Leseferdigheten blant unge og voksne innvandrere. Hvilke utfordringer står vi overfor ? Foredrag IKVO 15.10.2004 Egil Gabrielsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
…..…. Youth For Understanding Elevutveksling år Youth For Understanding - siden 1951 Infomøte.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Deltaking, inkludering og velferd
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
Lesesenteret Forskning på voksnes leseferdigheter Seminar ”Nasjonalt Leseløft 2010 – 2014” Hamar Egil Gabrielsen UiS.
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Kroppsøvingsdidaktikk
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Vox_high.wmv.
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Basiskompetanse i arbeidslivet
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Erfaringer med leseopplæring for voksne
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
"Kulturbuss utan grenser" " Kulturbuss utan grenser”: Et mobilt bibliotek- og kulturformidlingstilbud i det sørsamiske språkområde i Jämtland, Dalarna,
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2011 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Fra skole til arbeid FOTO: NTB Scanpix. Arbeidskraftens bidrag til verdiskaping Inngangsalde r.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
Klima i endring Hvor sårbart er Norge? Og hva med Oppdal som vintersportssted?
Lesesenteret De internasjonale undersøkelsene av voksnes lesekompetanse Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Tone Milde Seniorrådgiver
Utskrift av presentasjonen:

Leseferdigheten blant unge og voksne innvandrere. Hvilke utfordringer står vi overfor ? Foredrag IKVO Egil Gabrielsen

Hvorfor er leseferdighet viktig? Samfunnsnivå *Betydning for demokratiet *Makroøkonomiske perspektiver Individnivå * Tilfredstille arbeidslivets krav * Forutsetning for sosial og kulturell fungering

Noen faktorer av betydning for skriftspråklig kompetanse på nytt språk Språklig distanse mellom morsmål og innvandringslandets språk Botid i det nye landet Eksponering for innvandringslandets språk Økonomiske incitament Effektiviteten i andrespråksinnlæringen (Chiswick og Miller, 1995)

Leseskalaene IALS

LESEFERDIGHETSNIVÅ Nivå 1 *Enkel tekst (korte setninger + konkreter) *Ikke distraktorer *Enkel addisjon, ev. semantiske føringer Nivå 2 * Mer komplisert tekst, få distraktorer *Integrering av to konkrete opplysninger *Addisjon og subtraksjon IALS

LESEFERDIGHETSNIVÅ Nivå 3 *Flere distraktorer i teksten *Integrering av info fra ulike tekstdeler *Mestring av alle regnearter Nivå 4/5 *Kompliserte tekster av varierende lengde *Mange distraktorer *Gjerne flere regneoperasjoner i oppgaven IALS

Hvem er ”innvandrerne” ? Alle født utenfor Norge? Alle født utenfor Norge av ”ikke- norske” foreldre? Personer med utenlandsk bakgrunn? Språklige kriterier? Botid i Norge?

”RISIKOLESERE” I GRUPPER AV VOKSNE FØDT UTENFOR NORGE - PROSASKALAEN SPRÅK Dansk/Svensk 15 % Nord-Amerika/ Vest-Europa13 % Andre69 % Født i Norge12 %

”ET BILDE” AV ”DEN IKKE VESTLIGE INNVANDRERGRUPPEN 19 ULIKE ”FØRSTESPRÅK” REPRESENTERT UBETYDELIGE KJØNNSFORSKJELLER MHT. LESEFERDIGHET UTDANNINGSNIVÅ: Ingen utdanning:4 % Mindre enn 5 år6 % Tilsvarende ungdomsskole 22 % Videregående skole (A/Y) 33 % Høyere utdanning 35 %

DELTATT I VOKSENOPPLÆRING SISTE ÅRET? Bekreftes av: 39 % på nivå 1 61 % på nivå 2 54 % på nivå 3 81 % på nivå 4/5

VURDERING AV EGNE FERDIGHETER HOS NIVÅ 1 - LESERNE ” Innvandrere” Født i Norge LESEFERDIGHET Svært godt/Godt 59 %59 % Middels/Dårlig 42 %42 % SKRIVEFERDIGHET Svært godt/Godt 41 %45 % Middels/Dårlig 59 %55 % REGNEFERDIGHET Svært godt/Godt 69 %47 % Middels/Dårlig 31 %13 %

UTFORDRINGENE Motivasjonen for å bedre egen leseferdighet Kvaliteten i norskopplæringen Integrasjon mellom arbeid og opplæring Tydeliggjøre lesekravene