent i videregående. Blant ledere i videregående skoler er det hele 27 prosent som svarer vet ikke/ikke aktuelt. Det samme mønsteret ser man på forskjellene mellom offentlige og private skoler. 60 prosent av offentlige skoler svarer ja, mot 52 prosent av de private. Hele 25 prosent av de private skolene svarer imidlertid vet ikke/ikke aktuelt.

Hvorfor de ikke har tilbudt videreutdanning Har de ansatte ved din skole fått tilbud om etter- og videreutdanning i noen av de estetiske fagene? n=600 Vet ikke/ikke aktuelt; 9 % Nei; 31 % Ja; 60 % Spørsmål: Hvorfor er etter- og videreutdanningskurs ikke tilbudt ved din skole? n=186