Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOEN TANKER OM HÆREN ETTER 1990.
Advertisements

Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
NAVN Allmøte SIFO 11.november 2010 Strategiske utfordringer for organisasjon og prosjektledelse.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
FORSVARETS KJØPEKRAFT ER HALVERT SIDEN 1990! FORSVARET MÅ REDDES FRA AVVIKLING NORGES FORSVARSFORENING KJØRER VERVEKAMPANJE FOR ØKT INNFLYTELSE GJENNOM.
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Vitensentre i Norge.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
Erfaringer fra innførte tiltak og opplæring
Nytt østfoldsykehus.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Flere barn i barnehage – Mulige tiltak for å øke dekningsgraden i barnehagene i Drammen kommune Oppvekst- og utdanningskomiteen 6. mai 2014 Temasak.
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
1 Budsjett-innst. S.nr ”Komiteen vil understreke viktigheten av at FLO opprett- holder nødvendig kompetanse internt i organisasjonen. Komiteen.
12K-veilys - Bjørn Myhre juni 2007
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
TrønderEnergi Kraft AS
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Samdata 2012 Somatikk.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Kapittel 2: Investeringsanalyse
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
LUB og nasjonale planer
maritim rekruttering og næringens behov
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Skjold klassens plass i fremtidens Sjøforsvar Presentasjon av SMS sine synspunkter Åsmund Andersen President.
Utviklingen av forsvarsbudsjettet, I forsvarsindekserte kroner (Kilde: FD) Kjøpekraft normalisert til et flatt, forsvarsindeksert budsjett.
Rådmannens budsjettfremlegg
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Utskrift av presentasjonen:

Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg Sjømilitære Samfund mener at FS 07 er en helt nødvendig aktivitet. Imidlertid anser vi at en politisk vurdering av Forsvarets fremtidige oppgaver og struktur er nødvendig i tillegg Sjømilitære Samfund mener at FS 07 er en helt nødvendig aktivitet, og det er riktig og nødvendig av FSJ å synliggjøre ubalansen i Forsvaret. Adm direktør FFI støtter FSJ og vi må anta at situasjonsbeskrivelsen er helt reell og gir et korrekt situasjonsbilde. Situasjonen er alvorlig og etter vår menig er en grundig politisk debatt om forsvarets fremtid tvingende nødvendig – derfor foreslår vi etablering av et tverrpolitisk utvalg.

Bakgrunn Historisk liten forsvarsstruktur i dag Høy kvalitet på enkelte elementer, ikke øket operativ evne totalt sett Flat budsjettutvikling anses som realistisk Uakseptabel ubalanse ressurser – struktur , grunnet: Kostnadene har realvekst på 2-3% Vedtatt struktur ikke fullfinansiert til tross for stortingsvedtak Vi har i dag en historisk liten forsvarsstruktur. Hovedårsaken til dette er først og fremst at budsjettet er mindre enn noensinne i moderne tid – i forhold til kjøpekraft og ikke minst i andel av BNP. I tillegg har våpenhjelpen fra USA falt bort sammen med de årlige tilskuddene over NATOs infrastrukturbudsjett. Den operative kvaliteten på gjenværende struktur er derimot høy og det har ledet til misoppfatningen av at Forsvarets operative evne har blitt styrket totalt sett. Flat budsjettutvikling er en realistisk antagelse – det er ingen politiske signaler som tilsier en økning av budsjettene i årene fremover. Mens fremtidige budsjetter sannsynligvis kun blir kompensert for inflasjon, vil kostnadene for drift av planlagt struktur få en realøkning på anslagsvis 2-3% pr år. I tillegg kan det fastslås at strukturen rett og slett er for stor fordi den ikke er fullfinansiert av Stortinget.

Bakgrunn forts. Kostnader ifm internasjonale ops øker Hæren må sannsynligvis styrkes. Anskaffelse av nye jagerfly vil øke ubalansen. FS 07 i gang – forventet utvikling av forsvarsbudsjettet er grunnlaget. Ressursstyrt studie – målsetning å oppnå balanse mellom struktur og budsjett. Nytt langtidsdok i 2008 bl.a basert på FS 07 Politisk satsning for å øke antall norske styrker i FN-oppdrag innebærer at Hæren må tilføres flere ressurser. Med flat budsjettutvikling må det derfor foretas en omprioritering til fordel for Hæren. Anskaffelse av nye jagerfly til erstatning for F-16 vil bli et stort økonomisk løft. Skal dette skje innenfor gjeldende budsjetter vil det få svært uheldige konsekvenser for andre strukturelementer. FS 07 er i gang – og det er bra. Imidlertid er studien ressursstyrt, med målsetning å oppnå balanse mellom struktur og budsjett. I tillegg må det derfor foretas en vurdering av oppgaver uavhengig av rigide økonomiske betraktninger for å få et tilfredsstillende grunnlag for et nytt langtidsdokument.

FSJ’s intensjoner i FS 07 Vil tilstrebe en struktur innenfor en realistisk budsjettutvikling – et budsjett uten realøkning, kun justert for inflasjon Medfører kraftig reduksjon i støtteapparatene Økning i Sjøforsvarets drift på 900 mill/år må antagelig tas innenfor eget budsjett – de øvrige forsvarsgrener har også store utfordringer Ønsker en ”robust” struktur som kan være stabil i 10-15 år Antar at lavest prioriterte operative elementer må ut Forsvarssjefen har uttalt at han vil konkludere med et strukturforslag som er i overensstemmelse med en realistisk budsjettutvikling – dvs et budsjett uten realøkning. Målsetningen er videre at han derved synliggjør konsekvensene ved en slik tilnærming. Dette vil i første omgang medføre en kraftig reduksjon i støtteapparatet. Et eksempel på uheldige konsekvenser er Sjøforsvarets situasjon – en driftsøkning på hele 900 mil pr år må antagelig tas innenfor eget budsjett – hvilket vil føre til at fartøyene må legges til kai. FSJ har videre uttalt at han ønsker å ”ta så hardt i” at han vil foreslå en struktur som er stabil i 10-15 år – dette betyr at operative elementer må fases ut iht en prioriteringsliste.

PLANLAGT OPERATIV STRUKTUR i SJØFORSVARET 2010 5 Fridtjof Nansen–klasse fregatter 6 Skjold-klasse fartøyer 6 Ula-klasse undervannsbåter 6 Oksøy/Alta-klasse minejakt/sveip Kystjegerkommando Marinejegerkommando Taktisk maritim kommando Logistikk/støttekapasitet (leie/eie/lease) Dette viser den planlagte operative struktur i Sjøforsvaret.

PLANLAGT STRUKTUR FORTS. Sjøheimevern Kystvakt – 21 fartøyer totalt (Ytre/indre) Slepebåtkapasitet (Ikke besluttet) Strategisk sjøtransport (Ikke besluttet) Sjøforsvarets fremtidige struktur er moderne Men allerede under ”kritisk masse” for noen elementer. Kvalitativt er denne strukturen meget bra, men den er liten og under beregnet kritisk masse. Sjøforsvarets oppgaver, ikke minst med tanke på øket prioritering av nordområdene tilsier at det er helt nødvendig at denne strukturen utnyttes maksimalt.

Sjøforsvarets driftsbudsjett – Kapittel 1732 (ikke Kystvakten) Innfasing av FN og SKJOLD Opprettholde kompetanse Tilstedeværelse / Intops Behov 3 000 000 000 Flatt budsjett 2 000 000 000 Ved innfasing av de nye fregattene og Skjoldklassen fra 2007 og utover vil det etter hvert bli behov for å øke budsjettene med 900 mil pr år for Sjøforsvarets del 1 000 000 000 2006 2007 2008 2009 2010 2011

Sjøforsvarets driftsbudsjett – Kapittel 1732 (ikke Kystvakten) Med en videreføring av dagens budsjettnivå må Sjøforsvaret legges til kai i 2011 Behov 3 000 000 000 Variable kostnader Flatt budsjett 2 000 000 000 Faste kostnader Ved en videreføring av dagens budsjettnivå må de fleste av Sjøforsvarets fartøyer legges til kai ca 2011. En slik situasjonsutvikling kan selvfølgelig ikke aksepteres. 1 000 000 000 2006 2007 2008 2009 2010 2011

Operativ tilgjengelighet Operative FN Skjold NH90 Utfasing Oslo Hauk Operativ tilgjengelighet Den operative tilgjengelighet for Sjøforsvarets fartøyer vil være liten fremover til de nye fartøysklassene blir operative – noe som igjen betinger at de får et tilfredsstillende seilingsmønster. 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Antatt utvikling Økende utgifter utenlands medfører mindre til nasjonalt forsvar Synkende inv. andel, også grunnet teknologisk fordyrelse (3-5% pa) FFI: Vi mangler 4 mrd kr/år fra 2009 Forsvaret blir svakere for hvert år totalt sett – kvalitet kan ikke frikoples fra behov for kvantitet Som tidligere nevnt vil økende utgifter til utenlandsoperasjoner medføre at vår evne til å ivareta nasjonale oppgaver bli svekket. I tillegg har vi en kraftig teknologisk fordyrelse på forsvarsmateriell , noe som ytterligere øker ubalansen. Forsvarets forskningsinstitutt har beregnet at vi faktisk vil ende opp med at Forsvaret vil mangle ca 4 mrd kroner pr år dersom ikke noe gjøres. Forsvaret blir betydelig svakere for hvert år. Riktignok er kvaliteten på materiell og personell høy i dag, men dette kan vanskelig holdes ved like under nåværende budsjettutvikling. Det som er virkelig graverende er likevel at kvantiteten blir skadelidende. Det må tilstrebes en riktig balanse mellom kvalitet og kvantitet i lys av oppgavene.

Ønsket aksjon Man må tilstrebe en tidsmessig balanse mellom kvalitet og kvantitet Oppgavene må vurderes i lys av sikkerhetspolitisk utvikling Nødvendig militær tilstedeværelse i prioriterte områder må vurderes Balanse mellom nasjonale og internasjonale oppgaver må vurderes Disse fire aksjonspunkter er helt sentrale i dagens situasjon og må få en grundig politisk behandling. Det er etter vår oppfatning bare et tverrpolitisk utvalg som kan foreta en troverdig vurdering av disse punktene og fremme konklusjoner som Regjeringen kan benytte i sin anbefaling av neste langtidsdokument til Stortinget.

En politisk behandling av Forsvarets samfunnsmessige rolle må til Vi foreslår at et TVerrPolitisk Utvalg straks trer i funksjon TVPU skal hovedsakelig drøfte Forsvarets rolle og oppgaver, samt skissere en grov struktur. TVPU og FS 07 vil samlet kunne gi Regjeringen et godt grunnlag for å kunne anbefale overfor Stortinget hvilke oppgaver Forsvaret må kunne løse, sett i lys av de sikkerhetspolitiske utfordringer. Videre må Regjeringen anbefale nødvendig struktur for å kunne løse oppgavene, samt skissere kostnadene for denne strukturen. Forsvaret er ved en skillevei, og den alvorlige ubalansen er beskrevet av Forsvarssjefen og Forsvarets forskningsinstitutt. Det er en politisk ansvar å bestemme hvilke oppgaver Forsvaret skal kunne løse og hvilken struktur som er nødvendig for å løse oppgavene. Derfor er det nå viktigere enn kanskje noen gang i moderne tid å drøfte Forsvarets samfunnsmessige rolle og hvilken utvikling Forsvaret bør få. Konklusjonene fra et tverrpolitisk utvalg vil sammen med forsvarsstudien kunne gi Regjeringen et godt grunnlag til å anbefale overfor Stortinget et dokument som beskriver Forsvarets oppgaver og tilhørende struktur. Et tverrpolitisk utvalg må etableres snarest og starte sitt arbeide umiddelbart.

Takk for oppmerksomheten